שאל את הרב

מנהגים לא בריאה של ההורים - איך להתמודד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/21 16:51 ו בתשרי התשפב

שאלה

שלום:)

יש לי שאלה על דבר שמאוד מציק לי...

אבא שלי מעשן כבר הרבה זמן עוד מהצבא בערך, ואימא שלנו וגם אני ואחים שלי ניסינו להגיד לו על גמילה אבל לרוב אבא שלי פשוט לא מקשיב ואומר שאין מה לעשות הוא כבר התרגל. אני ממש דואגת כי אבא שלי מבוגר, ואני יודעת שלעשן זה לא בריא ועוד יותר כשכולם מדברים על אנשים שנפטרו מעישון וזה ממש מלחיץ אותי... מה אפשר לעשות? אני לא יכולה להכריח את אבא שלי לא לעשן... אבל אני מודאגת. עוד יותר אחרי שסבתא שלי נפטרה, ואבא שלי התחיל לעשן יותר...

אשמח אם תענו, תודה!

תשובה

שלום וברכה!

לפני שנדבר על השאלה עצמה, אני חייב להגיד שמאוד מרגש לשמוע על הדאגה שלך לאביך. זה כמובן טבעי, אבל הרצון לפעול כדי שלאביך יהיה יותר טוב הוא מדהים!

ובנוגע לשאלה. חשוב לי לפתוח מהתחזית הפסימית. יכול להיות שלא תצליחי לשנות את אביך. לפני שמנסים לעשות משהו, חשוב לזכור שההורים שלנו הם אנשים נפרדים מאיתנו, ועם כל הרצון הטוב אנחנו לא יכולים לתקן אותם. מה שעליהם לתקן, זו עבודה שלהם.

לכן, חשוב שתפנימי שיש סיכוי טוב שלא תצליחי להשפיע על אביך לשנות את ההרגל. אם היית שואלת על בעיית עישון שלך, לא הייתי כותב לך את זה, הרי החיים שלך תלויים בבחירות שלך, קשות כל שיהיו. ולכן הייתי כותב שאת מסוגלת ובעזרת ה' תצליחי. אבל מכיוון שמדובר באדם אחר, חשוב שתביני שזה לא תלוי בך אלא בעיקר בו ובנכונות שלו לשנות.

מצד שני, אנחנו כן מאמינים ביכולתם של אנשים להשתנות ולכן אנסה להציע דרך פעולה.

כתבת שניסית לדבר עם אביך על גמילה והוא לא הקשיב. יש חשיבות לאופן שבו הדברים נאמרים. וככל שתתני יותר תשומת לב לעניין זה, כך הסיכויים שהדברים שיאמרו ישפיעו על אביך- גדלים.

מה לא לעשות- להיזהר מאוד לא להשפיל. לא להתלונן או לצקצק בלשון כל פעם שאבא מעשן, התנהגויות כאלה נותנות את התחושה ש "כולם נגדי" מה שרק מחזק את הבריחה להרגל המגונה.

אז איך נראית שיחה טובה?

שימי לב שהשיחה מתקיימת בארבע עיניים. אולי עם קפה/שוקו ועוגיה בצד. דברי בנחת אך בנחישות ונסי להגיד את הדברים מעומק ליבך. בחרי את המילים שמדגישות עד כמה אתם דואגים לו ואוהבים אותו. הציעי פתרונות פרקטיים כמו מכוני גמילה ספציפיים בעלי היסטוריה של הצלחות. כדאי לתת לו זמן לחשוב על ההצעות אך לקבוע זמן שבו תעזרי לו להירשם אם הוא יחליט שהוא מוכן לכך. חשוב שייקבל את ההחלטה להירשם לבד, אחרת זה עלול להיות חיצוני ולא אפקטיבי. אני מאמין שאביך לא יישאר אדיש למילים שיצאו מליבך וייאמרו בסיטואציה הנכונה. במקביל כדאי לחשוב אילו עוד אנשים במשפחה המורחבת נמצאים בקשר טוב איתו. יכול להיות שמישהו או מישהי כאלה יוכלו להגיע ללבו לא פחות טוב ממך. שיחה שלך איתם יכולה להתחיל דרך שבסופה גם הם יצליחו לשכנע אותו לפעול בכיוון.

טוב לדעת שקופות החולים מציעות סדנאות וטפולים לגמילה מעישון, לעתים בחינם או בתשלום נמוך מאוד. זה חלק מסל הבריאות שהמדינה מממנת. כדאי לנצל את ההטבה הזאת, ופשוט לברר בקופת החולים.

לסיכום,

זכרי שאביך נפרד ממך ולא בטוח שתצליחי להשפיע עליו להפסיק לעשן. מצד שני עשיתי כל שביכולתך כדי להביא אותו לשינוי על ידי מילים מדוייקות שנאמרות בסיטואציה הנכונה.

המון הצלחה בעזרת ה',

אסף

כתבות נוספות