מקומם: 77% מהעסקים עברו על החוק שאמור להגן על החקלאות הישראלית

הרשות להגנת הצרכן ביצעה במהלך המלחמה אכיפה ממוקדת בבתי עסק בתחום המזון שמחוייבים על פי החוק לסמן את ארץ המקור בתוצרת החקלאית. מהנתונים עולה כי 77% מבתי העסק שנבדקו נמצאו מפרים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/05/24 14:55 כ באייר התשפד

מקומם: 77% מהעסקים עברו על החוק שאמור להגן על החקלאות הישראלית
חקלאות ישראלית, העסקים עוברים על החוק, צילום: Nasser Ishtayeh,Flash90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבצעת במהלך החודשים האחרונים אכיפה ממוקדת בבתי עסק בתחום המזון, כאשר הפעילות התמקדה בהוראות החוק החדשות המחייבות סימון ארץ מקור בתוצרת חקלאית טרייה. מנתוני הרשות עולה כי 77% מהעסקים שנבדקו, נמצאו מפרים את החוק.

למה זה חשוב?

בדצמבר האחרון נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן המורה לעסקים לסמן בשילוט בולט את ארץ המקור של התוצרת החקלאית הטרייה הנמכרת בתפזורת. חובת הסימון חלה על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי (עופות, בשר בקר) ודגים במטרה להגן על החקלאות הישראלית שנפגעה קשות במלחמה ובכדי לתת לצרכן את היכולת להבדיל בין מוצרים ישראלים ומוצרים מיובאים.

נמצאו הפרות חמורות וגורפות של אי סימון ארץ יצור

חוקרי הרשות פקדו למעלה ממאה בתי עסק ובהם עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, ונערכו ביקורות חוזרות בבתי עסק בהם נמצאו הפרות חמורות וגורפות של אי סימון ארץ יצור ו/או הטעיה של הצרכן. עיקר ההפרות היו באי הצגת ארץ מקור בפירות וירקות טריים, ולאחריהם במוצרי בשר, עוף, דגים וחלב.

חקלאי בעוטף עזה, ארכיון

חקלאי בעוטף עזה, ארכיון, צילום: Flash90,Flash90

בעת ביצוע הביקורות היה מדובר בהפרת הוראה חדשה שנקבעה בחוק וטרם חלפו 3 חודשים ממועד כניסתה לתוקף ולכן הרשות הוציאה התראה מנהלית במקום עיצום כספי. התראות נשלחו לעסקים המפרים.

"פרט מהותי לצרכן"

אניטה יצחק, סגנית הממונה וראש אגף חקירות ומודיעין אומרת בהקשר זה כי "ארץ הייצור הינו פרט מהותי לצרכן בוודאי כשמדובר בתוצרת חקלאית, והוא מהווה אצל צרכנים רבים גורם משמעותי בהחלטה אם לקנות את המוצר. מדובר בהוראת חוק חדשה ואנו פועלים לאכוף את יישומה במטרה לוודא כי צרכנים מקבלים מידע מהותי זה בבתי העסק".