החלטת בנק ישראל: בשורה לא טובה לציבור - אבל יש שני צעדים שיקלו עליכם

החלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה, שוות ערך להודעה על העלאת ריבית בתקופות אחרות מאחר שלציבור גדול קשה לעמוד בנטל. ברקע זה, הכלכלן, עו"ד עובדיה אביצור ממליץ על שני צעדים כלכליים לתקופה זו | וגם זכרו: הבנק הוא לא מקור ההלוואה היחיד בשוק

חדשות כיפה עו"ד עובדיה אביצור 27/05/24 19:12 יט באייר התשפד

החלטת בנק ישראל: בשורה לא טובה לציבור - אבל יש שני צעדים שיקלו עליכם
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, צילום: Flash90

בפעם השלישית השנה בנק ישראל הודיע היום (ב') על הותרת הריבית על כנה, החלטה זו אינה מפתיעה ואף הייתה צפויה. אי הודאות הגיאופוליטית ללא ספק הייתה שיקול במתן ההחלטה אך לחצים אינפלציוניים הם אלה שהכריעו את הכף. לצד שיקוליו של בנק ישראל הרואה בהותרת הריבית על כנה יתרונות יש לזכור כי אנו נמצאים במצב מלחמה והציבור עלול שלא לעמוד בגזירה הזו.

בשורה לא טובה עבור הציבור הרחב

הודעה של הותרת הריבית על כנה בתקופה הזו שוות ערך להודעה על העלאת ריבית בתקופות אחרות, מאחר שלציבור גדול קשה לעמוד בנטל, בבחינת קל וחומר עם הגדלת ההלוואות (חיילי מילואים שהשתחררו, בעלי עסקים קטנים שלקחו הלוואות וטובעים בריבית, זוגות צעירים שלא עומדים בהחזרי המשכנתא וכו), לכן ההודעה על הותרת הריבית היא בשורה לא טובה עבור הציבור הרחב.

בנק ישראל

בנק ישראל , הותיר את הריבית על כנה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שני כללי זהירות כלכליים לתקופה זו

מאחר ואלו הם פני הדברים, אני מציע לציבור לנקוט במספר כללי זהירות כלכליים לתקופה זו;

בחינת תיק המשכנתא - לאלו שטרם נערו את האבק ממסמכי המשכנתא ולא בדקו את מסלולי ההלוואות, תאמו פגישה עם יועץ המשכנתאות בבנק, תבקשו הסברים אודות המסלולים הקיימים בתיק המשכנתא שלכם ובידקו חלופות המתאימות לתקופה זו, כמו כן, תשקלו את האפשרות להתייעץ עם יועץ משכנתאות פרטי שאינו עובד הבנק.

מרכוז הלוואות - לאור עליית הריבית בתקופה האחרונה, מטבע הדברים גם ההחזר החודשי עלה הן במשכנתאות והן בהלוואות הבנקאיות ו/או החוץ בנקאיות, הנטל החודשי גדל ומכביד על ההתנהלות השוטפת העלול לגרום לסחרור כלכלי, ראשית תעדכנו את הבנקאי שלכם אודות ההכבדה שנגרמה בעקבות המצב, תיצרו אמפטיה, ותבקשו פתרון בדמות פריסת ההלוואות לתקופה ארוכה יותר וכן מרכוז ההלוואות השונות, טרם תצאו את הבנק מאושרים ומחויכים, תשומת ליבכם נדרשת לגובה הריבית ולעמלה הנוגעת לעריכת ההלוואה.

זכרו: הבנק הוא לא מקור ההלוואה היחיד

אגב הלוואות, הבנק הוא אינו מקור ההלוואות היחיד במשק, ניתן לקחת הלוואות גם על חשבון נכסים פנסיוניים, לאמור, קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות, צרו קשר עם הגופים המנהלים את הנכסים הפנסיונים שלכם ותבקשו הצעה להלוואה, לא מן הנמנע כי הריבית שתקבלו טובה יותר מהריבית בבנק.

לסיכום, מדינת ישראל שרויה במצב מהמורכבים שידענו, אי הוודאות גדלה מיום ליום וקשה עד מאוד להעריך לאן פנינו מועדות הן במצב הפוליטי והן במצב הביטחוני, לפיכך נקטו משנה זהירות כפול בתקופה זו, אל תמהרו לבצע שינויים בעלי השלכות כלכליות שאינן דחופות לשעה זו, היו ערניים לחדשות כלכליות (בנוסף לביטחוניות), וחשוב לא פחות, תווכו לבני הנוער ולילדיכם את המצב הכלכלי על מנת שיהיו שותפים וגם ילמדו לכלכל את צעדיהם לעתיד לבוא.

הכותב הוא בעלים של אביצור עורכי דין, יו"ר ועדת בנקאות בלשכת עורכי הדין, מחוז ירושלים, וראש פורום תביעות שוק ההון באתר זאפ משפטי. לשעבר קצין ציות וממונה אכיפה מנהלית בבנק דיסקונט.