מילואימניק עצמאי? קודם כל לך תדבר עם הבנקאי שלך

אנשי מילואים רבים שהם גם בעלי עסקים מצאו עצמם נכנסים לתסבוכות עקב השירות הממושך. עו"ד עובדיה אביצור, לשעבר בכיר בבנק דיסקונט מסביר כי דווקא שיתוף הבנק במצב האמיתי של העסק תסייע יותר מכל דבר אחר | וגם: ארבע הנקודות החשובות בקשר שלכם מול הבנק

חדשות כיפה עו"ד עובדיה אביצור 19/05/24 13:15 יא באייר התשפד

מילואימניק עצמאי? קודם כל לך תדבר עם הבנקאי שלך
מילואמניק עצמאי? תדבר קודם עם הבנק, צילום: Nati Shohat,Flash90

בחצי השנה האחרונה, מילואימניקים רבים נקראו לדגל ורבים מהם התייצבו מיוזמתם עם פרוץ הקרבות, מתוך תחושת שליחות והגנה על הבית. לא מעט מאותם מאות אלפי מילואימניקים הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ששירתו במילואים זמן ארוך וחזרתם לאזרחות מזכירה את תחושת השחרור משירות סדיר ומחייבת היערכות לחיים "רגילים" גם בפן הכלכלי.

בעלי העסקים הקטנים המשתחררים ממילואים, נדרשים להתמודד גם עם החזרה לשגרה בפן האישי והמשפחתי וגם בהיערכות עסקית מחודשת. עבור חלקם - אין טעם בכלל להקים את העסק מחדש והם נאלצים למצוא כיוון חדש ושונה לחיי הקריירה שלהם, ואילו חלקם יבקשו להיעזר בבנקים ובכל גורם אחר, כדי להחזיר את העסק לפעילות מלאה.

חיילי מילואים, הגנה גם על בני הזוג

חיילי מילואים, האמפטיה נשחקת. צילום: Moshe Shai,FLASH 90

האמפטיה נשחקת: ודאו שהבנקאי מבין את האתגרים שלכם

עסקים קטנים הם הרגישים ביותר והפגיעים ביותר לשינויים כלכליים וגיאופוליטיים. בשונה מחברות גדולות שלהן לובי, קשרים וגם אשראי גדול בבנקים, לעסקים קטנים אין את הכוח לעמוד מול המערכות הגדולות והמשומנות היטב. מכאן נובע השוני בהתנהלות מולם, מילואימניק שהוא בעלים של עסק קטן נדרש להתמודד במציאות מורכבת ומאתגרת וזאת לאחר שחזר מחודשי שירות רבים שבהם העסק היה סגור אך ההוצאות השוטפות לא נעצרו.

חשוב לזכור גם כי בימיה הראשונים של המלחמה נהנו המילואימניקים מאמפטיה רבה בחסות ההלם ששלט בישראל, אולם המצב של מלחמה מתמשכת שוחק את האמפטיה המדוברת והפך את המצב להרגל. לכן התנהלות פיננסית נכונה של מילואימניק בעל עסק קטן הינה קריטית בתקופה זו, וודאו שהבנקאי מבין את האתגרים והקשיים שלכם, וכי הבנק מודע למצב החדש שנוצר. כך, תשמרו על שקיפות מול הבנק.

4 עצות למילואימניק העצמאי בשיח מול הבנק:

  • ראשית, עם השחרור ממילואים - תאמו פגישה פרונטלית בבנק. הקפידו לשתף את הבנקאי בשינויים ובאתגרים הפיננסים שחלו בחודשים האחרונים, דברו על המשכורת אם הצטמצמה, על החובות הקיימים, על פריסת האשראי ועל ההיערכות שלכם לעתיד העסקי והכלכלי שלכם.
  • הקפידו להיות זמינים עבור הבנק. פניות חוזרות ונשנות אליכם מהבנק, שיוותרו ללא מענה עלולות להשפיע על מצבכם הכלכלי ועל מעמדכם את מול המערכת הבנקאית. זכרו כי להתחמק ולהתעלם לא יעלים את הבעיות הכלכליות, אלאל להיפך - עלול רק להחמיר אותן.
  • בהמשך לסעיף הקודם, הקפידו לעמוד במילתכם. אם הבטחתם לבנק תזרים הכנסות מסוים שיקל על החבות בחשבון, או אם נתתם את מילתכם לפתרון של בעיה כלשהי - עמדו בה. אם אתם לא מצליחים לעמוד בפתרון התחייבתם לו, עדכנו את הבנקאי מבעוד מועד ונסו למצוא יחד איתו פתרון לבעיה.
  • זכרו לכבד את הבנקאי ולתת לו את התחושה שאתם מודעים למצב בחשבון, ושאתם פעילים כל העת כדי לפתור את המצב. הסבירו כי שירתם במילואים, בקשו לברר אם יש הקלות כלשהן שתוכלו לקבל ואם יש סיוע כלשהו שמגיע לכם.

אני סבור שחלק מהחוסן שלנו כחברה הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הביטחוני, עוברת גם דרך תמיכה בחיילי המילואים שעזבו הכול ויצאו להגן על הבית, פשוטו כמשמעו. בנימה אופטימית, הכלכלה הישראלית ידעה תקופות קשות, נקודת הכניסה הכלכלית למלחמה הייתה טובה מאוד ולכן בהיכרותי את החוסן הכלכלי של החברה הישראלית, אני סבור כי הכלכלה תצלח את האתגרים הרבים שעומדים בפניה בזמן הנוכחי ובעתיד.

הכותב הוא בעלים של אביצור עורכי דין, יו"ר ועדת בנקאות בלשכת עורכי הדין, מחוז ירושלים, וראש פורום תביעות שוק ההון באתר זאפ משפטי. לשעבר קצין ציות וממונה אכיפה מנהלית בבנק דיסקונט.