איך עושים את זה? אתם יכולים להוזיל את מחירי החשמל: זה ייקח כמה דקות - אבל תחסכו מאות שקלים

רפורמת החשמל מאפשרת לכל אזרח בעל מונה חכם להתנייד בין חברות בדומה למצב בשוק הסלולר וכך לחסוך מאות שקלים בחודש. שר האנרגיה כבר הודיע כי החל מהקיץ הרפורמה תהיה זמינה לכלל משקי הבית בישראל, אז למה הישראלים עוברים בין חברות? | מומחה הצרכנות: "פוטנציאל חיסכון של מאות שקלים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 16/05/24 15:00 ח באייר התשפד

אתם יכולים להוזיל את מחירי החשמל: זה ייקח כמה דקות - אבל תחסכו מאות שקלים
מונה חשמל, כולם עתידים לעבור למונה חכם, צילום: Sashkin,Shutterstock

מכירים את הבדיחה על חברת החשמל שתוהה למה הם משקיעים כל כך הרבה בפרסומות, שהרי אין דרך לעבור למתחרים? אז זהו, שכבר תקופה לא קצרה אפשר בהחלט לעשות את זה. בדומה למצב בשוק הסלולר, אפשר לעבור לאחת מבין חמשת החברות שמציעות שירותי חשמל, להצטרף לאחד המסלולים וכך להוזיל את העלויות בעד מאות שקלים בחודש.

למה זה חשוב?

כי בדיוק כמו שקרה ברפורמת הסלולר, התחרות תוזיל עלויות והצרכן יוכל לחסוך עד מאות שקלים בחודש. בין אם תבחרו לעבור למונה חכם כבר עתה ובין אם תחכו לכניסת הרפורמה בקיץ, משמעות הדברים היא חיסכון במחיר החשמל דווקא בתקופה בה מחירי החשמל עלו.

מה זה הרפורמה בחשמל?

בקצרה, הרפורמה שכבר קיימת היום בשוק מבקשת לפתוח את השוק בו חברת החשמל היא המונופול היחידי לתחרות. במצב הנוכחי כל מי שעובר למונה חשמל חכם יכול לנדוד בין מספר חברות שמציעות גם מבצעים שונים ומגוונים כמו תעריף מוזל בשעות מסוימות או הנחה על שימוש בלילה. בדיוק בגלל זה הודיע משרד האנרגיה כי החל מהקיץ הקרוב (25.7 ליתר דיוק) יוכלו כלל האזרחים בישראל להתנייד ולחפש לעצמם את המסלול הטוב ביותר עבורם.

"מפרקים פה מונופול", חברת החשמל

"מפרקים פה מונופול", חברת החשמל צילום: ChairatTH,Shutterstock

"מפרקים פה מונופול ממשלתי שלצרכנים לא היה איך לסרב לו"

גל קולוג, בלוגר צרכנות עם אלפי עוקבים, שמנסה לשנות את הרגלי הצריכה של הישראלים דרך הרשת מסביר ל"חדשות כיפה" מדוע הרפורמה המשמעותית כלל לא נמצאת בשיח הציבורי. "בטח שאין מודעות" הוא אומר, "בזמן שהתקשורת עסוקה בכן ביבי ולא ביבי מהפכה גדולה כל כך קורית, מפרקים פה מונופול ממשלתי שלנו הצרכנים לא היה איך לסרב לו ואין לזה זכר".

אבל יש לו עוד הסבר למה הישראלים לא עוברים בהמוניהם לחברה משתלמת יותר. קולוג טוען כי גם מי שכן שומע על הרפורמה, צריך לעשות שורת פעולות שגורמת לישראלי הממוצע לסגת ולוותר: "אנשים רוצים החלטות מהירות ופשוטות בלי להסתבך".

האם התהליך באמת מסורבל ואיטי?

כדי עבור לספקית אחרת, הוא מסביר, צריך לברר האם המונה החכם יוחלף אצלי, צריך להזמין עצמאית, להשוות מחירים, להמתין 30 יום עד לבדיקת התקינות של המונה, לחשוב איזה מסלול הכי מתאים. "הרבה אחריות עוברת לצרכן והצרכן הישראלי רוצה שורה תחתונה" אומר קולוג. אז הוא בדק, האם התהליך באמת כל כך איטי ומסורבל? "אני הזמנתי את המונה ותוך שבועיים כבר התקינו לי, התהליך הוא נהדר" הוא מעיד על עצמו.

אדם שרוצה להוזיל את העלויות, מה הוא צריך לעשות?

"קודם כל להשקיע דקה כדי להבין מה הרפורמה הזאת נותנת לו ואיך רוכשים מונה חכם, ולחשוב מה המסלול שהכי מתאים: מסלול סופ"ש, מסלול לילה או מסלול אחר. אנשים עם רכב חשמלי למשל, ששעות ההטענה שלו נמצאות במסלול מוזל יוכלו לחסוך מאות שקלים. זה דורש קצת עבודה ותחקיר אבל זה משתלם" הוא קובע.

גל קולוג, חסך מאות שקלים

פוטנציאל חיסכון של מאות שקלים. צילום: ליאור גולדפד

אז במה שונה הרפורמה שתיכנס בקיץ? אני שואל את קולוג שמסביר כי בתחילת הדרך הודיעה חברת החשמל שייקח עוד 5 שנים עד להתקנת מונים חכמים בכל בתי האב בישראל. "שר האנרגיה אלי כהן מבין שהמהלך לא מספיק עמוק, הוא רוצה ליישם את הרפורמה כבר עכשיו גם לבעלי מונים ישנים". יחד עם זאת, טרם ברור איך בדיוק תעבוד הרפורמה עם המונים הישנים, קולוג: "אני אומר בזהירות שגורמים בתעשייה לא ממש יודעים איך זה יקרה, אבל זה היעד של כהן וזה נשמע לי טוב".

למונה החכם תהיה השפעה ישירה גם על צריכת החשמל שלנו?

"הסיפור הוא שהמונה החכם נותן פרופיל של משתמש, הוא יודע הכל, שעות, ימים וסוג השימוש בעוד המונה הישן יודע להגיד רק בכמה חשמל השתמשת החודש. המונה החדש יידע גם איזה שימושים וניתוח מעמיק של הנתונים מה שיוכל להקל על הצרכן להחליט על המסלול שהכי משתלם לו".