עלייה של 20% בעשור: איך ולמה הארנונה מתייקרת כל הזמן?

הארנונה בישראל צפויה להתייקר בשנת 2025 בשיעור של יותר מ-5%, זאת בשל העדכון האוטומטי המתרחש מדי שנה, דבר שיכניס לקופת המדינה כמעט 2 מיליארד שקלים. התאחדות התעשיינים: "הממשלה יכולה  למנוע את ההעלאה" | וגם: כך מחושב מנגנון הטייס האוטומטי

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 16/05/24 11:27 ח באייר התשפד

עלייה של 20% בעשור: איך ולמה הארנונה מתייקרת כל הזמן?
הארנונה מתייקרת, צילום: Nati Shohat,FLASH 90

המחירים בישראל לא מפסיקים לעלות ועתה צפויה מכה נוספת לציבור הישראלי כשמחירי הארנונה צפויים לעלות בשנה הבאה בשיעור של 5.29% וזאת בשל עדכון המנגנון המכונה "הטייס האוטומטי" המתעדכן מדי שנה. הכנסות המדינה צפויות לעלות ב1.9 מיליארד שקלים בעקבות עליית המחירים כאשר מיליארד שקלים ישולמו בידי המגזר העסקי ועוד 0.9 מיליארד בידי משקי הבית בישראל.

למה זה חשוב?

ארנונה היא אחת ממסי הבסיס שמשלמת כל משפחה בישראל בין אם היא בעלת נכס או שוכרת דירה ובנוסף גם בעלי העסקים משלמים ארנונה לעיריות. בעשור האחרון התייקרה הארנונה בשל העדכון האוטומטי בשיעור של כ-20%. בשנת 2025 היא תעלה בעוד 5.29%, כך למשל דירה ירושלמית בת ארבעה חדרים ששילמה השנה ארנונה בסך 8,200 שקלים, לאחר עדכון המחיר הארנונה תעמוד על סכום של 8,633 שקלים.

מה זה מנגנון ה"טייס האוטומטי"?

הארנונה בישראל מחושבת על פי תעריך המתעדכן באופן אוטומטי מדי שנה ומכונה ה"טייס האוטומטי". המנגנון מורכב משני דברים: מדד השכר הציבורי ומדד המחירים לצרכן. אתמול (ד') עלה מדד המחירים בעוד 2.8% ובתוספת העלייה במדד השכר הציבורי נקבעה עליית מחירי הארנונה. נזכיר כי לעיריות ישנה יד יחסית חופשית בקביעת מחירי האנונה לתושבים והן מוגבלות רק בשיעורי מינימום ומקסימום הקבועות בתקנות.

השר ארבל

השר ארבל, דרישה להקפיא את ה"טייס האוטומטי". צילום: Chaim Goldberg,Flash90

על מנגנון הטייס האוטומטי נמתחות גם ביקורות ואתמול דרשה התאחדות התעשיינים מהממשלה את הקפאת המנגנון. רון תומר, נשיא הלשכה אמר כי "הממשלה יכולה למנוע התייקרות זו על ידי הקפאת ה'טייס האוטומטי' שמעלה את תעריפי הארנונה מדי שנה. אין כל הצדקה לכך שדווקא בשנה שבה עסקים ומשקי בית קורסים תחת נטל עלויות המלחמה, הממשלה תמשיך בהעלאות התעריפים כבימי שגרה ותתייחס לאזרחים והעסקים בישראל כ ׳פרה חולבת׳ להגדלת ההכנסות. הרי ביחד עם התייקרות תעריפי הדלק והמים יש פה אפקט מצטבר שמוביל לעלייה משמעותית ביוקר המחייה בישראל".