זמני כניסת שבת, יציאת שבת והדלקת נרות לפרשת בלק (19.07.2024)

כניסת שבת: זמני הדלקת נרות ויציאת שבת לפרשת בלק
עודכן בתאריך 13/07/2024

כניסת שבת בערים בעולם

כניסת שבת בערים נוספות:

כניסת שבת בנס ציונה כניסת שבת בהוד השרון כניסת שבת במגדל העמק כניסת שבת בפרדס חנה כניסת שבת בכפר יונה כניסת שבת בירוחם כניסת שבת בזכרון יעקב כניסת שבת ביקנעם כניסת שבת בגדרה

פרשת השבוע - פרשת בלק

אִם רַע בְּעֵינֶיךָ אָשׁוּבָה לִּי - לפרשת בלק(הרב כרמיאל כהן)

(כג) וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַתֵּט הָאָתוֹן מִן הַדֶּרֶךְ וַתֵּלֶךְ בַּשָּׂדֶה וַיַּךְ בִּלְעָם אֶת הָאָתוֹן לְהַטֹּתָהּ הַדָּרֶךְ: (כד) וַיַּעֲמֹד מַלְאַךְ ה' בְּמִשְׁעוֹל הַכְּרָמִים גָּדֵר מִזֶּה וְגָדֵר מִזֶּה: (כה) וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' וַתִּלָּחֵץ אֶל הַקִּיר וַתִּלְחַץ אֶת רֶגֶל בִּלְעָם אֶל הַקִּיר וַיֹּסֶף לְהַכֹּתָהּ: (כו) וַיּוֹסֶף מַלְאַךְ ה' עֲבוֹר וַיַּעֲמֹד בְּמָקוֹם צָר אֲשֶׁר אֵין דֶּרֶךְ לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאול: (כז) וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' וַתִּרְבַּץ תַּחַת בִּלְעָם וַיִּחַר אַף בִּלְעָם וַיַּךְ אֶת הָאָתוֹן בַּמַּקֵּל: (כח) וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים: (כט) וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לָאָתוֹן כִּי הִתְעַלַּלְתְּ בִּי לוּ יֶשׁ חֶרֶב בְּיָדִי כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ: ... (לב) וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַלְאַךְ ה' עַל מָה הִכִּיתָ אֶת אֲתֹנְךָ זֶה שָׁלוֹשׁ רְגָלִים הִנֵּה אָנֹכִי יָצָאתִי לְשָׂטָן כִּי יָרַט הַדֶּרֶךְ לְנֶגְדִּי: ... (לד) וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל מַלְאַךְ ה' חָטָאתִי כִּי לֹא יָדַעְתִּי כִּי אַתָּה נִצָּב לִקְרָאתִי בַּדָּרֶךְ וְעַתָּה אִם רַע בְּעֵינֶיךָ אָשׁוּבָה לִּי:
(פרק כב)

שלוש פעמים סוטה האתון מתכנוניו של בלעם. בפעם הראשונה היא נוטה מן הדרך, בפעם השנייה היא לוחצת את רגלו של בלעם אל הקיר, ובפעם השלישית היא רובצת תחתיו. לאחר שלוש הכאות-מקל שהיא סופגת היא גם מדברת ומבררת את הסיבה. 

מה פשר סיפור האתון? 

רבינו בחיי רואה בקורותיהם של בלעם ואתונו סימנים לבלעם להימנע מללכת לקלל את ישראל; כך הוא כותב:

"מתחלה נטתה האתון מן הדרך הישר ועקמה כנגד השדה, זהו שאמר: "ותט האתון". שניה: "ותלחץ אל הקיר ותלחץ את רגל בלעם", רמזה לו בטול פסיעותיו ועכוב הליכתו כי אין רצון הקדוש ברוך הוא על הכוונה שהיה הולך, שלישית: "ותרבץ תחת בלעם", שרבצה תחתיו ולא רצתה ללכת כלל, וכל אלה רמזים לו כי אותו הדרך לא בחר בו ה'". 

בלעם קיבל רמזים באמצעות קורותיו עם אתונו שהדרך שהוא הולך בה "לא בחר בו ה'". האתון סטתה מן הדרך שהוא חפץ ללכת בה כדי לרמוז לו זאת. לאחר מכן לחצה את רגלו, ורמזה לו בכך "בטול פסיעותיו ועכוב הליכתו". לחיצת הרגל רומזת לביטול הליכתו. ולאחר מכן רבצה וסרבה ללכת. הסימנים מתבהרים והולכים. מרמז "קל" ועד רמז "שקוף" מאד מאד.

לאחר שקיבל בלעם סדרת סימנים בעניין ההליכה שלו, הוא מקבל סימן בעניין כח הדיבור שלו שאותו הוא רוצה לנצל כדי לקלל את ישראל. ממשיך רבינו בחיי לרמז הרביעי:      

"רביעית: הנס הגדול שנעשה בדיבור האתון, ובכאן פירש לו כי כוונתו רעה בענין הדיבור והודיעו: "מי שם פה לאדם או מי ישום אלם", והנה ה' יתעלה יכול למנוע ממנו הדיבור ולשומו בפי הבהמה ועל כן אין לו להתגאות בכח הדיבור".

דיבורה של האתון נועד לרמוז לבלעם שכח הדיבור הוא בידי ה', וברצותו נוטלו מן האדם ונותנו לבהמה, "ועל כן אין לו להתגאות בכח הדבור".

הסימן החמישי חוזר לעניין ההליכה, והופך מרמז לדיבור מפורש של המלאך: 

"חמישית: נתפרש לו הדבר יותר כדי לבטל הליכתו על הכוונה שהיה בה, ועל כן נגלה אליו מלאך ה' ואמר לו בפירוש: "הנה אנכי יצאתי לשטן", בעבור כי היה הולך על הכוונה רעה "וירט הדרך", כי הקדוש ברוך הוא אמר לו שילך בדרך על מנת שלא לקלל, זהו שאמר: "קום לך אתם", והוא ירט הדרך, כלומר עיות הדרך והולך לנגדי". 

לאחר שבלעם לא נרמז מן האתון שדרכו רעה בעיני ה', המלאך אומר לו מפורשות שכל "קשיי ההליכה" שלו נגרמו ממנו ("הנה אנכי יצאתי לשטן"). ומה הסיבה להערמת קשיים זו, ובמיוחד לאור העובדה שלכאורה הוא הולך על פי אישור מפורש מה' ("קוּם לֵךְ אִתָּם")?  הסיבה היא: "כִּי יָרַט הַדֶּרֶךְ לְנֶגְדִּי" – כי בלעם ירט את הדרך, כלומר עיוות אותה והולך לנגד עיני ה' או כנגד רצון ה' (ראו ראב"ע ורמב"ן). ומהו העיוות שבו מאשים המלאך את בלעם? העיוות הוא שהקב"ה אמר לבלעם ללכת אך הכוונה היתה "על מנת שלא לקלל", ובלעם הולך במטרה לקלל.

וכעת לאחר האמירה המפורשת בלעם סוף סוף מבין ומגיב בהתאם:

"ואחר כל זה הזכיר שיחזור מן הדרך, זהו שאמר: "לא ידעתי כי אתה נצב לקראתי בדרך ועתה אם רע בעיניך אשובה לי"".  

אמנם לדעת רבינו בחיי בלעם הבין היטב את הסימנים כבר בשלבים הקודמים שלהם; כך הוא כותב:

"חפץ גדול היה לאותו רשע לקלל את ישראל, שאין לך אדם בעולם שיראה בדרך הסימנים שראה הוא שלא יחזור, וכל שכן מנחש וקוסם כמוהו שכל אומנותו היתה "לקראת נחשים"".

כל אדם היה מבין את הסימנים שנקרו בדרך והיה שב לביתו, טוען רבינו בחיי; כל שכן בלעם המומחה הגדול לניחוש וקסמים. ומדוע בלעם לא שב? מדוע "המתין" לאמירה מפורשת? בלעם רצה מאד לקלל את ישראל, ולכן, למרות שהבין היטב את הסימנים שלפניו, בחר להתעלם מהם, עד אמירתו המפורשת של המלאך.

חפצו של בלעם ללכת ניכר, לדעת רבינו בחיי, גם מתגובתו הנינוחה לפלא הגדול שבדיבור האתון; כך הוא כותב:

"היה ראוי בלעם שיתמה בפלא הגדול הזה של דיבור האתון ושירעיש מן הנס המחודש והמבהיל את כל ההולכים עמו בדרך, והיה לו לחשוב ולהתבונן כי מאת ה' היתה זאת לסכל עצתו ולהשיב חכמתו אחור, אבל מתוך אכזריותו ורוע טבעו ומרוב חפצו ללכת לקח הענין בדרך תמות, ולכך השיב כאדם שמדבר עם חברו: "כי התעללת בי"".  

גם את פלא דיבורה של האתון היה בלעם צריך להבין כרמז מאת ה' "לסכל עצתו ולהשיב חכמתו אחור". וכי בלעם שמע אי פעם אתון מדברת? על פי תגובתו של בלעם שמשיב לאתונו "כאדם שמדבר עם חברו" היה אפשר לחשוב שאתון מדברת הוא דבר יומיומי ורגיל. תגובתו זו של בלעם היא אינה התגובה הצפויה, אלא היא נובעת, לדעת רבינו בחיי, מתוך בחירתו של בלעם להתייחס לעניין "בדרך תמות", כלומר כדבר פשוט ומובן מאליו. ומדוע בחר בלעם להתעלם באופן כל כך מפתיע מהפלא הגדול? היה זה "מתוך אכזריותו ורוע טבעו ומרוב חפצו ללכת".   

בלעם כל כך רוצה ללכת לקלל את ישראל שהוא בוחר פעם אחר פעם להתעלם מסימנים שאותם הוא מבין היטב. מסימנים הוא אמנם יכול לבחור להתעלם אבל מאמירה מפורשת של המלאך כבר אי אפשר להתעלם, ולכן הוא נאלץ לומר: "אִם רַע בְּעֵינֶיךָ אָשׁוּבָה לִּי". את העובדה שדרכו רעה בעיני ה' ואת המשמעות שנובעת מכך – לשוב לביתו – כבר הבין בלעם מזמן, כעת הוא רק מודה בכך בפה מלא.

ברכת על הדלקת נרות שבת

לאחר הדלקת הנרות עוצמת האשה את עיניה או מכסה אותן בידיה, ומברכת
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.

איך מדליקים נרות שבת

לא לשכוח לפני כניסת שבת

  • להכין נייר חתוך
  • לכוון שעון שבת
  • לכוון את המזגן
  • להכין את הפלטה ולכוון לה את השעון
  • להרתיח מים
  • להכין את נרות השבת
  • להדליק אורות היכן שצריך
  • לכבות את האור במקרר
  • לכבות טלפונים ניידים ולנתק מהמטען
  • לכבות מכשירים חשמליים
  • לגהץ בגדי שבת
  • לרוקן מוקצה מכיסי המעילים
הדלקת נרות שבת

איך לקלוע חלה לשבת

כניסת שבת - שאלות נפוצות

כמה זמן אחרי כניסת שבת אפשר להדליק נרות?

הזמן המקובל להדלקת נרות שבת הוא 20 דקות לפני השקיעה. בדיעבד אפשר להדליק נרות עד כחמש דקות לפני שקיעת השמש, כלומר 15 דקות לאחר הזמן המופיע בלוח.

האם מותר להתקלח בשבת?

גזרו חכמים שלא לרחוץ את הגוף במים חמים בשבת. האיסור לרחוץ את הגוף הוא דווקא במים חמים, אבל במים קרים או פושרים מותר, וכן מותר למי שמצטער מאוד ממניעת הרחצה, לרחוץ את כל גופו בחמים שהתחממו בערב שבת

האם מותר לאכול אחרי כניסת שבת?

מצוה לקדש על היין בליל שבת, ואין לאכול או לשתות לפני הקידוש. איסור אכילה ושתיה מתחיל בעת שאדם מקבל על עצמו שבת (נשים – בד"כ בשעת הדלקת הנרות, וגברים – בשעת קבלת השבת) ובכל מקרה לא יאוחר מזמן השקיעה.

❓האם מותר להדליק אור 20 דקות אחרי כניסת שבת

יש ספק האם השבת נכנסת בשעת השקיעה או שמא בשעת צאת הכוכבים, ומכיוון שזהו ספק בדברי תורה יש להחמיר בו. בנוסף יש מצוה מהתורה להוסיף מהחול על הקודש, זמן המכונה תוספת שבת. לכן יש לקבל את השבת ולאסור כל מלאכה לפחות כמה דקות לפני השקיעה. זמני כניסת השבת המופיעים בלוחות, הם זמני הדלקת הנרות, שונים ממקום למקום וכוללים תוספת שבת לפי מנהג המקום. בירושלים נוהגים להדליק נרות 40 דקות לפני השקיעה. בחיפה נוהגים להדליק נרות 30 דקות לפני השקיעה וברוב המקומות – 20 דקות לפני השקיעה. אולם מי שהתאחר ולא הספיק לסיים את מלאכתו, יכול לסיימה גם לאחר הזמן הנקוב בלוח, ובלבד שישבות ממלאכה כמה דקות לפני השקיעה ויקבל על עצמו שבת.

איפה להדליק נרות שבת

נוהגים להדליק את נרות השבת בברכה בסמוך למקום הסעודה. אמנם מכבוד השבת יש להשאיר מספיק אור בכל החדרים, כדי שיוכלו למצוא את כל מבוקשם, אך לשם כך די שמגיע לכל חדר מעט אור מבחוץ.

איך נקבע זמן כניסת שבת

זמן כניסת השבת כולל זמן המכונה תוספת שבת, שכן נצטוינו להוסיף מהחול על הקודש. ומכיוון שיש ספק האם השבת נכנסת בשקיעת החמה, או שמא בצאת הכוכבים, אנו נוקטים כדעה המחמירה וסוברים שכבר בשקיעה נכנסת השבת. זמני כניסת השבת המופיעים בלוחות, הם זמני הדלקת הנרות, שונים ממקום למקום וכוללים תוספת שבת לפי מנהג המקום. בירושלים נוהגים להדליק נרות 40 דקות לפני השקיעה. בחיפה נוהגים להדליק נרות 30 דקות לפני השקיעה וברוב המקומות – 20 דקות לפני השקיעה.

🏠למה זמני כניסת השבת שונים מעיר לעיר

מכיוון שיש מצוה להוסיף מהחול על הקודש ולהקדים את כניסת השבת במעט, מצאנו מנהגים שונים לגבי שיעור ההקדמה. יש שנהגו להדליק נרות 40 דקות לפני השקיעה, וזהו מנהג ירושלים. יש שנהגו להדליק נרות 30 דקות לפני השקיעה – זהו המנהג המקובל בחיפה ובטבריה, ויש שנהגו להדליק נרות 20 דקות לפני השקיעה, וזה והמנהג הנפוץ ביותר. זמני השקיעה עצמם עשויים להשתנות מעט ממקום למקום (בהתאם למיקום הגיאוגרפי) לכן מומלץ להתעדכן בזמנים המדויקים לכל מקום.

האם אפשר להכניס את השבת לפני הזמן?

מצווה לקבל את השבת לפני השקיעה ולהוסיף מהחול על הקודש. עד כמה ניתן להקדים ולקבל את השבת מוקדם? נחלקו בכך ראשונים ואחרונים. יש הסוברים שמותר להכניס את השבת מזמן פלג המנחה ולא לפני כן (שעה ורבע בשעות זמניות לפני הלילה), ואחרים סוברים שכל עוד ניכר שהדברים נעשים לכבוד השבת ולקראתה – ניתן להקדים אף יותר. השו"ע והרמ"א פסקו כדעה הראשונה, שאין לקבל שבת לפני זמן פלג המנחה (אותו ניתן למצוא בלוחות זמני היום).

כמה נרות שבת להדליק?

מעיקר הדין של הדלקת נרות שבת יש להדליק שני נרות. ויש הנוהגים להדליק נרות שבת כמספר נפשות בני הבית. כך שזוג עם שלושה ילדים ידליק חמישה נרות שבת, אך אין חובה לעשות זאת וכל אחד יעשה כמנהג אבותיו בהדלקת נרות השבת.

מתכון לחלות שבת

המתכון הכי טוב לחלות

באדיבות "חלות הרבנית״ (מיכל הריס)

מצרכים

  • 1 ק"ג קמח
  • 1.5 כוסות מים חמימים (קרוב לודאי שיהיה צורך להוסיף עוד מים)
  • 2 ביצים
  • 2/3 כוס שמן (3/4 חבילת מחמאה)
  • 2/3 כוס סוכר
  • 1 כף מלח
  • 2 כפות שמרים יבשים
  • אפשר להוסיף משפר אפיה לפי ההוראות שעל הקופסה.

הוראות הכנה

  1. שמים בקערה או במיקסר את השמרים, קצת סוכר וקצת מים חמימים מערבבים בכף וממתינים כמה דקות עד שהתערובת תוססת מעט.
  2. מוסיפים את יתר החומרים ולשים עד לקבלת בצק אחיד ומעט דביק.
  3. (אם מעבדים במיקסר, ממשיכים לישה ותוספת של מעט מאוד מים בכל פעם. עד שהבצק רך וכמעט לא נצמד כולו לוו הלישה)
  4. לאחר מכן מתפיחים את הבצק במשך שעה (הכפלת נפח)
  5. קולעים את החלות (בצורה רופפת)
  6. מורחים את החלות בביצה טרופה. מפזרים שומשום, מלח בישול/ פרג/ קצח.
  7. ממתינים להתפחה שניה במשך חצי שעה.
  8. אופים את החלות במשך 15-20 דקות בחום של 180 מעלות. עד לצבע זהוב חום. מקררים על רשת.

מתכון לחלות טבעוניות שתמיד מצליחות

רכיבים

  • 1.25 כוסות מים בטמפרטורת החדר
  • רבע כוס שמן
  • רבע כוס סוכר
  • חצי כף מלח
  • חצי קילו קמח
  • כף שמרים יבשים
  • (אפשר כמובן להכפיל כמויות)

הוראות הכנה

  1. שמים בקערה או במיקסר את השמרים, קצת סוכר וקצת מים חמימים, מערבבים בכף וממתינים כמה דקות עד שהתערובת תוססת מעט.
  2. מוסיפים את יתר החומרים ולשים עד לקבלת בצק אחיד ומעט דביק.
  3. (אם מעבדים במיקסר, ממשיכים לישה ותוספת של מעט מאוד מים בכל פעם. עד שהבצק רך וכמעט לא נצמד כולו לוו הלישה)
  4. לאחר מכן מתפיחים את הבצק במשך שעה (הכפלת נפח)
  5. קולעים את החלות (בצורה רופפת)
  6. על מנת להבריק את החלות מבלי להשתמש בביצה ניתן למרוח אותן במים או לערבב מים רותחים עם מעט סילן)
  7. מפזרים שומשום, מלח בישול/ פרג/ קצח.
  8. ממתינים להתפחה שניה במשך חצי שעה.
  9. אופים את החלות במשך 15-20 דקות בחום של 180 מעלות. עד לצבע זהוב חום. מקררים על רשת.