-
"באפם הרגו איש"
ההיגד מתוך ברכת יעקב לשמעון וללוי "כי באפם הרגו איש" מוסב על האיסור לומר לשון הרע גם בעקימת האף, דהיינו בהרמזה ובחשאי. לדרשה על התיבות המקראיות הללו יש שייכות ונגיעה גם למגיפת השיימינג בת זמננו במרשתת וברשתות החברתיות
יעל לוין
24/12/15 11:01
-
פרשת ויחי: על החנטה
המבט של התורה לא מתרשם כל כך מהמוות. העצמת המוות מובילה לאי השלמה אתו, וזו מוליכה לאחד משני הקצוות - או לשימור המת על ידי חנטתו, או לכילויו על ידי שרפתו.
ד"ר משה מאיר
23/12/15 11:40
-
ברכה לשניים ברכה לשנים
כהורים וכמחנכים, חשוב מאוד שנפתח בילדנו שתי תכונות: לחיות באחווה עם אחיהם ושגם בשעת מחלוקת לזכור שכולנו "בני איש אחד". והשניה: לעמוד אל מול השפעות חיצוניות
הרב בנג’י מאיירס
23/12/15 11:36
-
על איפוק ורגישות
אמנם בגרות עניינה יכולת איפוק ודחיית סיפוקים, אך אנושיות היא היכולת לא להתאפק. לדעת מתי העוצמה האמתית היא ביכולת לסטות מן התוכנית ולהיות קשובים לצעקה
הרב אברהם סתיו
17/12/15 10:51
-
על תכונת האיפוק בפרשה
מי שאינו מושל ברוחו, מי שאינו כובש את יצרו, מי שאיננו מסוגל להתאפק - הוא אשר מידותיו פגומות ופרוצות. ההתבוננות קצת אחרת ביוסף
ד"ר משה מאיר
16/12/15 22:39
-
איחודם של יהודה ויוסף
יהודה ויוסף שעמדו כאוייבים זה מול זה מגיעים לאיחוד כל אחד כעץ שלם העומד בפני עצמו, חיבורם וצרופם של שני העצים הוא היוצר גוי אחד. הגאולה השלמה תלויה באיחודם של האחים
ינון אחימן
16/12/15 22:29
-
יהודה ויוסף
על תפקידם של יהודה ויוסף בהקמת האומה, ולמה צריך שני אנשים למשימה?
הרב יעקב פילבר
14/12/15 09:36
-
על השכחה ועל הזיכרון האקטיבי
יש שכחה סבילה, המושא נמחק מהתודעה והאדם עומד חסר אונים מול הנשכח והלא ידוע. אני לא זוכר היכן הנחתי את המפתחות, הייתי רוצה לזכור - ואני לא מצליח. יש שכחה אקטיבית. האדם מכריע מנימוקים שונים, לשים התרחשות מסוימת בסוגריים. חטאתי, עשיתי כל שביכולתי לתקן, ובכל זאת המעשה נעשה
ד"ר משה מאיר
09/12/15 15:36
-
על המצוי על האפשרי ועל המדומיין
הדמיון הוא אח של השקר. אפשר לדון את בעל החלומות שבנו כשקרן, לנסות ולגמול אותו מדמיונותיו. ואפשר לדון את בעל החלומות שבנו כאיש בעל מעוף, משער השערות נועזות ופורץ דרך
ד"ר משה מאיר
03/12/15 00:49
-
בני יעקב מבקשים לשבת בארץ בשלווה
גם היום כאשר עם ישראל מבקש לשבת בארץ בשלווה, קמים רוגזם של גורמים שונים. הכבישים נהיו מלחמה, אנחנו רואים חיילים בכל פינה. ולמרות זאת, למול עינינו יש ניסיון בלתי פוסק להמשיך בחיים
נעמי ברמן
02/12/15 14:45
-
גאווה יהודית – בארץ ישראל
יעקב מתנהל מול עשיו בגישה סלחנית וחנפנית ומול אנשי שכם הוא דווקא עומד על נפשו מול המאיימים לפגוע בו. ארי גייגר עומד על ההבדל בין ההתנהלות בגלות לבין ההתנהלות בארץ ישראל. מיעקב אבינו לישראל תשע"ו
ארי גייגר
26/11/15 13:21
-
על פרדוקס החסד והאמת
אם נתבונן בחיינו מבעד לתפילתו המורכבת של יעקב, נמצא כי היא מאתגרת אותנו להגיב בשתי תגובות הפכיות. מצד אחד - אף אחד לא חייב לנו שום דבר. כל דבר טוב הנופל בחלקנו, איננו מובן מאליו. על הכל יש להודות. הכל חסד. מצד שני - אנחנו במו ידינו קובעים את גורלנו
ד"ר משה מאיר
26/11/15 08:50
-
בין הלאומי לפרטי – הבדל ההשקפה בין יעקב לבניו
גם אנחנו "בני ישראל", נעים על הציר הזהותי בין הלאומי לפרטי. מרגישים לפעמים "בני יעקב", בתוך המשפחה הפרטית והאינטימית משתדלים לחיות חיים של שגרה ונורמליות, מוכנים ודרוכים, לעטוף בכל עת את השייכות הלאומית של עם ישראל.
הרב יצחק גרינוולד
25/11/15 11:01
-
איך שבע שנים יכולים להרגיש כמו כמה ימים?
הרב יוני לביא בסרטון קצר על פרשת השבוע - מהו סוד ההמתנה של יעקב אבינו?
הרב יוני לביא
20/11/15 13:25
-
על פרשנויות ועל הפרשנות האמיתית
מעשיו של יעקב בגלילת האבן ונשיקת רחל נתונים לפרשנות. ד"ר משה מאיר מביא את פרשנות הדברים וגם אולי את מה שקרה באמת
ד"ר משה מאיר
18/11/15 22:56
-
הפרידה הסופית מעובדי האלילים
התפילה היא קודם כל מפגש אינטימי בין האדם לאלוקים. התוכן של התפילה כולל בקשה ותחינה לאלוקים, אך מהות התפילה גלומה קודם כל בעצם הפנייה לאלוקים, ורק אחר כך בתוכן
הרב חיים נבון
18/11/15 11:04