• הכהונה לאהרון

    במהלך הופעתה של האומה הישראלית חלו מספר שינויים במילוי משימות הנהגתיות. ראובן הפסיד את המלכות ליהודה ואת הבכורה ליוסף בחללו יצועי אמו. הבכורות הפסידו מעלתם לטובת הלוויים בהשתתפותם בחטא העגל, ובפרשתנו אנו מתבשרים שהכהונה בה שימש משה תועבר קבע לידי אהרון ובניו...ויש להבין את טיבם של חילופי תפקידים אלה...

    הרב יעקב ארזוני *

    14/02/03 00:00

  • ונשמע קולו בבואו אל הקודש

    "והיה על אהרן לשרת, ונשמע קולו בבואו אל הקודש לפני ה' ובצאתו ולא ימות". קולו של מי? ומה פשרו של קול זה? ומדוע הוא כה חשוב עד שמציל הוא ממות, "ולא ימות"?

    אביעד הכהן

    14/02/03 00:00

  • אני ואתה נשנה את העולם - לפרשת תצווה

    רק כאשר האדם מקבל את עצמו כמו שהוא - הוא יכול להתחבר אל זולתו. "אם אין אני, אין הוא, וקל וחומר שאין אתה" - אם אין האדם חי את עצמו, אלא מחפש "הדרת מלכים חיצונה", מחפש גדולה שאיננה מתאימה לו - לא יוכל להתחבר לזולתו. לפרשת תצווה.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    13/02/03 00:00

  • המקום גורם - לפרשת תרומה

    חז"ל רואים קשר בין פרשת המשכן לבין פרשת מתן תורה. על כן דרשו מעין גזירה שוה "ויקחו לי תרומה" - "לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו". המשכן הוא מקום מושבה של התורה. קדושת המשכן וקדושת התורה מקום ומקור אחד להם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    10/02/03 00:00

  • משכן או מקדש

    כשאנו אומרים משכן, אנחנו מתכוונים לאותו אוהל מיוחד שהוקם במדבר. לעומתו, כשאנו אומרים מקדש, אנו מתכוונים לבית העולמים. אולם, ישנה גם משמעות למילים – משכן ומקדש. ופירושן אפילו סותר זה את זה במידה לא מבוטלת...

    הרב חיים רטטיג - ראש ישיבת ההסדר ''בינות'', רעננה

    06/02/03 00:00

  • לאן אתה רץ? - לפרשת משפטים

    פירוש הדברים הוא, שכל אדם הוא דיין ביחס לחבירו. ההתייחסות שלך לחבירך, הצורה בה אתה מתייחס למעשיו היא בעצם חריצת דין, ולכן על האדם להיות מתון תמיד, לקלוט מהמציאות את כל התמונה כדי שהדין שהוא דן את חבירו יהיה דין אמת. לפרשת משפטים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    30/01/03 00:00

  • תורה מן השמים - לפרשת יתרו

    כוונתו של מלך הכוזרים היתה רצויה, כפי שנאמר לו בחלום, אך מעשהו אינו רצוי. לא די בכוונה טהורה, ישנם מעשים מסוימים הרצויים והמביאים את האדם אל השלמות. כיוון שכך, מוכרח הדבר שמעשים אלו ינתנו על ידי הבורא. לפרשת יתרו

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/01/03 00:00

  • פרשת שילוח עבדים

    התקשו רבותינו בהקשר לפרשת משפטים, האם באמת נאמרה לאחר מעמד הר סיני, שהרי אם כן מה פשר "נעשה ונשמע"" והרי כבר שמעו, או שמא נאמרה להם לפני או תוך כדי מעמד הר סיני.

    ירחם שמשוביץ

    29/01/03 00:00

  • ''ככר הלחם'' או ''לחם מן השמים'' - לפרשת בשלח

    כח הרצון הוא הכח המרכזי באישיותו של האדם, והוא הנותן משמעות לשאר חלקי הנפש. הדברים אותם רוצה האדם, הם הקובעים את עולמו הרוחני. כך פינה משה את "ככר הלחם" הראשונה. לפרשת בשלח.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/01/03 00:00

  • לא בחיל ולא בכח - לשבת שירה

    "בפרשתנו אנו קוראים על יציאת מצרים וקריעת ים סוף ואנו קוראים בנעימה חגיגית את שירת הים, אך ישנם בפרשתנו גם פסוקים פחות 'נעימים' לקריאה בהם אנו פוגשים את עם ישראל לאו דווקא בגדלות רוח..."

    אלירז ברויאר

    19/01/03 00:00

  • תקופת המעבר

    "יציאת מצרים הינה התהוות ישראל כעם. משפחת יעקב שירדה למצרים בשבעים נפש יוצאת עתה משם עם יעוד של ממלכת כהנים וגוי קדוש ... דוקא בגלל המהלך המהפכני הזה, חייבים הם להדגיש בסדר פסח מצרים את הקשר המשפחתי - למשפחותם לבית אבותם.."

    ירחם שמשוביץ

    19/01/03 00:00

  • מסרים סמויים באותות שעשה משה

    "בין שאר האותות שעשה משה יש למנות את המטה ההופך לנחש וחוזר והופך למטה ואת היד ההופכת מצורעת וחוזרת ושבה כבשרו. מהי תכליתן של אותות אלו לדברי הרמב"ם?..."

    אופיר סעדון, עו''ד

    19/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''קרח''

    על עץ פרי ועץ סרק, על כעס, ומעמד ועל ההבדל בין גדולים לקטנים – זאת ועוד בפנינים לפרשת קרח

    19/01/03 00:00

  • ''כולם קדושים'' ו''מדוע תתנשאו''- לפרשת קרח

    "בתקופתנו, הפוסט-מודרניסטית, התביעה "כולם קדושים" נשמעת היטב ובמיוחד כשהיא נאמרת ע"י "אנשי עם" כמו הוגי דעות בתחום החינוך, מחנכים ופוליטיקאים. טיעון זה הפך למוטיב מרכזי במערכת החינוך במדינה."

    מנחם כהן, סמנכ''ל משרד החינוך והתרבות

    19/01/03 00:00

  • השררה מעבירה על הדעת

    "נורמות התנהגות של יחידים ושל ציבור נבנות כתוצאה מתהליך מתמשך של חינוך. ממשפחה, מחברים, משכנים, ממורים ומחנכים..."

    טוביה שוורץ - מנכ''ל דיזנהויז

    19/01/03 00:00

  • קרח ומתנות כהנה – הלקח

    נוהגים אנו לחלק את התורה בחלוקה המוכרת לנו של חמישים וארבע פרשיות. השאלה היא: האם יש גם משמעות פנימית לחלוקה זו?... עיון בפרשתנו ינסה להציע גורם שכזה.

    הרב יוסף פריאל *

    19/01/03 00:00