• צו את אהרן

    רש"י מפרש על המילה "צו" כלשון זירוז ומוסיף שצריך לזרז במקום שיש בו חסרון כיס. האם אהרון היה צריך זירוז ? וכי יש לו חסרון כיס ? ומה הוא מפסיד מכך ?

    הרב מרדכי אליהו

    20/03/03 00:00

  • דקת קריאה - לפרשת ויקרא

    דבר ה' מוקף משני צדדיו. לפניו באה קריאה ואחריו באה הפסקה, ויש בכך לימוד על ערכו של דבר ה', ועל הצורה שבה יש לקבל דברים גדולים - יש להתכונן קודם לכן, ויש ליתן ריווח לאחר מכן - לעיכול והפנמה של הדברים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    14/03/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''ויקרא''

    על הוכחה, טהורים, על פני המנהיג , מרד ועוד בפנינים לפרשת ויקרא

    13/03/03 00:00

  • איסור אכילת הדם – כי הדם הוא הנפש

    "הטעם לאיסור אכילת הדם , קשה יותר להבנה מהאיסור על בסיס של חוקה...מדוע אסרה התורה את אכילת הדם? מה הקשר בין הדם לנפש? מדוע נבחר הדם כמייצג את הנפש?.."

    ד''ר יצחק קניגסברג

    13/03/03 00:00

  • מצווים ועושים - לפרשת פקודי

    בעבודת ה' עלינו לשאוף לדרגה זו, כי כל מעשינו יהיו תוצאה של ציווי ה', ולא נפלס בעצמנו דרכים, שיתכן שאינם מקרבות אלא רק מרחקות. ההיצמדות לציווי מבטיחה השראת שכינה בישראל. - לפרשת פקודי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    07/03/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''פקודי''

    על כבוד המקדש הראשון, על מעשי ידי הקב"ה, על ילדי השכינה ועוד בפנינים לפרשת פיקודי

    06/03/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''ויקהל''

    על דיבור של אהבה, קדושת ישראל, שבת ועוד בפנינים לפרשת ויקהל..

    27/02/03 00:00

  • מימוש הכשרון

    "..הרבה כשרונות טבע ה' בבריאה ובאנושות; בעלי מלאכה, מומחים בתחום הרפואה, המדע, וכל חכמה שהיא. אבל ישראל שהם קודש, בהם נטע ה' הכנה לידיעת חכמת התורה , הכהונה, והמקדש, בנוסף לשאר הכשרונות הטבעיים שבכל אחד."

    הרב עוזיאל כהן *

    27/02/03 00:00

  • מליבו של אדם לליבו של עולם

    "המתבונן בפרשתנו, אינו יכול שלא להתפלא מהחזרה הכמעט מילולית של פסוקים כפי שנאמרו בפרשיות תרומה תצווה. ונשאלת השאלה מדוע חוזרת התורה לפני התיאור של בניית המשכן עצמו, הבא בהמשך הפרשה, על תיאור תרומתו של העם לבניית המשכן ותיאור הדברים שלמענם צריכים את התרומות..."

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • משכן העדות

    "פרשתינו פותחת בפסוק "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל וגו' קחו מאיתכם תרומה" ועלינו להבין שעיקר משמעות הפסוק בביטוי ההפרדה המתוארת כאן בין בני ישראל, צאצאי האבות, יורשי הזהות העברית, יורשי מסורת תיקון העולם ע"י המוסריות בכל תחומי היחש: בין אדם למקום, בין אדם לחברו ובין אדם לעצמו..."

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • בית הבחירה – מקום החופש האלקי

    "...ששת ימים תעשה מלאכה.." - פסוקים אלה שבהם פותחת התורה את פרשת ויקהל נראים כחזרה על מה שכבר נאמר בפרשת כי תישא אשר בה מופיע גם כן איסור עשיית מלאכה בשבת.

    ירחם שמשוביץ

    26/02/03 00:00

  • חטא העגל כתחליף למשה

    בפרשת כי תישא מופיע הסיפור של חטא העגל. על מה היה החטא וממה הוא נבע...

    ירחם שמשוביץ

    19/02/03 00:00

  • לא יראני האדם וחי

    בקשה "מוזרה" ביקש משה מאת ד': לראות אותו...למה התכוון משה ב"לראות" ומה משמעות ה"ראיה" ?

    הרב עזריאל אריאל

    19/02/03 00:00

  • קדושת שבת וקדושת מקדש

    החוקים החלים על בית המקדש – וזה כולל גם את המשכן – שונים מאלו החלים חוצה לו, שהרי היו מקריבים קורבנות בשבת ועושים כל מיני מלאכות שהן אסורות "בכל מושבותיכם"... היה מקום לחשוב שהיות ומדובר בבנית בית המקדש אשר לא שייכות בו הלכות שבת, גם בנייתו תהיה דוחה שבת....

    ירחם שמשוביץ

    19/02/03 00:00

  • תפקידו של המשכן

    פרשת המשכן פותחת במעשה הארון, בהשכנת לוחות הברית בתוכו, ובמעשה הכפורת והכרובים שעליה...ולכל אחד מהם יש תפקיד.

    הרב יעקב מדן

    16/02/03 00:00

  • אב ובן בעבודת ד'

    "פרשת תרומה פותחת את החלק השני של ספר שמות, העוסק כמעט באופן בלבדי בבנית המשכן במדבר. נושא זה נראה אמנם שייך יותר לספר ויקרא ויש לנו להבין למה הוא מופיע בספר הגלות והגאולה..."

    ירחם שמשוביץ

    16/02/03 00:00