• מתנת חינם וקנין עולם

    "האדם מורכב שתי בחינות כפי שהתורה הודיעה לנו זאת מתחילת יצירתו. בחינה אחת טבעית השייכת למציאות העכשוית של העולם הזה, ובחינה עתידית השייכת לאמתת מציאות העולם הבא. החוק של העולם הזה הוא ההזדקנות התנוונות והמוות בעוד שהחוק של העולם הבא הוא הנצח וההליכה מחיל אל חיל..."

    ירחם שמשוביץ

    14/08/03 00:00

  • לא תוכל כלֹתם מהר פן תרבה עליך חית השדה

    בתחילת פרשת עקב מעלה משה בדבריו חשש, שיתכן שיחששו ישראל בראותם מלחמה בכיבוש הארץ. כנגד חשש זה (המזכיר מאד את חששם של ישראל בחטא המרגלים) אומר משה: "לא תירא מהם...", אך עם זאת הוא מזכיר הסתייגות מסויימת...

    הרב כרמיאל כהן

    11/08/03 00:00

  • מה שעש יכול לעשות... - לפרשת ואתחנן

    העש, שחיבל בחמדתו של משה, איננו נראה, והוא פועל בקטן. לאט לאט, יום אחר יום, והנה הבגד אכול כולו ומלא חורים. הדברים הקטנים, המעשיים, ההתמודדויות שאיתם מתמודד האדם הפשוט שבארץ ישראל, אינם מתיישבים תמיד עם הדמיון והחלום על ארץ הקודש. לפרשת ואתחנן.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    08/08/03 00:00

  • הארץ הטובה אשר מעבר הירדן

    "פרשת ואתחנן פותחת בתפילתו המרגשת של משה רבנו לבקש מהדיין הרחום ית' להכנס לארץ ישראל. אין אנו יכולים להתעלם מהקשר ההדוק הקיים בין שאיפתו זו של משרע"ה לבין האירוע המרכזי בשבוע אשר בו תמיד חלה פרשה זו, יום אשר בו נחרב הבית בראשונה ובשניה..."

    ירחם שמשוביץ

    06/08/03 00:00

  • צו השעה – להרבות באמונה

    ערב הכניסה לארץ , משה נושא בפני העם את נאום התוכחה. בנאום זה בוחר משה להתייחס לחט המרגלים תוך התעלמות משאר חטאיהם – מדוע בוחר משה לציין חטא זה ? מדוע דווקא עכשיו ?

    אלון יוניא - המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון

    04/08/03 00:00

  • פנינים לפרשת דברים

    על זמנים, תוכחה, ברכות ועוד בפנינים לפרשת דברים

    04/08/03 00:00

  • ולמדתם אתם ושמרתם לעשתם

    מה משמעותו של הציווי "ולמדתם אתם ושמרתם לעשתם"?

    הרב כרמיאל כהן

    03/08/03 00:00

  • זכותו של הילד לשוויון

    פרשתנו פותחת את סדרת הפרשיות המתארות את ירידתם של בני ישראל למצרים. חז"ל בגמרא אומרים "שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים". כלום לא היתה זו תכנית אלוקית שירדו בני ישראל למצרים?

    הרב יהושע ויצמן

    01/08/03 00:00

  • בחיפוש אחר האחוה

    פרשת מכירת יוסף הנה מפרשיות התורה היותר קשות, הן להבנה והן ל"עיכול". אך ראשית, לפני בואנו לעסוק בה, עלינו לדעת ולסייג את דברינו בכך שבני יעקב הינם צדיקים והם הבאים ומרכיבים את בית ישראל. אין הם סתם אנשים.

    ירחם שמשוביץ

    01/08/03 00:00

  • דברי שלום

    ציווי ה' להלחם כולל בתוכו גם את דיני המלחמה שאחד מהם הוא הקריאה לשלום לפני פתיחת המלחמה. זהו רצון ה' - "ולולי זה לא עשה משה ככה". משה הבין שציווי ה' להלחם פירושו לקרוא לשלום ואם נתקלים בסרוב אז ורק אז יש להלחם...

    הרב כרמיאל כהן

    28/07/03 00:00

  • די לכיבוש? - לפרשות מטות מסעי

    מבט לאחור, על ההיסטוריה של מדינת ישראל, מלמד כי המציאות "פסקה" כרמב"ם. מדינת ישראל לא פתחה במלחמה כדי לכבוש חלק כלשהוא מארץ ישראל, אלא רק כדי להגן על עצמה מידי אויביה. עם זאת, מלחמות אלה הביאו גם לשחרור חלקים מארץ ישראל והרחבת קיום מצות המלחמה גם לדעת הרמב"ן. לפרשו מטות מסעי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    28/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''מטות – מסעי''

    על הצורך בזהירות בנדרים, אמונת חכמים ועוד בפנינים לפרשת מטות-מסעי

    21/07/03 00:00

  • מלחמות הבנים ולקחיהן

    "...אולם, על דור האבות נגזר לגווע במדבר בגלל חטא המרגלים. הוכח כי העבדות עדיין נטועה בהם עמוקות. הפחד מפני עמי כנען הרתיע אותם והם לא היו מסוגלים להלחם ולהורישם... לא כן דור הבנים. אלה כבר בני חורין לחלוטין, העבדות אינה פועמת בם והכלים לכיבוש הארץ ולחיי קוממיות בה כבר קיימים..."

    פרופ' קופל רבינוביץ – פיסיקאי

    21/07/03 00:00

  • אחר תאסף אל עמיך

    "נקם נקמת בני ישראל מאת המדינים...", ומשה לא מתמהמה - "אף על פי ששמע שמיתתו תלויה בדבר עשה בשמחה ולא איחר" (רש"י). מה טעם מזרז הקב"ה את קיומה של מצוה זו? מדוע לא יכולה היתה להדחות נקמת ישראל מאת המדינים לאחר שיאסף משה אל עמיו?

    הרב כרמיאל כהן

    20/07/03 00:00

  • תקשורת זוגית לאומית - לפרשת פנחס

    אם המנהיג ידאג לכך שהעם יעסוק ב"כבודו של מקום", שהצד האלוקי והרוחני יעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי, הרי זה מביא שלום. אם כל הדעות השונות והפרצופים השונים מכוונים למטרה אחת - לריבוי כבוד שמים ולגילוי שמו יתברך בעולם, הרי שישנו שלום, כיון שישנו דבר המאחד את כולם לעם אחד, והשוני אינו גורם לבעיות ולמחלוקות. לפרשת פנחס.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/07/03 00:00

  • ברית שלום וברית כהונת עולם

    "...פרשתנו מתחילה בברית שלום הניתנת לפנחס כאשר ד' בעצמו מפרט לשבח את ייחוסו. לפני כן הוא היה כמעט אלמוני, קרוב משפחה מהסוג שהיה יותר ראוי להקרא רחוק משפחה, שלא זכה לכהונה שהרי נולד קודם שאהרן ובניו נמשחו לכהונה המה ותולדותיהם והוא לא נמשח איתם..."

    ירחם שמשוביץ

    16/07/03 00:00