• גלות וגאולה - לפרשת מקץ

    כאשר שולח יעקב את בניו לשבור בר במצרים "כי כבד הרעב בארץ", הוא שולח את עשרת בניו לבד מבנימין אותו הוא משאיר אתו. וקשה, מדוע צריכים כל עשרת בניו לירד למצרים, הרי היה יכול לשלוח שניים שלושה, להביא אוכל, והשאר ישארו לעבוד, אין צורך שכולם ירדו למצרים?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''מקץ''

    על יהדות, אחריות, סמנטיקה, שכחה ועוד בפנינים לפרשת מקץ.

    01/09/03 00:00

  • בכל יהודי קיים שרביט של מלוכה - לפרשת מקץ

    כאשר עוסקים בפרשה "מקץ", עולות שתי תמיהות. הראשונה - מה ראה פרעה להעדיף את פתרון יוסף על פתרון חרטומיו? והשנייה, לאחר שהעדיף פתרון יוסף, מדוע מינהו למשנה למלך?

    הרב מנחם סלומון*

    01/09/03 00:00

  • שותפות עם הציבור – הכרחית - לפרשת מקץ

    "לא ייתכן כי בעת שהעולם כולו בצרה יפרוש אדם מהציבור ויחוש כי הוא עצמו מצוי מחוץ לתמונה..." - הרב שרלו לפרשת מקץ.

    הרב יובל שרלו

    01/09/03 00:00

  • פרשת 'וירא'

    תחילתה של פרשת 'וירא' בסיפור בשתי מערכות. עוברי אורח מזדמנים במקומו של אברהם ובסדום. ההתנהגות השונה שבשני מקרים אלה יוצרת קונטרסט מוסרי המהווה רקע ללידתו של יצחק והפיכתן של סדום ובנותיה: עמורה אדמה וצבוים.

    פרופ' שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • פרשת לך לך

    בפרשת לך לך מועמדים אנו בפני פרדוקס מקראי: פרדוקס האוניברסליזם והייחודיות. התורה מלמדת אותנו את המונותיאיזם, את האמונה באל אחד…והנה המבשר הגדול של המונותיאיזם, נקרא להיות אב לעם חדש ולעזוב את ארצו ומולדתו כדי לבוא אל ארץ הייעוד.

    פרופ' שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • פרשת נח

    אחד הנושאים המרכזיים בפרשת נח הוא סיפור דור הפלגה ומגדל בבל. במרכזם באה לידי ביטוי בעייה שתלווה את האנושות בכל דורותיה, ושהפכה למרכזית בתקופה החדשה, בעיית הלאומיות.

    פרופ' שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • פרשת בראשית

    "פרשת בראשית היא אחת מאותם נכסי הרוח המלווים אותנו מאז ילדותינו. נכסים אלה בונים את התשתית לרגשותינו ויוצרים את הסמלים בהם משתמשת הגותינו..."

    שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • ''וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ''

    הפגישה הראשונה של יוסף עם אחיו במצרים מתוארת בתורה בדרך האומרת דורשני "וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם… וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו…" מה בין ההכרה הראשונה להכרה השניה? או במילים אחרות, מה פשר הכפילות?

    01/09/03 00:00

  • שופטים

    פרשת שופטים עומדת במפתנו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות אשר הוגדר במסורת ישראל כתקופה בה כל יהודי מתכונן לימים הנוראים. במרכז תוכנו של ראש השנה עומד עניין המשפט, בו האדם מתייצב לדין לפני מלכו של עולם...

    ד''ר עמוס ברדע

    30/08/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''שופטים''

    על שיקול דעת שיפוטי, אמת ושלום, תורה, שוטרים ועוד בפנינים לפרשת שופטים

    30/08/03 00:00

  • ונתן לכהן הזרֹע והלחיים והקֵבה

    בפרשתנו - פרשת שופטים - נמנו מתנות כהונה, חלקן נמנו כבר בעבר וחלקן נאמרו כאן לראשונה. הזרוע הלחיים והקבה הם מהמתנות "החדשות" שנצטוו ישראל לתת לכהנים...

    הרב כרמיאל כהן

    24/08/03 00:00

  • הבחירה בטוב - לא ברירת מחדל - לפרשת ראה

    שתי דרכים עומדות בפני האדם ומובילות לאותו יעד: הטובה והרעה ושתיהן מגיעות לאותו מקום. גם דרך הרע מובילה את העולם אל יעדו, אלא שבדרך זו הדברים נעשים בקושי ובייסורים. הסתכלות על ההיסטוריה העולמית של הבחירה מלמדת כי פעמים רבות בחר האדם ברע, ודברים רבים ניתנו לנו בדרך הקשה. האם זה מוכרח? לפרשת ראה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    20/08/03 00:00

  • לברכה ולא לקללה

    "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"...המיוחד בראיה הוא שאנו תופסים בו זמנית נוף שלם וככל שאנו מתרחקים אנו רואים תמונה יותר ויותר שלמה. אבל הראיה השלמה הזאת היא על חשבון הפרטים הקטנטנים..."

    ירחם שמשוביץ

    20/08/03 00:00

  • וזבחת מבקרך ומצאנך... כאשר צויתך

    לפני כניסתם של ישראל לארץ מבאר להם משה שאורח החיים שנהגו בו במדבר עומד להשתנות עם כניסתם לארץ, והדברים אמורים גם בתחום המצוות. אחד הדברים שעומדים להשתנות הוא אכילת בשר תאוה. במדבר היה מותר לאכול רק בשר שלמים שהוקרבו על המזבח במשכן, ולאחר הכניסה לארץ הותר לשחוט ולאכול בכל מקום...

    הרב כרמיאל כהן

    17/08/03 00:00

  • מה אוכלת הנשמה? - לפרשת עקב

    מהי צורת הקשר בין המזון לבין הנשמה? מדוע כאשר האדם איננו אוכל, נשמתו עוזבת אותו, הרי היא איננה נהנית מן האוכל? על הקשר של היחיד ושל האומה לנצח. לפרשת עקב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    15/08/03 00:00