• מפני מה נתמנה משה רבינו למנהיג האומה?

    בחירתו של משה רבינו כמנהיג האומה אינה מנומקת בתורה. עובדה זו הניחה מקום נרחב לבעלי הדרוש לדרוש את הסיבות שהביאו לכך...

    הרב יובל שרלו

    15/01/04 00:00

  • לכולם - בשם יקרא

    "בהזדמנויות שונות יצא לנו להיווכח בכך ששם הפרשה כפי שניתן לה במסורת ישראל אינו סתם הסכמי , מבוסס על אחת המילים הראשונות המשמעותיות בפרשה, אלא שהוא מבטא את מהותה של הפרשה..."

    ירחם שמשוביץ

    15/01/04 00:00

  • מספרים, שמות וכוכבים - לפרשת שמות

    הכוכבים נתמנו לנגידים ופקידים בעולם. השפע שמשפיע הקב"ה יורד אל העולם באמצעות הכוכבים, דרכם יורד השפע אל כל כוחות הטבע והחיים שבעולם. אף ישראל, תפקידם הוא להיות הצינור דרכו עובר השפע לעולם. כאשר עם ישראל חי בצורה מתוקנת ובריאה, הרי שכל השפע היורד אל העולם עובר באמצעות עם ישראל, המהווה כלי להשפיע שפע ברכה לבריאה כולה. לפרשת שמות.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    15/01/04 00:00

  • ותבאהו לבת פרעה ויהי לה לבן

    מדוע היה צורך בכך שמשה יגדל בבית פרעה ולא בבית אביו ואמו ככל אדם?

    הרב כרמיאל כהן

    12/01/04 00:00

  • הבן של אבא שלו - לפרשת ויחי

    הבן שייך, מבחינה טבעית, הן לאב והן לאם. אולם, פעמים שמבחינה רוחנית, מבחינת המשך הדרך, מתייחס הבן רק לאחד מהוריו, והזוהר הקדוש מדייק בביטויים השונים ללימוד מערכת היחסים בין האב לבנו. לפרשת ויחי.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    08/01/04 00:00

  • לסיום ספר בראשית

    מדוע יצירתה של האומה הישראלית המתוארת בספר בראשית מלווה בכל כך הרבה נסיונות ובעיות?

    הרב ישראל רוזנברג

    08/01/04 00:00

  • התיקון בא ממקום הקלקול

    "פרשת ויחי מסיימת את ספר בראשית. משמעות הדבר היא שכביכול נגמרה תקופת ה"הקדמות" ועידן ההיסתוריה יכול להתחיל: ישראל בתור עם עומד להופיע על במת ההיסתוריה..."

    ירחם שמשוביץ

    08/01/04 00:00

  • שכל את ידיו כי מנשה הבכור

    הביטוי "שכל את ידיו כי מנשה הבכור" אינו ברור; כיצד מהווה העובדה שמנשה הבכור סיבה לכך שיעקב שכל את ידיו? והלא זה בדיוק להפך: העובדה שמנשה הבכור היתה צריכה להיות סיבה לכך שיעקב לא ישכל את ידיו

    הרב כרמיאל כהן

    07/01/04 00:00

  • ''מן היחיד אל היחד'' - לפרשת ויגש

    מאברהם אבי האומה, עד משפחת יעקב שהיא ראשיתו של ציבור בישראל, עוברת האומה תהליכים של בירור, של דחיה ושל קירוב, עד אשר נוצרת האומה השלמה, הנושאת בקרבה את הסגולה האלוקית והמופיעה שם ה' בעולם. לפרשת ויגש.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/01/04 00:00

  • ירידת יעקב למצרים

    "ואנכי אעלך גם עלה" - מתי העלה הקב"ה את יעקב ממצרים?

    הרב ישראל רוזנברג

    01/01/04 00:00

  • כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים

    "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים" - והרי הם ששים ותשע נפשות בלבד?

    הרב כרמיאל כהן

    30/12/03 00:00

  • ''אני פרעה'' - לפרשת מקץ

    רק אם נדע שיש "עליון על כל הארץ" ישמשו אותנו כוחותינו להיות "רק למעלה". אבל אם יחשוב אדם שיש בכוחנו ובכח שכלנו לדעת הכל ולפתור כל תעלומות עולם ואין דבר נסתר מנגד עינינו, או אז נרד חלילה מטה מטה, ושכלנו יהיה לנו לרועץ. לפרשת מקץ.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    27/12/03 00:00

  • שפת? לא ידעתי! אשמע – לפרשת מקץ

    פרעה חולם חלום ובחלומו "הנה עומד על היאור…ואין פותר אותם לפרעה". רק יוסף מצליח לפתור את החלום. כיצד הוא עושה זאת ? ומה ניתן ללמוד מכך ?

    ירחם שמשוביץ

    27/12/03 00:00

  • פשט וסוד בכתונת פסי''ם - לפרשת וישב

    נראה, שלשנאת האחים את יוסף ישנם שני פנים, גלוי ונסתר. בצורה גלויה, השנאה היתה תוצאה של כתונת הפסים שניתנה ליוסף. יתכן שהאחים תלו את שנאתם בסיבה זו. אולם, ההבנה הפנימית והנסתרת, היא שהשנאה נבעה מעצם מעלתו העליונה של יוסף, והכתונת היתה הגנה שבאה כתוצאה מן השנאה. לפרשת וישב.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/12/03 00:00

  • יהודה ובניו

    מה מקומו של סיפור יהודה, שלשת בניו ותמר כלתו? מה החשיבות בכל סיפור המעשה?

    הרב ישראל רוזנברג

    17/12/03 00:00

  • בית הסֹהר

    "סֹהר" - מלה עברית או מילה לועזית?

    הרב כרמיאל כהן

    16/12/03 00:00