• הנעטרים בכתר שם טוב

    "ארבעה כלים ראשיים היו במשכן: הארון, מזבח הקטורת, השולחן והמנורה. בתחילת פרשת "תרומה" ניתנים תיאורים מפורטים לשלושה מהם ובסוף פרשת "תצווה" בא התיאור של מזבח הקטורת..."

    הרב דניאל שוגרמן

    04/03/04 00:00

  • מזבח הקטורת

    למה הציווי על מזבח הקטורת בא בנפרד מכל כלי הקדש האחרים?

    הרב ישראל רוזנברג

    01/03/04 00:00

  • ואלה הבגדים אשר יעשו

    הרב כרמיאל כהן

    29/02/04 00:00

  • ופניהם איש אל אחיו

    קיומם של "כרובים"-מלאכים במרכזו של המשכן מעורר תמיהה מסוימת, שהרי התורה מזהירה מפני עשיית "פסל וכל תמונה", והמשכן כולו מיוחד בהיעדר דמויות אנשים שעומדות, כידוע, במוקדם של אמונות ופולחנים בדתות אחרות...

    עו''ד ד''ר אביעד הכהן

    25/02/04 00:00

  • לבוא פנימה

    פרשת תרומה היא ראש השנה השנתי לחיזוק הנאמנות שלנו והזיקה למקום הקודש והמקדש. מקום מיוחד זה, מהווה לדעת הרמב"ן את המשכו של מעמד הר סיני...

    הרב יובל שרלו - ראש ישיבת ההסדר פ''ת

    25/02/04 00:00

  • ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם

    פרשני המקרא מסכימים שמטרת ה "ועשו לי מקדש" הוא ל "ושכנתי בתוכם"- בתוך כל אחד מבני ישראל. אילו זה היה כך, הרי שבגמר מלאכת המשכן התורה היתה צריכה לתת ביטוי למגמה הזאת...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    25/02/04 00:00

  • הר סיני והר המוריה - לפרשת תרומה

    מהו מקור קדושתו של המקדש? הרמב"ם רואה את מקור הקדושה בכך שהוא בית במקום אשר יבחר ה', והרמב"ן מבין שקדושתו היא מכח היותו המשך של הופעת השכינה שהחלה במעמד הר סיני. לפרשת תרומה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    25/02/04 00:00

  • כסף

    כסף - חובה או נדבה?

    הרב כרמיאל כהן

    25/02/04 00:00

  • הכרובים; המשכן וכליו

    מהם הכרובים ומדוע דוקא הם ניצבים בקדש הקדשים? ולמה חזרה התורה כל לך הרבה פעמים על ציווי בנית המשכן?

    הרב ישראל רוזנברג

    25/02/04 00:00

  • העשיר והעני בחבור אחד - לפרשת משפטים

    כך יש להתבונן על הלואה. העשירים והעניים הם זוג, שנברא כך מעצם הבריאה. אין זו "תקלה" מקרית, אלא סדר אלוקי מכוון. הבריות צריכות לחיות בשותפות בשפע שהקב"ה משפיע לבריותיו, ואחד הביטויים לשותפות זו הוא ההלואה שהעשיר מלוה לעני. לפרשת משפטים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/02/04 00:00

  • התורה והמצוה

    "והתורה והמצוה" - מהי התורה ומהי המצוה?

    הרב ישראל רוזנברג

    19/02/04 00:00

  • מזכויות הפרט לחובות היחיד

    עתה יותר מתמיד חשוב ללמוד ולהשכיל מפרשת משפטים כי למערכת המשפט תפקיד חיוני במניעת ההידרדרות החברתית והמוסרית. הדרדרות שהובילה בעבר לחורבן לאומי...

    הרב ד''ר חיים שיין, עו''ד

    18/02/04 00:00

  • עלה אלי ההרה, והיה שם!

    "פרשת משפטים היא מן הפרשיות ה"עמוסות" ביותר בתורה. עשרות מצוות נמנו בה. בכל אחת מהן מקופלים עולמות שלמים..."

    אביעד הכהן

    18/02/04 00:00

  • רקי מי ששומע - מדבר - לפרשת יתרו

    כדי לזכות לתורה, יש הכרח לסגל את תכונת השמיעה, שכן רק כך תוכל התורה להשפיע על האדם ולכוין את דרכו. אדם שאיננו שומע, לא יקבל מן התורה את ההדרכה המתאימה, אף אם ילמד תורה הרבה, שכן הוא איננו פתוח כלל לדברים שתפקידם להעמיד אותו על הדרך הנכונה, ודברי התורה לא יפעלו עליו את פעולתם. לפרשת יתרו.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    12/02/04 00:00

  • מה שמועה שמע?

    יתרו חותן משה קבע לו מקום של כבוד בתולדות ישראל. אך "שמע" את החדשות, וכבר רץ לפגוש את משה חתנו...התלבטו כבר חז"ל מה היה אותו מאורע שהותיר על הנוכרי, יתרו, את הרושם הגדול ביותר?

    עו''ד אביעד הכהן

    11/02/04 00:00

  • עול מלכות שמים

    האם איסור עבודה זרה נותר רק בשולי הדיון הרוחני שלנו, כמו בשאלת סתם יינם של גויים או איסור כניסה לכנסיות? האם לנושא המרכזי ביותר בתורה, שהוא חלק ממצוות ייהרג ואל יעבור, אין עוד רלוונטיות של ממש בעולמנו, והוא אחד הסימנים הפחות משמעותיים לסדר היום הדתי המצויים בשולחן ערוך?

    הרב יובל שרלו - ראש ישיבת ההסדר פ''ת

    11/02/04 00:00