• כלל הצריך לפרט - לפרשת נשא

    בראשית הציונות, ויתרו רבים על הקמת משפחה למען האידיאל של בנין הארץ. זהו עיסוק בכלל המטשטש את יחודו של כל פרט. מנגד, יש תקופות בהן העיסוק בפרטים משכיח את הכלל. יש המונים את חיילינו הנופלים במלחמה כדי לשכנע את הציבור לחדול מן המלחמה, ובזה משכיחים כי המלחמה היא משימה של הכלל. העיסוק בפרט ובכאבו העצום משכיח את הכלל. לפרשת נשא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    28/05/04 00:00

  • שמשון – הסוכן הכפול

    בהפטרת השבת אנו קוראים על גבורתו של שמשון הגיבור. מי אתה באמת, "שמשון הגיבור"? ...

    הרב דניאל דויטש - ראש אולפנת גבעת ושינגטון

    26/05/04 00:00

  • והלוים יחנו סביב למשכן העדת ולא יהיה קצף על עדת בני ישראל

    הרב כרמיאל הכהן דן בכפילות האזכור לחנית הלויים סביב למשכן

    הרב כרמיאל כהן

    22/05/04 00:00

  • ולא יבואו לראות כבלע את הקדש ומתו

    הרב ישראל רוזנברג

    20/05/04 00:00

  • תורה ועבודה

    העניין המרכזי של פרשת במדבר הוא סדרה של הכנות לקראת המסע לעבר ארץ ישראל. הפרשה מתחילה עם המפקד וממשיכה עם סדר המחנות. תוך כדי ההוראות בקשר לסדרי חניה ונסיעה, מובאות הוראות מפורטות לגבי תפקידם של הלויים הנתונים תחת הבכורות בבני ישראל...

    ירֹחם שמשוביץ

    20/05/04 00:00

  • הדגל המוביל

    כל היוצא לטיול מאורגן ברכבים ברחבי ארץ ישראל, יודע שמקובל לתלות דגל, או סימן היכר אחר, בדרך כלל על האנטנה של כלי הרכב, כדי שכל חברי הקבוצה יזהו זה את זה, ובמיוחד את מדריך הטיול, המכיר את המסלול, כדי שיסעו בעקבותיו ולא יטעו בדרך...

    יוסי נחשוני, רו''ח

    20/05/04 00:00

  • מי, איפה ומתי - לפרשת במדבר

    כל אומה מופיעה בעולם, מבצעת את תפקידה ונעלמת מעל במת ההיסטוריה. האומה איננה מונה לתאריך בו נברא העולם, שכן אין היא קשורה לרצף ההיסטוריה שהחל בבריאה. היא נוצרה בזמן באמצע ההיסטוריה, ונעלמת בנקודה אחרת בהיסטוריה, ואין כל משמעות לזמן בו הופיעה ביחס לבריאה. לפרשת במדבר.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    20/05/04 00:00

  • פרשת כי-תשא

    מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ''ל

    17/05/04 00:00

  • של מי החוקים האלה? - לפרשות בהר בחוקותי

    חוקי מלך בשר ודם נועדו לסדר את חיי התושבים במדינתנו, ועל כן הם נוצרים מתוך המציאות ואליה הם מתייחסים. חוקי התורה אינם כן. חוקי התורה לא נוצרו רק כדי לסדר את חייו של עם ישראל בצורה טובה. במקורם אלו הם חוקים אלוקיים, שאף הקב"ה מקיים אותם. לפרשות בהר בחוקותי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    14/05/04 00:00

  • מהי האלטרנטיבה? - לפרשת בהר בחוקותי

    הכל ניסה עם ישראל לעשות מול אויביו. חיפש דרכים לשלום, נתן בהם אמון עד כדי נתינת כלי נשק לידיהם, החזיר שטחים "כבושים", דיבר ודיבר ועשה ועשה, והנה הגענו למה שהגענו. רק דבר אחד לא ניסינו. לטפל בעצמינו... לחזור לעצמנו. להאמין בכחו ובנצחיותו, בחסנו ובנחישותו של עם ישראל, הבאים מכח אמונתינו בה' יתברך ובתורתו. עוד לא ניסינו לראות מה יקרה אם בחקתי תלכו... לפרשות בהר בחוקותי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    13/05/04 00:00

  • ''נגע הנתק'' או ''צר(ע)ת ההתנתקות'' - לפרשת תזריע מצורע

    אי אפשר בימים אלה לעסוק בענין הנתק, בלא לעמוד על כך שניתוק ממקור החיים של עם ישראל - מוביל להתנתקות. המתייחס לעם ישראל ולארץ ישראל בהסתכלות של חולין, בתפיסה ביטחונית-מדינית בלבד ללא האמונה בה' המחיה את ישראל בארצו - הרי שתפיסה זו עצמה מובילה להתנתקות. לפרשות תזריע מצורע

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/04/04 00:00

  • ונתן הכהן על תנוך אזן המטהר הימנית ועל בהן ידו הימנית ועל בהן רגלו הימנית

    מה מטרתו של תהליך הטהרה של המצורע ביום טהרתו?

    הרב כרמיאל כהן

    22/04/04 00:00

  • אם אין הבדלה - דעת מנין?

    החיבור אל הקודש, אל התורה והמצוות ואל החיים, לא יכול לבוא מתוך טשטוש הגבולות וכוחות הנפש של האדם. יש להגדיר את הכוחות השונים, מהי פעולתו של כל אחד מהם, כיצד הוא פועל לטוב וכיצד הוא עלול להזיק, ורק אז יכול האדם להתחבר אל עצמו, ולזרום עם כל כוחותיו. לפרשת שמיני

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    15/04/04 00:00

  • הצמאון הלוהט והשכל הקר - לפרשת צו

    החיבור לחיים המורכבים אף הוא אינו פשוט. הרצון לעשות טוב עלול להיפגע כשהוא פוגש את מהומת החיים ושטף זרימתם. מחשבות און עלולות להיכנס לנפשו של האדם. החיים המעשיים מכסים על הרצון הפנימי התמידי. במצב זה יש לחבר את המציאות עם הרצון הפנימי האלוקי הבוער תמיד בקרבו. לפרשת צו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/04/04 00:00

  • פרשת כי תשא

    01/04/04 00:00

  • פרשת יתרו

    הראי''ה קוק זצ''ל

    01/04/04 00:00