• שיעור השיעורים - לפרשת עקב

    פירותיה של הארץ הם "אבות המזון" הרוחניים בהיותם בונים חלקים שונים בשלמות קומת האדם, החומרית והרוחנית. האכילה היא צורת הקשר של האדם עם הטבע, עם שאר מדרגות הבריאה, ופירותיה של הארץ מיוחדים בחשיבותם לשלמות האדם במישורים שונים: גוף, דעת, רגש וכדומה. לפרשת עקב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    05/08/04 00:00

  • ''לא תחסר כל בה''

    משה רבנו מונה בפרשתנו את שבחה של ארץ ישראל, אשר היא ארץ נחלי מים, זבת חלב ודבש, עשירה בברזל ונחושת, ועוד. הביטוי המסכם את שבחה של ארץ ישראל, והוא אולי כולל את כל השבחים הנוספים, הוא "לא תחסר כל בה".

    הרב אלעזר אהרנסון **

    05/08/04 00:00

  • ...ועוד על ''חטאו'' של משה רבינו...

    פרשת ואתחנן ידועה ומפורסמת בבקשת משה להיכנס לארץ: "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה..." (ג' כ"ה) בקשת משה מכילה בעצם שני דברים: להיכנס לארץ ולראות אותה... אך משה זכה רק בחצי – בלראות.

    פנחס כהן – נתניה

    30/07/04 00:00

  • לזכור ולא לשכוח - לפרשת ואתחנן

    המבין שהתורה שייכת גם אליו, ובונה את חייו ואת משמעותם, לא יתקשה לזכור את דברי התורה, שכן הם חלק מחייו ומעולמו. אימתי אדם שוכח? כאשר הדברים תלושים ומנותקים מן החיים. הדרך לזכור היא להפוך את דברי התורה לחלק מן החיים, ודברים כאלה אדם איננו שוכח, כשם שאיננו שוכח לאכול ולישון... "עד שישב ויסירם מליבו" - היחס לתורה כתלושה מן החיים הוא הדרך שבה אדם מסירה מליבו. לפרשת ואתחנן.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/07/04 00:00

  • לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה

    כדי להוכיח את יחסו המיוחד של ה' לישראל, אומר משה (בין היתר) שאהבת האבות היא שהובילה לבחירת ישראל, ליציאת מצרים ולהורשת "גוים גדלים ועצמים". אולם יש לברר: על איזו הורשה מדובר?

    הרב כרמיאל כהן

    26/07/04 00:00

  • ''אלה הדברים'' - מודל לתוכחה מועילה - לפרשת דברים

    נראה, שכאן עומדים חז"ל על דרך התוכחה הראויה. "אוכיחך - ואערכה לעיניך". כיצד מוכיחים? על ידי שעורכים את הדברים מול עיני האדם. תוכחה היא לשון נוכח, ומטרתה היא להעמיד את האדם מול עצמו, להפוך את העבר, את מה שמנסה האדם להסתיר ולהדחיק - לנוכח, לעובדות שעל האדם לעמוד מולן ולהתמודד עימן. לפרשת דברים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/07/04 00:00

  • על המשכן

    על צווי עשיית המשכן דרשו חז"ל כי המשכן הוא כפרה על חטא העגל. מעשה חטא העגל הביא פרוד בעם ישראל, והמשכן בא לתקן ולאחד את עם ישראל...

    הרב מרדכי אליהו

    21/07/04 00:00

  • שבת – לפרשת כי תשא

    שבתן של ישראל אינה יום מנוחה כמנוחת אומות העולם. השבת היא קודש לה', ומי נתן את השבת? מי קובע מהי מנוחת השבת ומהי קדושת השבת?..

    הרב מרדכי אליהו

    21/07/04 00:00

  • ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

    חז"ל אומרים על יציאת מצרים כי הקב"ה ביקש כי העם " וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב…" וזה משום הבטחתו לאברהם אבינו. ושואלים וכי הקב"ה שומר הבטחתו רק כדי "שלא יאמר אותו צדיק", הרי את דבריו צריך לשמור ולקיים כי נאמן הוא ונאמנים דבריו?

    הרב מרדכי אליהו

    21/07/04 00:00

  • הקשר בין הארץ לכיס - לפרשת מטות מסעי

    בני גד ובני ראובן חשבו שירוויחו רווח כלכלי בזה שיתנתקו מארץ ישראל. יש הטוענים, כי ההתנתקות ועקירת היישובים ישפרו את מצבנו הכלכלי. מן המדרש אנו למדים כי לא זו בלבד שלא יהיה שיפור, אלא אף הצמיחה שזכינו בה לאחרונה - תילקח מאיתנו. לפרשת מטות מסעי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    16/07/04 00:00

  • ולא תקחו כופר

    לאחר אזכור ערי המקלט בין ערי הלויים מקדישה התורה פרשייה ארוכה, בת עשרים וששה פסוקים, לעניני ערי המקלט ומדגישה את מצוות הלא תעשה ללקחת כופר.

    הרב ברוך ברנר

    16/07/04 00:00

  • ולא תטמא את הארץ

    בסוף הפרשה העוסקת בדיני רוצח מופיע הביטוי "ולא תטמא את הארץ". משמעותו של הביטוי תלויה בהבנת הנשוא "תטמא"...

    הרב כרמיאל כהן

    16/07/04 00:00

  • אחד בפה ואחד בלב

    אחד בפה ואחד בלב היא תכונתו האופיינית של בלעם. מפיו נשמעו הברכות כנופת צופים, אך בלבו יקדה אש השנאה לישראל. לא בכדי נקראים תלמידיו של בלעם, אנשי דמים ומרמה .

    ד''ר יצחק קניגסברג

    15/07/04 00:00

  • פנינים לפרשת פנסח

    על מהי "איש" , חלוקות ועוד - בפנינים לפרשת פנחס

    09/07/04 00:00

  • אוהב שלום ורודף שלום

    אחת התופעות הבולטות בתקופתנו היא תופעת ה"עכשוויזם". תופעה זו מתבטאת בתחומי חיים שונים - בתחום הטכנולוגי, בתחום הנפשי ואף בתחום האמוני...

    הרב ד''ר יוחאי רודיק **

    09/07/04 00:00

  • ''את קרבני לחמי לאִשַי'' - לפרשת פנחס

    העולם הרוחני והעולם הגשמי אינם מנותקים זה מזה. כשם שבאדם האוכל מקשר את האדם אל העולם והופך את העולם והאדם לאורגניזם אחד, כך בעולם כולו. הקרבנות מקשרים את העולם הגשמי אל העולם הרוחני והופכים אותם בכך ליחידה אחת. לפרשת פנחס.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    08/07/04 00:00