•  פרשת וארא

    חידון לפרשת וארא

    עזרא מרום

    15/01/07 00:00

  •  פרשת וארא

    נוטריקון מַטֶה הגאולה - כיצד בונים אמונה?

    מה ההיגיון שבסדרן של עשרת מכות מצרים? מהו סוד הנוטריקון הפלאי שהיה חקוק על מטה משה, עוד מימי בראשית?

    איתן פינקלשטיין

    15/01/07 00:00

  • וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר

    הצלה דווקא על ידי פרעה

    הרב כרמיאל כהן

    11/01/07 00:00

  • כבד פה וכבד לשון

    בחירת משה מדגישה את העובדה ש"לא המדרש עיקר אלא המעשה". דווקא הנביא, שלכאורה עיקר כוחו בפה, צריך להיות מוערך לא בשל יכולתו לרכוש את לב ההמונים בדברים נבובים, אלא בשל קיום השליחות שהוטלה עליו מאת הקב"ה, להתריע כנגד קלקוליה המוסריים של החברה ולעשות לתיקון אורחותיה.

    אביעד הכהן

    11/01/07 00:00

  • במעגלי האכפתיות - מניין לחז"ל סיפור הגדי?

    כיצד ראו חז"ל את הסיבה לבחירתו של משה? מה הניע אותם לספר את סיפור הגדי שאינו מופיע בפשוטו של מקרא? והאם יש לראות בחז"ל מחנכים בלבד, או גם בעלי פרשנות מקורית למקרא?

    איתן פינקלשטיין

    08/01/07 00:00

  • "וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה"

    תחילת דרכו של משה במעשי חסד והתייצבות מוסרית לצידם של החלשים, המשכה בשמירת הבטחותיו ונדריו שהביאו אותו בסוף דרכו להתברך ולברך את עם ישראל. אחד הרגעים בהם מתגלית אצילות נפשו של משה רבינו היתה כאשר הושיע את בנות יתרו, כהן מדין, מידי הרועים, והשקה את צאנן. שכרו של משה לא איחר לבוא:

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    07/01/07 00:00

  • הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר

    דברי התורה של נפתלי - נופת צופים

    הרב כרמיאל כהן

    04/01/07 00:00

  • על העיוורון

    "ועיני ישראל כבדו מזוקן, לא יוכל לראות". יעקב בחולשתו, בזקנתו. איזה קושי עצום לאדם שהיה רגיל להוביל אחריו משפחה שלמה, שבט שלם, ולפתע איננו יכול לראות – הוא תלוי באחרים כמעט בכל, אפילו בכל הפרטים הקטנים ביותר של החיים. לכאורה חוסר ישע מוחלט.

    הרב אלעזר אהרנסון

    03/01/07 00:00

  •  פרשת ויחי

    בכיו של יוסף

    "אני אביא, אני אפרנס. אני אכלכל. אני אנהיג. אני אנווט". גם כלפיכם, אמנם אהיה חלק מכם, אך כולכם תהיו תלויים בי. אכן, מתברר שיוסף מגלה את לבו, את בכיו.

    אביעד הכהן

    03/01/07 00:00

  •  פרשת ויחי

    חידון לפרשת ויחי

    ראמי בן רמאית, גנב בן גנבת, כולם מככבים בפרשתנו- מיהם?

    עזרא מרום

    02/01/07 00:00

  • אמת סובייקטבית

    מדוע דימה יעקב את בנימין לזאב - חיה שאנו רגילים ליחס לה משמעות שלילית? כיצד יש להבין את מעשיהם של אהוד בן גרא ויעקב? ומה התועלת שבהתנסחות דו-משמעית בעת מעשה רמאות?

    איתן פינקלשטיין

    01/01/07 00:00

  • "עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם"

    גם השנה נעסוק בהפטרה. דוד המלך בצוואתו, מבקש משלמה: "וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו: וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל" (מלכים א ב´ ה-ו). ננסה השבוע לברר את הביטוי "וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    01/01/07 00:00

  • מונותאיזם במצרים? כן!

    לפני ירידתו של יעקב מצרימה נגלה אליו הקב"ה במראות הלילה: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ" (בראשית מ"ו ב-ד) הביטוי "ישית ידו על עיניך" העסיק רבות את הפרשנים

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    01/01/07 00:00

  • רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד

    למה יעקב היה צריך למהר לרדת למצרים?

    הרב כרמיאל כהן

    29/12/06 00:00

  •  פרשת ויגש

    כי עבדך ערב את הנער

    התמימות של האחים איננה שוברת את יוסף והוא נותר אדיש וחתום כמקודם. איך הצליח יהודה לפרוץ את חומת האדישות של יוסף?

    הרב אלעזר אהרנסון

    27/12/06 00:00

  • מקום לאחר

    המבקש להתפייס אינו יכול לתפוס את החלל כולו, והמדבר על אחדות האומה אינו יכול לנהוג בדרך השכיחה של נכונות לאחדות ובלבד שכל חזונו העצמי יתממש, ואילו השני יצטרך להתיישר. כל הסכמה לאומית מחייבת פינוי מקום אמיתי לעמדות השני.

    הרב יובל שרלו

    27/12/06 00:00