• לברית הבט ואל תפן ליצר

    בשנים האחרונות, צעדו המחוקק הישראלי ורשויות אכיפת החוק בעקבות המתוקנות שבמדינות העולם, והחמירו בדינם של בעלי מרות שרואים היתר לעצמם לפגוע בכבודו של אחר, הן במעשה, הן באמצעות רמיזות, בדיבור או בתנועה.

    ד"ר אביעד הכהן

    01/02/07 00:00

  •  פרשת בשלח

    קריעת ים סוף

    קשה לשפוט את עם ישראל באותו מצב, אבל קשה שלא להיזכר במשפט מפורסם "קל יותר יהיה להוציא את היהודים מהגלות, מאשר את הגלות מהיהודים."

    הרב אלעזר אהרנסון

    01/02/07 00:00

  • שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ

    שלוש קדושות בשלוש סעודות שבת

    הרב כרמיאל כהן

    01/02/07 00:00

  •  פרשת בשלח

    ארבע כתות על הים - אז והיום

    לחץ, מתח, פחד, מבוכה ובלבול אוחזים בעם ישראל על שפת ים סוף, כאשר הים מולם ומצרים מאחור. החלטה ´בין הפטיש לסדן´.

    הרב ערן טמיר

    30/01/07 00:00

  •  פרשת בשלח

    מה תצעק

    והם חונים על הים,מתלוננים, מתאווים פתאום לנוף הפירמידות הצחיח, לאבטיחים ושומים ובצלים, אפילו קברי מצרים מציפים אצלם הרהורי געגוע

    אבישי מזרחי

    29/01/07 00:00

  •  פרשת בשלח

    כיצד יש להתמודד עם כשלונות?

    דווקא בימים אלה בהם מתגבשות מסקנות וועדת הבדיקה לכשלי מלחמת לבנון, מעניין לבחון את המסקנות הנובעות מתוך דרשת חז"ל העוסקת בסיפור כשלון יציאת מצרים הקדומה של בני שבט אפרים.

    איתן פינקלשטיין

    28/01/07 00:00

  •  פרשת בא

    מארץ מצרים לארץ... כנען?

    מה הועילה היציאה ממצרים אם בסך הכול אנו עוברים מארצו של בנו האחד של חם - מצרים, אל ארצו של בנו השני - כנען?

    הרב ערן טמיר

    25/01/07 00:00

  • וַיִּפֶן וַיֵּצֵא מֵעִם פַּרְעֹה

    עבדי פרעה חוששים לגורל מצרים ועושים מעשה.

    הרב כרמיאל כהן

    25/01/07 00:00

  •  פרשת בא

    חטיבה אחת

    בפרשה שלנו הוקמה אומה, וריבונו של עולם ביטא זו בכך שהוא פסח על בתי ישראל בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל. מכאן ואילך קו המחשבה אינו בוחן את היחיד בלבד,אלא את האומה בכללה.

    הרב יובל שרלו

    24/01/07 00:00

  • על רייטינג ויחסי ציבור

    מעמד ציבורי הוא אחד המדדים לגודל האישיות הזוכה לו. אין ספק כי מי שמצליח לצבור לעצמו קהל חסידים ומעריצים לאורך תקופה, יש לו כנראה "מה למכור".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    22/01/07 00:00

  • "לְמִבְטָח מַזְכִּיר עָוֹן"

    בהפטרת השבוע מנבא יחזקאל: "וְלֹא יִהְיֶה עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל לְמִבְטָח מַזְכִּיר עָוֹן בִּפְנוֹתָם אַחֲרֵיהֶם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי אֲדֹנָי יְקֹוִק" (כ"ט טז). נחלקו המפרשים בביאור הביטויים: "לְמִבְטָח מַזְכִּיר עָוֹן".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    22/01/07 00:00

  •  פרשת בא

    למה להתחכם?

    הקושי המוסרי הבולט ביותר ביציאת מצרים, הוא מדוע שם הקב"ה בפיו של משה דברים שמהם יבין פרעה כי שחרורם של ישראל הוא שחרור זמני בלבד. על האם אל מול הרשע מותר לעיתים לנקוט בדרכים שאינן אמת צרופה?

    איתן פינקלשטיין

    21/01/07 00:00

  • חידון לפרשת בא

    במספר דברים התקשה משה והקב"ה הראה לו באצבע ואמר לו "זה". מה הם? ובאיזו מכה , חוץ מחושך, נוצר חושך ביום?

    עזרא מרום

    21/01/07 00:00

  • וְהַמַּטֶּה אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לְנָחָשׁ תִּקַּח בְּיָדֶךָ

    הרעיון שמאחורי הנחש שבמטה

    הרב כרמיאל כהן

    19/01/07 00:00

  • צפרדע אחת הייתה, שרקה להן ובאו

    מהו המסר החבוי בפרשה זו? וכי לא היה יכול הקב"ה להביא גאולה לעמו ללא תחרות כשפים זו? אפשר שמבקש המדרש ללמדנו, שמשה ואהרן מקיימים את צו ה' ללא סייג. גם כשהוא נראה בעיניהם מוזר, אין הם מהרהרים אחר מידותיו.

    אביעד הכהן

    18/01/07 00:00

  • Hajor-cc-by-sa צילום: Hajor-cc-by-sa פרשת וארא

    ואני אקשה את לב פרעה

    מהי היתה ההצדקה להעניש את פרעה על חטא שחטא בלי שהיה בידו חופש לבחור אם לחטוא ואם לאו?

    הרב עזריאל אריאל

    18/01/07 00:00