• ותפתח את ספר הזכרונות

    "שני אנשים, אחד נדיב ואחד קמצן יכולים להיות קרובים זה לזה עד כדי כך שהם נוגעים זה בזה. הם קרובים זה לזה בעולם הגשמי אבל מבחינה רוחנית הם רחוקים זה מזה מן הקצה אל הקצה..." - על מצוות הזכרון

    ירחם שמשוביץ

    21/12/02 00:00

  • רק אתם יודעים את התשובה

    ימי אלול מסוגלים לתשובה ולחשבון נפש בדיוק כמו שימי אדר הם ימים בהם מרבים בשמחה וימי אב הם ימים המרובים בעצב. בהנחה זו מצויה הסכנה שבשגרה...

    הרב שי פירון

    21/12/02 00:00

  • האם אנחנו חיים? - לפרשות ניצבים וילך

    הדבקות נותנת תוכן לחיים, נותנת משמעות לחיים, חיים ללא דבקות אינם נקראים חיים. "רשעים בחייהן קרויין מתים", שכן החיים אינם רק חילופי חומרים וזרימת דם. חיים הם הקישור אל העולם הרוחני בעולם הזה, קישור הנותן תוכן ומשמעות לגוף החי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/12/02 00:00

  • שמעת מה קרה?

    מי שזוכר היטב את פרטי מעשה מרים, אך מדבר לשון הרע, לא יצא ידי חובת זכירת מעשה מרים.כאשר התורה מצווה אותנו לזכור, עלינו להבין את הרקע למאורעות, ואת ההשלכה שצריכה להיות להם על חיינו, ולא להסתפק בזכירת האירועים בלבד.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/12/02 00:00

  • על הברכה ועל הקללה

    "בדרך כלל מובן הדבר שמבחירתו של האדם נובעות תוצאות שהן בגדר שכר ועונש: ברכה עם הוא בוחר בטוב, קרי שומר מצות ד' ותורתו, וקללה, חלילה, אם לאו..."

    ירחם שמשוביץ

    21/12/02 00:00

  • מי נותן למי?

    העשיר איננו עומד לעצמו. כל תפקידו הוא להיות הצינור להעביר את הכסף אל העני. ממילא, שלמותו לא תושג ללא העני. סדר העולם הוא שיש עשירים ויש עניים, יש משפיעים ויש מושפעים, ושני סוגי האנשים יחד מהווים שלמות אחת. ללא העניים גם לעשיר אין זכות קיום, ואין לו דרך למלא את תפקידו בעולם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/12/02 00:00

  • ''מים קרים על נפש עיפה''

    אם הקשיים יובילו אותנו ל"דבר שפתיים" כגון לבחור במפלגה זו או אחרת בבחינת שר המשקים שיגאל אותנו, הרי שאנו מחטיאים גודלה ויתרונה של התקופה. החיזוק צריך להיות בפנים בעוצמה רוחנית ובמהלכים פנימיים. לפרשת מקץ.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • הקדש והטבע בנרות חנוכה

    מנורת החנוכה היא בעלת שמונה קנים שכן היא כפרט הצריך לכלל. אין כל משמעות לחיי חולין בלא שנחברם אל הקדש. על כן דוקא במנורה שבגבולין אנו מכריזים על הקדש שבטבע שאלמלא הוא אין לטבע קיום ועמידה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • המאבק ביוון - אז והיום

    לא פשוט היה להתנגד לתרבות יוון. המעצמה החזקה בעולם, מצויידת ביכולת מדעית וטכנולוגית. הפיתוי היה גדול, ורבים בחרו להצטרף למחנה יון. למה בעצם לא?

    מאיה דוראני

    19/12/02 00:00

  • חלום פרעה אחד הוא

    כאשר אנו מתבוננים בסיפור חלומותיו של פרעה, קשה לנו להבין מדוע אין פרעה מקבל את פתרונות חרטומיו וחכמיו, אך ברגע שנותן לו יוסף את פתרונו מיד "ויטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו"?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • שפת? לא ידעתי! אשמע

    "כאשר מספר פרעה את חלומו הוא מוסיף מלה שלא מופיעה בחלומו. בחלומו פרעה עומד על היאור ואילו כאשר מספר פרעה את חלומו הוא "עומד על שפת היאור". ועלינו להבין מה פשר הוספה זו שמוסיף פרעה - "שפת"..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • מאי חנוכה

    חנוכה הוא החג הראשון שנקבע לגמרי מכח תורה שבע"פ. פורים שנקבע ע"י אנשי כנסת הגדולה עדיין שייך בכל זאת לעולם ולעידן הנבואה, לסופו - נוגע ואינו נוגע - ולכן מגילת אסתר נתנה להכתב. נס חנוכה לא ניתן להכתב...

    ירֹחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • חברתיות ומוסריות

    כשיוסף מעמיד את אחיו בנסיון הגביע (לאחר הורדת בנימין למצרים) מוכנים האחים לפול יחד עם בנימין. יוסף מסרב לכך ואז מתנהל דו-שיח בינו לבין יהודה... הדו-שיח הזה הינו תמצית כל סיפור הורדת יוסף למצרים כתוצאת השליחות ששלח אותו אביו ותחבולותיו של יוסף להביא לאפשרות הדברות בינו לבין אחיו.

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • יוסף הצדיק וחנוכה

    "ידוע ששבת חנוכה תמיד נופלת על פרשיות וישב או מקץ (או שתיהם), דבר המצביע על הקשר בין סיפורו של יוסף ונושא המלחמות של החשמונאים נגד היוונים והמתיוונים בימים ההם כמו בזמן הזה..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • והם לא הכירוהו

    פרשני המקרא הוטרדו מן השאלה הכיצד זה נהג יוסף במה שנראה, כביכול, כאכזריות והתנכרות לשמה? יתר על כן: הכיצד זה לא הכירו האחים את יוסף אחיהם? נכון, עברו לא מעט שנים מאז ראוהו לאחרונה. ועדיין, וכי חלוף השנים מעמעם עד כדי כך את הזיכרון?

    אביעד הכהן

    19/12/02 00:00

  • עוצמתה הסמויה של התפילה

    ידוע שאמותיהן של כוהנים גדולים היו מביאות אוכל ומטעמים לרוצחים בשוגג בעיר גלותם כדי שלא יתפללו על בניהם הכוהנים הגדולים שימותו. והתמיהה רבה, מה להן לחשוש מתפילתו של רוצח אל מול חייו של הכהן הגדול מנהיג כל עם ישראל?

    הרב מנחם סלומון*

    19/12/02 00:00