השר החרדי: "פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח ל-2 מדינות"

במערכת הפוליטית הגיבו לפסיקת בג"ץ שקבעה כי על המדינה לגייס את בני הישיבות ולעצור את מימון המוסדות. חברי הכנסת החרדים לא הופתעו מהפסיקה והגיבו בהתאם, באופוזיציה חגגו: "יש שופטים בירושלים". דרעי: "שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/24 11:47 יט בסיון התשפד

השר החרדי: "פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח ל-2 מדינות"
נתניהו וגפני, הגיב במילה אחת., צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

במערכת הפוליטית מגיבים לפסיקת בג"ץ שקבע פה אחד כי על המדינה לגייס את בני הישבות החרדיים וכי אין חוק המאפשר את מתן הפטור לגיוסם. חברי הכנסת, כפי שניתן לצפות, הגיבו כל אחד לפי שיוכו הפוליטי.

חבר הכנסת גפני הגיב במילה אחת: "כאמור" וזאת לאחר התגובה שלו הבוקר (ג') שקדמה לפסיקה בה כתב שבג"ץ לא פסק מעולם לטובת הציבור החרדי וכי אין שם שופט אחד שמבין את חשיבות לימוד התורה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב בצורה מפוייסת וכתב: "אחיי החרדים, זה לא בג"ץ, וזה לא אתם. זה ראש הממשלה והשרים בממשלתו שלא חיפשו פתרונות לגיוס ולשירות המדינה, אלא פתרונות לתחזוק הקואליציה. לא מאוחר להגיע להסכמות, שישרתו את המדינה, ויביאו לשירות ישראלי".

דרעי: "שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה"

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב לפסיקה וכתב: "אין שום כוח בעולם לנתק את עם ישראל מלימוד התורה וכל מי שניסה זאת בעבר – נכשל כישלון חרוץ. שום פסיקה שרירותית לא תבטל את חברת לומדי התורה בארץ ישראל, שהיא הענף עליו כולנו יושבים".

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש הגיב בנחרצות וכתב כי "פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח ל-2 מדינות כאן. אחת, זו המדינה שמתנהלת כפי שהיא, כעת. ומדינה נוספת בה בני הישיבות ימשיכו ללמוד תורה כפי שנהגו במדינה שבן גוריון הכריז עליה. אין כוח בעולם שיוכל לכפות על אדם שנפשו חשקה בלימוד תורה, להימנע מכך".

בני גנץ

בני גנץ , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתוך כך, באופוזיציה חגגו את הפסיקה. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ליברמן כתב: "יש שופטים בירושלים. לאחר שנים של מריחות ושל ניסיונות להגיע לפשרות ולהבנות, בית המשפט העליון קיבל החלטה שעושה צדק עם הציבור שנושא בנטל".

"שמרנים וליברלים: יש שופטים בירושלים"

הוא הוסיף: "בשנה בה איבדנו חטיבה שלמה של חיילים שנפלו במערכה או נפצעו קשה, בשנה בה מילואימניקים שירתו מעל 200 יום, אין הוכחה מוצדקת יותר לכך שצה"ל צריך עוד כוח אדם, עוד אנשים שיכנסו תחת האלונקה. אני מברך את בית המשפט העליון על החלטה זו, היא מהווה צעד משמעותי בדרך לשינוי היסטורי".

גדעון סער

גדעון סער, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער כתב: "שמרנים וליברלים: יש שופטים בירושלים" ואילו יו"ר יהדות התורה, השר גולדקנופף כתב: "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח".

"חובה המוטלת על כל אחד ואחת מאתנו"

נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון' הרב דר' כתריאל ברנדר: "ההחלטה אשר הוציא היום בג"צ תחת ידו בפה אחד, מבטאת את החובה של כולנו, לקחת חלק במלחמת המצווה אשר בפניה אנו נצבים כאן בארצנו ומדינתנו מאז היווסדה, ואף ביתר שאת מאז ה-7 באוקטובר – חובה המוטלת על כל אחד ואחת מאתנו".

"יחד עם זאת, דווקא ביום זה, אל מול ההחלטה ואל מול הקולות שנשמעו כחלק מהשיח הציבורי והתקשורתי סביב הסוגייה, חשוב להבהיר כי לימוד התורה הוא ערך עליון וחשוב, שאל לנו לזלזל או להמעיט בחשיבותו. אולם בזמננו, אין התורה שלמה ללא שירות בזמן מלחמה ואיום קיומי - ספרא וסייפא".