• חינוך לארץ ישראל - עדיין?

    בזמן הקרוב תיפתר סוגיית ארץ ישראל בצורה זו אחרת. תיפול הכרעה מדינית ולא יהיה מנוס מלקבל אותה. ישתנה סדר היום הלאומי, והעיסוק בסוגיות החברתיות יגבר: יחסי דתיים-חילוניים, הפער הכלכלי המעמיק, הפיצול העדתי, שילובם של העולים החדשים בחברה הישראלית, ניצולם של העובדים הזרים, תמיכה בשכבות החלשות, השמירה על איכות הסביבה, תרבות הפנאי, וכדומה. סוגיות אלו ודומיהן יעסיקו את החברה הישראלית, ולא סוגיית ארץ ישראל. האם לא הגיע הזמן לשנות כיוון חינוכי ולהיערך לעתיד?

    הרב אלישע אבינר

    06/07/03 00:00

  • שליטה עצמית ושינויי אופי(ב)

    בפינתנו הקודמת עסקנו בהרחבה ביחס בין שליטה עצמית לשינוי אופי.עדיפותו של שינוי האופי על הריסון העצמי היא ברורה. ריסון עצמי דורש מלחמה מתמדת שתוצאותיה אינן מובטחות. לעומת זאת, ההשתנות העצמית מבטיחה את המנוחה.אולם גם מי שמצליח לשנות את אופיו, אל לא לזנוח את היכולת של הריסון העצמי ו"כבישת המידות".

    הרב אלישע אבינר

    29/06/03 00:00

  • שליטה עצמית ושינוי אופי (א)

    אזהרה חמורה שלא יסתפק האדם בהטבת מידותיו ובעידון תכונותיו. מדוע? ר' ישראל מסלנט, מייסדה של תנועת המוסר, עסק הרבה בשאלות חינוכיות. תנועת המוסר היא שיטה חינוכית המלמדת את האדם כיצד להיטיב את מידותיו ואת אורח חייו

    הרב אלישע אבינר

    22/06/03 00:00

  • להתחבר

    "אני לא מתחבר" אמירה זו וכדוגמתה נשמעת לעיתים תכופות מפי בני נוער. היא מתייחסת להרגשה המלווה קיום מצוות אחדות או לימוד תורה. יש שאינם מסתפקים בקביעה "אני לא מתחבר" אלא שואלים "כיצד להתחבר?". בינתיים אלו ואלו - האומרים והשואלים - מתקשים בקיום המצוות ובלימוד התורה. הם מחכים בסבלנות עד שיבואו ימים יותר טובים שבהם הם יתחברו לתורה ויקיימו אותה בנפש חפצה.

    הרב אלישע אבינר

    15/06/03 00:00

  • בן סורר ומורה

    האם יש סמים קלים ויש סמים קשים? כן, חלוקה זו מקובלת על הציבור הרחב ועל אנשי המקצוע. מכאן הנטייה להקל ראש כלפי השימוש בסמים קלים. זה לא נורא, זה נסבל...

    הרב אלישע אבינר

    08/06/03 00:00

  • על מי מוטלת האחריות החינוכית?

    מצות לימוד תורה כוללת שני חלקים: א. חובה על כל אדם ללמוד תורה בעצמו, שנאמר: "ולמדתם אותם". ב. חובה ללמד את הבנים תורה, שנאמר: "ולמדתם אותם את בניכם", וכפי שכתוב בברייתא (קידושין כט): "האב חייב בבנו, למולו ולפדותו וללמדו תורה...". האם חייב האב ללמד בעצמו את בנו תורה?

    הרב אלישע אבינר

    04/06/03 00:00

  • העיקר הכוונה

    החניכים יבינו , שהדבר הכי חשוב בתפילה , הוא הכוונה . החניכים ילמדו , שאחת מהדרכים להגברת הכוונה בתפילה , היא ההתעמקות בפירושה של התפילה .

    מחלקת הדרכה

    31/05/03 00:00

  • רעיונות לפעילות סניפית בנושא: תפילה

    הצעה ךפעילות סניפית בנושא תפילה . מיועד לחבריא א' ו- ב'

    מחלקת הדרכה

    31/05/03 00:00

  • עיתונים

    "אין כל ספק, קריאת עיתון היא תעסוקה מעניינת. עובדה היא שרבים מאוד - מיליוני בני אדם - מוכנים להוציא מכספם עבורו רכישת עיתון..."

    הרב אלישע אבינר

    26/05/03 00:00

  • פראיירים לא מתים הם פשוט מתחלפים... (למזלנו)

    מבוא: בפעולה זו ננסה לשנות את היחס למתנדבים כאל פראיירים להראות שזו בעצם מילה נרדפת למילה ראש גדול. למי שכבר מקטנות גדל על נתינה לזולת (לעמו ולארצו) הוא בעצם זה שראוי לצל"ש הבא... (נבטים - מעלות)

    מחלקת הדרכה

    21/05/03 00:00

  • מצב הנוער

    מבוא : בפעולה זו נדבר על מצב הנוער במצוקה בארץ-ננסה להבין מה עומד מאחורי הסטטיסטיקה הנוראה שמתפרסמת מדי שנה ושנה מתוך שני מטרות: 1. מודעות למספרים הגדולים של הנוער במצוקה בארץ. 2.התוודעות לסיפורים של בני נוער במצוקה, מתוך רצון להכיר מקרוב את עולמם של שכבות המצוקה.

    מחלקת הדרכה

    12/05/03 00:00

  • תורה ו / או חברה

    מבוא : מדוע עיתונים דתיים כמעט אינם מכילים כתבות המדברות על צדק חברתי ? מדוע אין כמעט דתיים בהפגנות למען נשים וילדים מוכים, מחוסרי דיור, מפגרים וכד' בעיות הצדק החברתי אינן נתפסות אצלנו כבעיות שקשורות בעולמינו הדתי הרוחני ואנחנו נוטים להשאיר אותן לעובדים הסוציאלים או למפלגות חברתיות שונות - האמנם כך גם התורה רואה נושאים אלו או שמא חל איזה שיבוש בתפיסה שלנו לגבי מהי התורה, האם התורה זהו רק עולם המצוות שבין אדם למקום שבת, כשרות, בית כנסת ועוד או שאולי גם עוד דברים... בפעולה זו ננסה להמחיש את חריפות הבעיה ולנסות להתמודד עם התפיסה הזו.

    מחלקת הדרכה

    12/05/03 00:00

  • אין חכם כבעל ניסיון

    מבוא: במסגרת החברה הקהילתית ישנן שכבות שונות של גיל תינוקות, ילדים, נערים, מבוגרים וזקנים. בעוד שלתינוקות והילדים דואגים הוריהם הרי שהזקנים שהם אוכלוסייה חלשה בחברה )מפאת הגיל( סובלים לעתים מיחס מתעלם שאינו הולם את מעמדם וניסיונם העשיר בחיים. הזקנים, שמאבדים את מקום עבודתם בגיל מבוגר לעתים נותרים בודדים וגם אם הם זוכים למשפחה תומכת החברה אינה מנצלת את כישוריהם הנובעים מניסיונם העשיר שצברו בחייהם על היחס לזקן בקהילה נדון בפעולה זו.

    מחלקת הדרכה

    12/05/03 00:00

  • להתקדם קדימה

    מטרות: מיהם הנכים ? אנשים אשר מסיבות כלשהן חלקים שונים בגופם בעלי תפקוד לקוי. האם זה אומר שהם לא חכמים ? האם זה אומר שהם לא מסוגלים להגיע להישגים ? בפעולה זו ננסה להבין עד כמה ההתמודדות של הנכים קשה, עד כמה מאמץ הם צריכים לעשות כדי להתקדם בחייהם, עד כמה יחס בלתי תומך ועוזר יכול לעזור ולקדם. תפקידינו - לעזור להם להתקדם.

    מחלקת הדרכה

    12/05/03 00:00

  • העמדת ילד בניסיון

    האם מותר להעמיד ילד בניסיון כדי לבחון את עמידתו ואת חוסנו הרוחני או המידותי, כאשר מתעורר חשד שקיימת אצלו חולשה בתחום מסויים, וניתן לוודא זאת באמצעות ניסיון?

    הרב אלישע אבינר

    08/05/03 00:00

  • ערב פסח

    הצעות לפעילות לקראת ערב פסח

    מחלקת הדרכה

    08/04/03 00:00