ההחלטה של החמ"ד שעושה כבוד לסבא של נשיא המדינה

בטקס חגיגי בבית הנשיא הוצגה מקראת הלימוד "מלכות שבחסד" הכוללת תכנים המבוססים על כתבי הרב יצחק (אייזיק) והרבנית שרה הרצוג - דמויות החמ"ד לשנת הלימודים תשפ"ה. הנשיא בירך: "הטמיע בבית את הגאונות בתורה ובמדע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/07/24 21:32 יב בתמוז התשפד

ההחלטה של החמ"ד שעושה כבוד לסבא של נשיא המדינה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, הרב יובל אהלי, שלום וייל וחגית ברנע מעמותת יסודות, צילום: דוברות בית הנשיא

ההחלטה של החמ"ד: הרב והרבנית הרצוג הם דמויות החמ"ד לשנת הלימודים תשפ"ה. בטקס חגיגי שנערך היום (ה') בבית הנשיא, הציגה עמותת "יסודות" את מקראת הלימוד "מלכות שבחסד" הכוללת תכנים המבוססים על כתבי הרב יצחק (אייזיק) והרבנית שרה הרצוג, בעריכתו וליקוטו של הרב יובל אהלי. הנשיא יצחק הרצוג, נכדם של הרב והרבנית הרצוג, התרגש לקבל את המקראה עם ציטוטים וזיכרונות מדברי סבו וסבתו.

"תהליכים אלו השפיעו רבות על תפיסת עולמם"

"לנגד עיניהם ראו הרב והרבנית הרצוג את שיבת עם ישראל לארצו, את הקמת מדינת ישראל ואת בניין הריבונות השלישית של העם היהודי. תהליכים אלו השפיעו רבות על תפיסת עולמם, על ביתם ועל דבריהם והם באו לידי ביטוי בכל תחומי החיים כפי שניתן להתרשם במקראה אותה הוצאתם" אמר הנשיא הרצוג.

"היה זה הרב גורן שהספיד את שניהם"

עוד הוסיף הנשיא: "החברה הדתית ומדינת ישראל בכלל יכולים לשאוב עוצמה וחוכמה מדמותו של הרב הרצוג ומדמותה של הרבנית. היה זה הרב גורן שהספיד את שניהם בקובעו כי 'הרב הרצוג הטמיע בבית את הגאונות בתורה ובמדע, והרבנית את חוכמת ההנהגה ואת יפי החיים והאצילות במידות האדם' ואלו בדיוק התחומים בהם מורשתם חשובה כל כך: בהמשך העמקה ולימוד בתורה ובכל שבילי המדע, בהנהגה, במוסר ובמידות. הפרט והכלל, רשות היחיד ורשות הרבים, יהדות וריבונות, תורה ומדע, ספרא וגם סייפא".

"זוהי צוואתו של סבי לכל אחד ואחת מאיתנו"

לסיום חתם הרצוג: "זוהי צוואתו של סבי לכל אחד ואחת מאיתנו וזהו האתגר של כולנו – להצליח לחיות יחד במדינה יהודית ודמוקרטית לאור חזונם של נביאי ישראל. כולי תקווה כי יתקיימו בנו מילות התפילה לשלום המדינה אותה חיבר סבי הרב הרצוג יחד עם הרב עוזיאל: "חַזֵּק אֶת יְדֵי מְגִנֵּי אֶרֶץ קָדְשֵׁנוּ, וְהַנְחִילֵם אֱלֹהֵינוּ יְשׁוּעָה וַעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן תְּעַטְּרֵם, וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ".

מנכ"ל יסודות: "לרב יצחק הרצוג היתה יכולת מופלאה לחבר בין שמים לארץ"

שלום וייל, מנכ"ל עמותת יסודות, אמר כי הבחירה בדמויות החמ"ד היתה משמעותית במיוחד השנה. "לרב יצחק הרצוג היתה יכולת מופלאה לחבר בין שמים לארץ, בין מדע לתורה ובין פילוסופיה מדינית לממלכה יהודית. לא לחינם דמות דיוקנו נמצאת, לצד הראי"ה קוק זצ"ל, בלשכתם ובחדרם של הרבנים הראשיים לישראל".

עוד הוסיף: "היכולת של מנהיג הקהילה הדגול לראות עין בעין בשוב ה' שיבת ציון, לחבר בין מדינת ישראל לגאולת העם היהודי, וכל זאת מתוך הנהגה פקוחה מציאותית ותורנית, הינם השראה של ממש ושיעור ענק לדורנו אנו. הרבנית שרה הרצוג הייתה אשת חסד ואמונה, שפעלה ללא לאות להקמת מוסדות ציבור ואיגודים המשלבים תורה ועשיה כחלק מבניין האומה והקמת מדינתנו האהובה, זאת מתוך כנות גדולה, אמונה יוקדת ועומק מחשבתי במחשבת המערב ובתורתנו הקדושה".

"אנו מבקשים להתחזק ולחזק את זהותנו וערכינו כפסיפס של מורכבות"

עוד אמר וייל כי החיבור בין כתביהם של הרב והרבנית הרצוג לעמותת "יסודות" העוסקת בחיבורים וביחסי הגומלין שבין תורה לדמוקרטיה, מתוך ראיה חינוכית ומחוייבות לציבור הדתי ולמוסדותיו, היה טבעי. "בעת הזו שבה המלחמה הקשה מתחוללת בארצנו, מלחמת זהות וערכים מבית, ומלחמת דמים מחוץ, אנו מבקשים להתחזק ולחזק את זהותנו וערכינו כפסיפס של מורכבות "יחד שבטי ישראל" ומתוך המגוון המופלא הזה נעלה ונמשיך להצליח במלחמת הדמים כנגד הצוררים אותנו מבחוץ".

שוש נגר, ראש מנהל החמ"ד, הודתה לעמותת יסודות על הכנת המקראה וכתבה בדברי הברכה למקראה: "היותו של הרב הרצוג איש מדע בעל ידע עצום עם היכולת לשלב ולחבר בין עולם היהדות לבין עולם התרבות הכללית, מהווים השראה לדור הבא הצומח במסדרונות בתי החינוך הממלכתי דתי. דור שלומד לשלב בין ספרא לסייפא, בין תורה לעולם המעשה, בין יהדות לעולם המודרני. הרבנית שרה הרצוג אשר היתה פורצת דרך בדרכה כנשיאה הראשונה של ארגון הנשים "אמונה", הקימה את ארגון "אמונה" העולמי, קידום מעמד האישה בישראל היתה פעילה בארגוני סיוע לנזקקים ופעלה להצלת יהודי אירופה לצד בעלה".