עסקנים חרדים ובכירים בצבא: אלו האשמים האמיתיים בהארכת חוק הגיוס

הארכת חוק הגיוס בכנסת עוררה זעם רב בציבור, ובצדק. במקום לשלח חיצי רעל אל האברך החרדי בקצה, אפשר ורצוי ומומלץ להפנות את הביקורת אל המנהיגים החרדים שנהנים לקבע את המצב, אל מערכת המשפט, וכן, גם אל בכירי הצבא 

חדשות כיפה אלאורי וייס, חדשות כיפה 16/06/24 13:55 י בסיון התשפד

עסקנים חרדים ובכירים בצבא: אלו האשמים האמיתיים בהארכת חוק הגיוס
מאה שערים | , צילום: Chaim Goldberg,Flash90

דודו טופז אמר פעם: "יהודי לא מתלונן כשרע לו. רע לו אם הוא לא מתלונן". נראה שחוק הגיוס, עליו הוחלט בשבוע שעבר להחיל דין רציפות מהכנסת הקודמת, נתן המון סיבות ליהודים להתלונן ולבוא בביקורת.

אפשר לבוא בביקורת כלפי החברה החרדית - שבזמן שטובי בנינו נופלים בקרבות והמילואים הולכים ומתארכים (כולל הארכה של גיל הפטור ממילואים שהוצעה השבוע), הם ממשיכים להשתמש בתורה כקרדום לחפור בה, ומצדיקים בכך גם את נוער השוליים ("השבאבניקים") שאינם יושבים ולומדים.

אפשר לבוא בביקורת נגדית למול אנשים שאינם מתגייסים מטעמי מצפון, ושלעומתם החברה החרדית תטען שהיא אכן תורמת למדינה בלימוד התורה שלהם, בזמן שגם אלו משתמטים ואיש אינו בא עליהם בביקורת. וזה עוד בלי להתחיל לדבר על האזרחים הערביים בישראל, שרובם הגדול כלל אינו מתגייס, אך לא תראו מי שמנסה להעביר חוק כנגדם.

הפגנה נגד חוק הגיוס |

הפגנה נגד חוק הגיוס | צילום: Tomer Neuberg,Flash90

נציגי החרדים מקפידים לשמר את המצביעים שלהם במצב מסוים

ואפשר, ובעיניי אפילו רצוי, לבוא בעיקר בביקורת כלפי מעלה. לא לשנוא את החרדי האינדיבידואל שבקצה, אלא לבוא ולטעון בפני אלו שממשיכים את המצב הקיים מהסיבה הפשוטה שהוא נוח להם כפי שהוא.

לבוא בטענות אל חברי הכנסת החרדים, שמקפידים לשמר את אוכלוסיית המצביעים שלהם במצב סוציו-אקונומי מסוים כדי שימשיכו להצביע להם, ושבעוד שקראו להצעת החוק הזו "גזרת שמד" מצביעים עליה ללא כל מצפון בכנסת הנוכחית. הם לצד מנהיגי הציבור החרדים, שברגע ש"יתירו את השרץ" של הגיוס, הקהל שהולך אחריהם כעדר הזקוק לרועה יבוא מעצמו לבקו"ם.

לחברי הכנסת מימין ומשמאל; אלו שמצביעים כרגע כנגד צו מצפונם (עם שלל תירוצים על תיקון החוק בהמשך), ואלו שבעקבות החרם בו בחרו לא מותירים להם כל ברירה כי אם להישאר נתונים לאולטימטום של אותן מפלגות חרדיות, אחרת תיפול הממשלה באמצע המלחמה.

הפנו את חיצי הביקורת אל מערכת המשפט והתקשורת

אל הקודקודים בצבא, שלמרות אמירותיהם הרבות בנושא, לא באמת ערוכים או אפילו רוצים לקלוט את החברה החרדית אליהם. ויעידו על כך 600 מתוך 4,000 החרדים שביקשו להתגייס לצבא מתחילת המלחמה ואכן גויסו לבסוף - רק 13.5 אחוזים שגויסו בפועל.

אל מערכת המשפט, שמגלגלת את תפוח האדמה הלוהט הזה חזרה לפתחה של הכנסת, ולמרות המגמה החיובית שבאה והגיעה מתחילת המלחמה - דורשת שהנושא יוסדר מיידית וללא תהליך אמיתי.

ואיך לא - אל התקשורת, שטורחת לפמפם שוב ושוב את הסוגיה הנוראית הזו, להאשים את האוכלוסייה באמצעות סרטונים של קצוות החברה החרדית ותשובותיהם העילגות לנושא, ובעיקר להחזיר אותנו לשיח השנאה והשיסוי. שיח שכולנו יודעים שלא היה מתקיים, אילולא הייתה ממשלה בעלת דעות אחרות יושבת כעת על הכיסא. כן - גם בקולות החרדים.

אז בפעם הבאה שאתם מרגישים את הצורך לעסוק בנושא המכעיס - ובצדק - הזה, תזכרו בבקשה לא להפנות את האצבע המאשימה אל אותו אדם בקצה, אלא להבין שכרגיל - אנשים שם למעלה מגלגלים את המריבות הציניות שלהם על הגב של כולנו. ואליהם, בהתאם, צריכה להגיע גם הביקורת.