"טעות אנוש": תוצאות התחקיר הראשוני על מחדל הכטב"מ

מהתחקיר הראשוני של צה"ל עולה כי הכטב"מ זוהה במערכות הגילוי אך לא הוגדר כ"מטרת אויב" בשל טעות אנוש במערך ההגנה האווירית - ולא תקלה טכנית במערכות הגילוי

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/24 08:39 יג בתמוז התשפד

"טעות אנוש": תוצאות התחקיר הראשוני על מחדל הכטב"מ
חיל המודיעין, צילום: דובר צה"ל

בחיל האוויר מפרסמים הבוקר (ו') את תוצאות התחקיר הראשוני על הפגיעה הקטלנית של הכטב"מ בלב תל אביב. מהתחקיר עולה כי הכטב"מ שהתפוצץ בתל אביב זוהה על ידי מערכות הגילוי האווירי אך הוחלט שלא ליירטו כי לא סווג כמטרה אווירית עוינת במערך ההגנה האווירית. לפי התחקיר התקלה החמורה נובעת מטעות אנוש של חיילים במערך - ולא מתקלה טכנית במערכות הגילוי.

חיל האוויר לקח אחריות על המחדל הביטחוני

חיל האוויר לקח אחריות על המחדל הביטחוני והבהיר כי אכן היה צורך להפיל את הכטב"מ. עם זאת, טרם אושר באופן סופי כי הכטב"מ שחדר לישראל הגיע מתימן, אך יודעים לומר כי מדובר בכטב"מ לטווח ארוך שטס בגובה נמוך ועשה את דרכו במשך שעות ארוכות לעבר ישראל. הכטב"מ הגיע מהים והתפוצץ על דירה בתל אביב.

הרמטכ"ל הורה על חקירה מודיעינית מעמיקה

בעקבות האירוע החמור, הרמטכ"ל, תא"ל הרצי הלוי, כינס כבר בחמש בבוקר הערכת מצב ראשונית עם הצמרת הביטחונית והנחה על חקירה מודיעינית מעמיקה ואיסוף ממצאים מהזירה, זאת כדי להבין את סוג הכלי שהתפוצץ ואת נתיבי הטיסה שלו. הערכת מצב נוספת תכונס בשעה 9:00.

כטב"מ התפוצץ בתל אביב - אדם נהרג ועשרה נפצעו

כזכור, גבר כבן חמישים נהרג הלילה (ו') מפגיעת כטב"מ במתקפה משולבת של החות'ים בתל אביב, עשרה נוספים נפצעו. המתקפה החות'ית כללה ירי של טיל בליסטי ושיגור 4 כטב"מים. בערוץ אל-ערביה דווח מפי מקורות כי ארה"ב יירטה טיל בליסטי ו-3 כטב"מים ששיגרו החות'ים לעבר ישראל אך הרביעי - הצליח להגיע לתל אביב ולגרום לפגיעה קטלנית.

תיעוד: רגע פגיעת הכטב"מ בתל אביב