40 מילואימניקים מיחידות מיוחדות: מי אתם כוח 100?

"כוח 100" מוכר לכולם מהסערה הפוליטית סביב חקירת לוחמיו והפריצה לבסיס "שדה תימן", אבל מי היא יחידת "כוח מאה" ומה היה פועלה מתחילת המלחמה?

חיים גרבי חיים גרבי, חדשות כיפה 14/08/24 18:02 י באב התשפד

40 מילואימניקים מיחידות מיוחדות: מי אתם כוח 100?
מחנה שדה תימן, צילום: Dudu Greenspan/Flash90

את "כוח 100" כמעט ואף אחד לא הכיר עד לפני שבועיים, עם מעצרם של הלוחמים במחנה שדה תימן בחשד להתעללות במחבל נוח'בה. המעצר הוביל לפריצה רבתי אל המחנה ולמחלוקת פוליטית סוערת שאף הגיע בשלבים מסוימים עד לכדי אלימות ועימותים. אבל מי היא יחידת "כוח מאה" ומה היה פועלה מתחילת המלחמה? התשובות הצליחו להפתיע אותנו.

היחידה הוקמה לראשונה לפני שלושה עשורים

היחידה החדשה ישנה הוקמה כבר לפני שלושה עשורים כדי לטפל בעלייה הגואה של העצורים הפלסטיניים בבתי הכלא בשנות ה-90. "כוח 100" היה כפוף לבתי הכלא בהם פעל, ולוחמיו אשר חבשו כומתה כחולה יועדו לאירועי קיצון בבתי הכלא, כמו בריחת אסירים, התפרעויות וכדו'. לאחר האינתיפאדה השנייה, כלל בתי הכלא שפעלו תחת חסות צה"ל הועברו ליחידת השב"ס, והיחידה פורקה בשנת 2006.

כך, חלפו להן כמעט עשרים שנה שהיחידה הפכה להיסטוריה, עד פרוץ המתקפה בשמחת תורה, ששינתה שוב את כל התמונה. עם פרוץ המלחמה, מחנה המעצר הצבאי שהוקם בשדה תימן התמלא באלפי מחבלי נוח'בה ושוב עלה צורך בלוחמים שיהוו "כוח התערבות" בכלא הצבאי. צה"ל גייס בין 20- ל-40 מילאומיניקם לוחמים, בינהם גם כאלו ששירתו ביחידה בעבר, ולוחמים לשעבר ביחידות מיוחדות.

"רובנו היינו בעזה ולאחר מכן הצטרפנו לכוח 100"

הלוחמים עברו הכשרה קצרה שכללה אימוני לוחמה בטרור, אימוני ירי מיוחדים, אימוני קרב מגע, אימונים מוסקים ואימוני הפרות סדר. חלק מהם, הצטרפו רק לאחר מספר חודשים של לחימה ברצועת עזה. בשיחה בלעדית עם כיפה אמר ח', לוחם ביחידה: "מהשביעי לאוקטובר אנחנו נמצאים במילואים, רובנו היינו בעזה בחזית הלחימה בין ארבעה לשבעה חודשים ולאחר מכן הצטרפנו לכוח 100".

מאז שהוקמה, היחידה פועלת מול מחבלי הנוח'בה בכפוף למשטרה הצבאית ולפיקוד דרום תוך שימוש באמצעי אכיפה שונים, כגון שוקרים חשמליים, כלבים, רימוני הלם וגז ועוד. הכוח נועד להתערבות ולהרתעת המחבלים. בין היתר "כוח 100" הוא שהופקד על ביצוע החיפושים על מחבלים בבית הכלא "שדה תימן" וכן על ניודם לחקירות ואבטחתם.

וכיצד קיבלה היחידה את השם "כוח מאה"? משילוב המילים "כוח"- מילה המתארת לוחמים, והמספר 100, אשר מזוהה עם המשטרה. כך, הולחמו יחדיו המשטרה וצה"ל ליחידה שמיועדת לנקוט בפעילויות בעלות אופי משטרתי וצבאי כאחד. היחידה כפופה לפיקוד דרום ולמשטרה הצבאית.