בית המשפט העליון פסק: בחירות לרבנות הראשית - עד סוף חודש אלול

השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין פסקו כי על ועדת הבחירות לרבנות הראשית לקבוע מועד לקיום הבחירות בהקדם – ולא יאוחר מה-30.9, כ"ז אלול | בנוסף החליטו השופטים לאשר לרב אליעזר איגרא להתמודד לתפקיד - למרות גילו

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 08/08/24 13:52 ד באב התשפד

בית המשפט העליון פסק: בחירות לרבנות הראשית - עד סוף חודש אלול
בחירות לרבנות העיר ירושלים, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

צעד קריטי בדרך לבחירות: בית המשפט העליון פסק היום (ה') כי על ועדת הבחירות לרבנות הראשית לקבוע מועד לקיום הבחירות בהקדם – ולא יאוחר מה-30.9, סוף חודש אלול הקרוב. הצו שהוציאו השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין מתייחס לעניין מינוי הרבניות וקבע כי בטרם עריכת הבחירות על ממלאי מקום הרבנים הראשיים לעניין זה - הרב אליעזר שמחה וייס והדיין הרב שלמה שפירא - למנות את נציגי הרבנים הראשיים ובעצם להשלים את המינויים החסרים.

למרות ההוראה בעניין מינוי הרבניות, השופטים כותבים כי "אין באי-השלמת מינויים אלה כדי לעכב את עריכת הבחירות" ומתייחסים למצב בו יסרבו הרבנים למנות רבניות כנציגי הרבניים הראשיים. לדברי השופטים, "כל עוד לא מושלמים המינויים החסרים, נמצאים אנו במצב של בחירה בין שתי רעות: אי-קיום בחירות לתפקיד הרבנים ראשיים תוך הפרה מתמשכת של מצוות המחוקק, או הפרת מצוות הדין לעניין המינויים החסרים. במצב דברים זה הרעה הראשונה חמורה מהרעה השנייה ולא ניתן להסכין לה".

הרב איגרא יוכל להתמודד

בנוסף, החליטו השופטים לאפשר לרב אליעזר איגרא להתמודד אם ירצה בכך, למרות שיעבור את גיל 70 אותו קובע החוק כגיל המקסימלי. השופטים מנמקים את הפסיקה בכך שגרירת הרגליים של המדינה פגעה בזכותו של הרב איגרא להתמודד, וכותבים כי "אדם שעמד מבחינת גילו בתנאים להתמודד במועד האחרון לקיום הבחירות על פי חוק יהיה רשאי להתמודד בבחירות גם במועד הנדחה שייקבע".

עתים: "רמיסת הרבנות הראשית לטובת עסקנות ואינטרסים היא קודם כל פגיעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל"

עו"ד אלה סקעת, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון עתים, מסרה אחרי ההכרעה: "אחרי יותר מדי זמן של פוליטיקה וסיאוב סביב הבחירות לרבנים הראשיים הכריע בג"ץ לטובת הציבור. רמיסת הרבנות הראשית לטובת עסקנות ואינטרסים היא קודם כל פגיעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל. בפסיקתו בג"ץ קבע שעל הבחירות להתקיים עד ה-30.9 תוך שימת לב לחובת ייצוג הולם לנשים ולטובה אשר תעלה מגיוונה של האסיפה הבוחרת כך שגם קולן של נשים ישמע. יש לשים לב לכך שגם מועצת הרבנות תתפזר בתאריך 15.9 ואז הציבור בישראל יוותר ללא רבנות ראשית כלל. אני קוראת לכל המעורבים להימנע ממציאות כזו ולקיים הליך מהיר ותחת הזמנים הקבועים בחוק גם למינוי חברי מועצת הרבנות הראשית".

הרב אריה שטרן: "הרבנים הספרדים הציוניים הם הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות"