התקיפה בתימן הוכיחה שאפשר: אלה המרחקים מאתרי הגרעין האיראני

יממה אחרי התקיפה הדרמטית של ישראל בתימן, התקיפה המרוחקת ביותר משטח ישראל שחיל האוויר ביצע אי פעם, בדקנו: מה המרחק של אתרי הגרעין האיראניים באראק, בושהר פורדו ונתנז מישראל?

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/07/24 13:50 טו בתמוז התשפד

התקיפה בתימן הוכיחה שאפשר: אלה המרחקים מאתרי הגרעין האיראני
מטוס בז F15 בדרכו לתקיפה בחודיידה בתימן, צילום: דובר צה"ל

ביום חמישי בלילה נפתח שלב חדש בקרב בין ישראל לבין החות'ים מתימן. כטב"מ נפץ התפוצץ בלב העיר הכי חשובה בישראל, תל אביב, וכבר בשבת בבוקר ישראל הגיבה בהפצצות משלה בנמל חודיידה בתימן. בדקנו: מה המרחק של ישראל מנמל חודיידה ומה המרחק של ישראל מאתרי הגרעין האיראני?

המרחק של ישראל מחודיידה: 2,000 קילומטרים

בהערכה גסה, המרחק של ישראל נמל חודיידה, מיקום מרכזי על חוף הים האדום בתימן, הוא של כ-2,000 קילומטרים. מדובר במרחק טיסה של שעתיים ויותר, וחיל האוויר פרסם כי התקיפה בתימן היא המרוחקת ביותר משטח ישראל שהוא ביצע אי פעם.

זירת פגיעת הכטב"מ בחמישי האחרון |

זירת פגיעת הכטב"מ בחמישי האחרון |, צילום: Erik Marmor,Flash90

ראשי מערכת הביטחון התגאו ביכולת הישראלית, ושר הביטחון גלנט אמר: "את האש שבוערת עכשיו בחודיידה רואים בכל רחבי המזרח התיכון ולעניין הזה יש משמעויות ברורות. החות'ים תקפו אותנו למעלה מ- 200 פעם - בפעם הראשונה שבה הם פגעו באזרח ישראלי הכנו אותם".

המרחק של ישראל מאתרי הגרעין האיראני: כ-1600 קילומטרים מנתנז ופורדו

נמל חודיידה הוא רחוק מאוד בהשוואה בהשוואה לאתרי הגרעין האיראני. מהשוואת המרחקים של ארבעה אתרי גרעין מרכזיים באיראן עולה כי המרחק האווירי בינם לבין ישראל הוא 1500-1700 קילומטרים, כמעט רבע פחות מהמרחק של ישראל מחודיידה. לדוגמא, הכור הכבד באראק רחוק כ-1,500 קילומטרים מתל אביב, מרחק טיסה של כשעה וחצי.

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון , צילום: shutterstock

מתקן הגרעין בבושהר נמצא במרחק של כ-1,600 קילומטרים מתל אביב, מרחק טיסה של כשעה וחצי. גם מתקן הגרעין בנתנז רחוק כ-1,600 קילומטרים מתל אביב, מרחק טיסה של כשעה וחצי עד שעתיים. לעומתם, מתקן ההעשרה בפורדו רחוק כ-1,700 קילומטרים מתל אביב, מרחק טיסה של כשעתיים. צריך לסייג ולומר שתקיפה באיראן תהיה מורכבת הרבה יותר מתקיפה בתימן, למרות המרחק הקצר יותר. במקרה של תקיפה באיראן יעמדו מול ישראל כוחות חזקים ונחושים הרבה יותר מהחות'ים, מה שיצריך אולי שינויים במסלולי טיסה והארכתם.

בור חיל האוויר בזמן התקיפה: