"לא נוותר": משרד הביטחון סירב לכתוב הי"ד על המצבה - שנותרה ריקה

משפחתו של לוחם נצח יהודה ישראל יודקין ביקשה לכתוב על מצבתו "השם ייקום דמו" לפי המנהג היהודי ונענתה בשלילה. אחיו של ישראל מסר ל"כיפה" כי על אף שהמצבה נותרה ריקה, הם לא מוותרים: "נילחם עד טיפת דמנו האחרונה"

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 20/06/24 20:38 יד בסיון התשפד

"לא נוותר": משרד הביטחון סירב לכתוב הי"ד על המצבה - שנותרה ריקה
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

גילוי המצבה של ישראל יודקין ז"ל היום (ה') הייתה קשה במיוחד: לוח השיש שתפקידו לציין את שם הנופל ואת תאריך לידתו ונפילתו נותר ריק לחלוטין. מאחורי המצבה הלבנה עומד סיפור כואב של משפחה שנלחמת בכל כוחה במשרד הביטחון על מילה אחת - הי"ד.

כל לוחם שנפל זכאי למצבה צבאית עם נוסח אחיד וזהה, אלא שמשפחתו של יודקין ביקשה לכתוב ליד שמו "הי"ד", ולא שיערה את גודל הסערה שהדבר יעורר. "מזלזלים בנו", סיפר ל"כיפה" אחיו של ישראל ,דובי יודקין, על התנהלות משרד הביטחון. "מתנהגים כמו ביריונים".

ישראל יודקין ז"ל

ישראל יודקין ז"ל צילום: דובר צה"ל

הבקשה שנענתה בשלילה גורפת

כשישראל נפל הגיעו לכפר חב"ד נציגי צה"ל שמיהרו להבטיח להורים המודאגים כי הם מודעים למנהגים החרדים: "הם אמרו למשפחה שלי, 'מה שצריך אתם תקבלו, אין שום בעיה'". אלא שלאחר שלושה שבועות, ההתנגשות בין המשפחה החרדית למערכת הביטחון התגלתה במלוא עוצמתה. נציג משרד הביטחון פנה למשפחה שבוע לפני גילוי המצבה ושאל מה ירצו לכתוב על המצבה. היא התייעצה עם רב הקהילה שהסביר כי המנהג היהודי הוא לכתוב "השם ייקום דמו" על המצבה.

"הבנו שיש פה בעיה", סיפר דובי על הבקשה ממשרד הביטחון שנענתה בשלילה. "אמרנו להם שנציגים של צה"ל אמרו במפורש שאנחנו נקבל מה שאנחנו רוצים, והם אמרו: 'לא, זה צה"ל, אנחנו משרד הביטחון, זה שני גופים שונים'". הוא המשיך בזעם: "חבורה של ליצנים, בושה וחרפה".

עשרות משפחות שכולות במצב דומה

דובי הזכיר את המקרה של סמ"ר עומרי ניב פיירשטיין ז"ל שנפל בקרב על מחנה זיקים. משרד הביטחון אישר לחרוט על מצבתו, בצעד תקדימי, את שמות שלושת הוריו. "לא מאפשרים לנו לכתוב השם יקום דמו, למרות שלפני כמה שבועות משרד הביטחון התהדר שהוא אישר מצבה עם שלושה הורים. זה מקרה יחיד. אבל 'הי"ד', שיש עשרות ומאות פניות במהלך השנים לא מאשרים. משרד הביטחון והיחידה להנצחה פשוט מזלזלת ומתעמרת במשפחות השכולות" אמר בחריפות. "אני מקבל עשרות טלפונים ממשפחות שכולות שפשוט בוכות לי בטלפון ומספרות שהן מנהלות מאבקים של שנים". גורם במשרד הביטחון מסר כי לא מוכרות בקשות נוספות בעניין זה, ולא קיים תקדים בנושא.

סמ"ר עומרי ניב פיירשטיין ז"ל

סמ"ר עומרי ניב פיירשטיין ז"ל צילום: דובר צה"ל

אל תתגייסו

משפחת יודקין היא משפחה חרדית שרבים מבניה מתגייסים. דובי עצמו משרת במילואים מאז ה-7 לאוקטובר. אך לאחר הסערה הזו, האמון שלו בצה"ל ובמדינה נשבר: "אני אומר בצורה חד משמעית - חרדים אל תתגייסו. אין לכם מה לחפש אצל צבא ומדינה שלא מכבדת את הנופלים שלה. ואני לא מדבר רק על אח שלי, ואני לא מבקש לכבד רק אותו. אני מבקש לכבד עוד עשרות ומאות. לכתוב השם יקום דמו זה המנהג היהודי, ואם הם לא יודעים לכבד את זה, אז שאף אחד לא יתגייס, שגם החילונים לא יתגייסו".

המצבה נותרה ריקה. "משרד הביטחון אמר לנו שהם לא מאשרים לכתוב הי"ד, ואם אנחנו לא רוצים את הכיתוב שלהם אז ישאירו לנו חלק. והשאירו לנו חלק", אמר בכאב, מספר שעות לאחר גילוי המצבה. "זה עצוב וחמור מאוד שמשרד הביטחון שבוע לפני השלושים מתחיל להתעסק איתנו במה שכתוב על המצבה במקום לעשות את זה כבר מהרגע הראשון". אם היו מדברים איתם על הנושא מלכתחילה, טען, "היינו מבינים שהם לא הולכים לכתוב לפי היהדות, והיינו בוחרים לקבור אותו במקום אחר". הוא לא חסך במילים על התנהלות המשרד: "עובדים בצורה מעוותת ועקומה, וזורקים את האחריות על המשפחות, במקום לקחת את האחריות בעצמם".

המצבה הריקה של סרן ישראל יודיקין ז"ל

המצבה הריקה של סרן ישראל יודיקין ז"ל צילום: באדיבות המשפחה

נילחם עד טיפת דמנו האחרונה

המשפחה לא תוותר, "אנחנו נכתוב בעזרת השם 'הי"ד'. וזה יגיע לבג"ץ, זה יגיע לשר הביטחון, ולראש הממשלה. זה יגיע לכולם. על המצבה של אחי יהיה כתוב השם יקום דמו, כי אנחנו צריכים לכבד אותו ואת הזכות שהוא עשה, הוא מת בשביל כולנו. זה מה שמכבד את ההורים שלי, וזה מה שמכבד את ישראל, וזה מה שייכתב על המצבה שלו, ואנחנו נלחם עד טיפה דמנו האחרונה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אגף משפחות, הנצחה ומורשת משתתף בצערה של משפחת יודקין. אנו מאפשרים למשפחה לכתוב את האותיות הי"ד לבקשתם בכיתוב האישי. יחד עם זאת, האגף פועל עפ"י הכללים לכיתוב על מצבה הקבועים בחוק בתי קברות צבאיים. אנו נמצאים בקשר שוטף עם המשפחה ונמשיך ללוותה".