המפכ"ל במכתב לבג"צ: המשטרה מייצגת את החוק ולא שר כזה או אחר

על אף שלא אישרו לו לדבר בדיון עצמו, שבתאי שלח את חוות דעתו על חוק פקודת המשטרה לבג"צ. במכתב הוא הסביר את הבעיות הטמונות בחוק כזה וטען: "שוטר המפעיל סמכות כלפי אזרח מייצג את החוק ולא את השר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/24 21:42 יב בסיון התשפד

המפכ"ל במכתב לבג"צ: המשטרה מייצגת את החוק ולא שר כזה או אחר
שבתאי ובן גביר, ראש בראש, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (ה') החל דיון בבג"צ בנוגע לעתירות שהוגשו נגד חוק פקודת המשטרה, שיזם השר לביטחון לאומי ומבקש להכפיף אליו סמכויות בניהול המשטרה וכן להכפיף אליו את המפכ"ל. המפכ"ל עצמו, קובי שבתאי, לא יכול היה לדבר בדיון עצמו אך מצא פיתרון אחר - ושיגר הערב מכתב מפורט לשופטים בו הוא מפרט את הבעיות בחוק.

"שוטר המפעיל סמכות כלפי אזרח מייצג את החוק ולא את השר"

"עלול להביא להתערבות פסולה בעבודת המשטרה", אמר המפכ"ל והסביר -"מאז שנחקק החוק אנו עדים לתהליך התערערות עקרונות בסיסיים מאוד של עבודת המשטרה – משטרה מקצועית, ממלכתית, א-פוליטית, אשר פועלת אך ורק על בסיס שיקולים מקצועיים. עצמאות המשטרה והא-פוליטיות שלה במסגרת הפעלת סמכויותיה ומילוי תפקידה היא קריטית ליכולתה לתפקד ולאכוף את החוק. שוטר המפעיל סמכות כלפי אזרח מייצג את החוק ולא את השר" הדגיש.

"הבהרתי כבר, כי איני מתנגד להסדרה חוקית של תפקיד השר לביטחון לאומי ביחס למשטרה. הסדרה כזו אף תהיה מבורכת. חקיקה מסוג זה יש לעשות בזהירות ולאחר עבודת מטה מעמיקה אשר תגדיר את 'הרעיון המסדר' שממנו ניתן יהיה לגזור את ההסדר הראוי". עוד אמר: "החקיקה נדרשת לעסוק לא רק בסמכויות השר אלא במקביל לבסס את עצמאות המשטרה בהפעלת שיקול הדעת ואת הא-פוליטיות שלה. בחוק הנוכחי חסרות הקביעות האלה".

האלימות בהפגנה אמש

האלימות בהפגנה אמש, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

"ההכרעות שיתקבלו בעתירה - קריטיות לעתיד המשטרה"

"'עצמאות המשטרה' אינה רק סיסמה אלא יש לה ביטויים מעשיים פרטניים בולטים, אותם תיארתי בתמצית" אמר, ופירט: "איסור על התערבות באירועים קונקרטיים; הקצאת כוחות; מניעת קשר ישיר עם גורמי השטח וסוגיית המינויים. אני משוכנע, כי כל הליך מעמיק, אילו היה מתבצע, היה נותן ביטוי לסוגיות אלה והיה מעניק כלים לשמירה על אופיה הממלכתי של המשטרה, ואני סבור כי חשוב שבית המשפט יראה לנכון להתייחס לחוסר הקיים כיום בכלים אלה".

"ההכרעות שיתקבלו בעתירה זו הן קריטיות לעתיד המשטרה ולתפקודה. משטרה שאינה ממלכתית - המושפעת משיקולים זרים - לא יכולה לבצע את תפקידה, ובהכרח תאבד את אמון הציבור". הוא הסביר כי העיקרון המרכזי הוא "שהשוטר מפעיל סמכויות כלפי אזרחי המדינה ולא כלפי האויב. בעת שהוא עושה זאת הוא מייצג את החוק ולא את הממשלה, ובוודאי שלא שר כזה או אחר. כאשר שוטר ניגש לאזרח לצורך הפעלת סמכות, בין אם מדובר על נהג או על חשוד או על פיזור מחאה בלתי חוקית – האזרח חייב לראות לפניו את החוק ולא את הממשלה או שר פלוני", אמר על רקע ההפגנות והאלימות שהתפתחה אמש בין השוטרים למפגינים.

צילום: דוברות המשטרה

בן גביר: שבתאי רוצה להצטרף למחנה קפלן

השר לביטחון לאומי בן גביר מסר בתגובה למכתבו המפכ"ל: "בחודשיים האחרונים, על רקע סיום תפקידו ורצונו להיות חלק ממחנה כוח קפלן, החל להפוך לעומתי כלפיי, באמצעות החנפה ליועמ"שית ותת-תפקוד במילוי תפקידו. אלו פני הדברים וכך יש להתייחס אליהם".