מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

חשיפה: עד כמה ישראל באמת קרובה למיטוט חמאס?

תמונת מצב שנערכה בפיקוד דרום מוכיחה כי אמנם ישראל הצליחה לפגוע קשות בחמאס, אך עדיין רחוקה ממיטוטו כליל: 10,000 מחבלים פעילים עוד מסתובבים ברצועה, מאות רקטות לטווח ארוך עוד מצויות ברשות הארגון, וצה"ל לא מצליח לאתר את סינוואר ודף

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/24 20:40 יב בסיון התשפד

חשיפה: עד כמה ישראל באמת קרובה למיטוט חמאס?
מחבל חמאס במנהרות, צילום: Attia Muhammed,Flash90

סיסמאות כגון "ניצחון מוחלט" ו-"מיטוט חמאס" נשמעות מפי פוליטיקאים כבר שמונה חודשים ארוכים. אך בעוד שר הביטחון וראש הממשלה ממשיכים להצהיר שארגון הטרור יחוסל, הערכת מצב שערך אלוף פיקוד הדרום חושף כי אמנם חמאס חדל להיות צבא מסודר - אך הוא עדיין מהווה אתגר לצה"ל. כך על פי דיווח בגלי צה"ל.

אלוף ירון פינקלמן כינס דיון בו ניסו לצייר את תמונת המצב הנוכחית של הארגון. ההערכה מחמישה פרמטרים שונים שיחד מרכיבים את התמונה המלאה: פיקוד ושליטה, יכולות ירי רקטי, מערך המנהרות, פעילים, ויכולות שלטוניות.

פיקוד ושליטה

חמאס התחיל את המלחמה עם יכולת פיקוד על כל חייליו בכל רחבי הרצועה. עם זאת, בצה"ל סבורים כי חמאס איבד את הקשר ואת היכולת לשלוט בפעילות, וכי כל מפקד אחראי לאזור שלו בלבד ללא תיאום וקשר בין האזורים.

מחצית מהמג"דים בחמאס חוסלו (12 מתוך 24), אך בחמאס מיהרו למנות להם מחליפים שעל פי צה"ל הם מפקדים באיכות פחותה מהמקוריים. בנוגע למנהיגי חמאס סינוואר ודף, בצה"ל טוענים כי בשום שלב לא איתרו את מיקומם המדויק. עוד טוענים בפיקוד הדרום כי שני המנהיגים עושים כל ביכולתם לשרוד ולא להיתפס כיוון שהם מבינים מה יהיו ההשלכות של חיסולם מבחינת הארגון.

יחיא סינוואר

יחיא סינוואר, צילום: Abed Rahim Khatib,Flash90

יכולות ירי רקטי

על אף האזעקות שנשמעות מדי כמה ימים בעוטף עזה, בצה"ל מעריכים כי לחמאס נותרו מאות בודדות של רקטות לטווח ארוך במחנות המרכז, בחאן יונס וברפיח. בצפון הרצועה נותרו רקטות לטווח קצר בלבד. קצין בכיר בצה"ל הודה: "לא נגיע לאפס רקטות, נגיע כמעט לאפס".

מערך המנהרות

בצה"ל טרם בטוחים כמה מנהרות יש בפועל לחמאס. עם זאת, ההערכה היא שהיקף התת קרקע עומד על לא פחות מ-500 ק"מ. גורמי הביטחון מעריכים כי קיימות לכל היותר 40 מנהרות הברחה למצרים. עד כה אותרו 25 מהן.

חייל במנהרה בעזה

חייל במנהרה בעזה, צילום: דובר צה"ל

פעילים

מתוך 30 אלף פעילים, צה"ל חיסל עד כה כמעט חצי, כ-14 אלף מחבלים. מתוך 15 האלף שנותרו בחיים, ההערכות מצביעות על 5,000 "ברחנים". כלומר, מחבלי חמאס שנמנעים מלחימה מול צה"ל וככל הנראה מסתובבים ללא נשק באזורי העקורים. על אך שבצה"ל עדיין מגדירים אותם כמחבלים, ההערכה היא שהסד"כ של חמאס עומד כיום על 10,000 מחבלים פעילים.

יכולות שלטוניות

צה"ל מעריך כי נותרו 2000 מחבלים בצפון עזה. המספר הזה אמנם לא מספיק כדי להיות בשליטה מלאה של חמאס על צפון הרצועה, אך גם גבוה מכדי להכניס שלטון אחר לאזור. בצה"ל מעריכים: "הולכים ומתקרבים לנקודה שבה בצפון הרצועה יוכל לצמוח גורם שיהווה אתגר שלטוני לחמאס".