סערת חוק הרבנים משה סעדה על חוק הרבנים: "רוטמן וסמוטריץ' מכרו את הציונות הדתית"

חבר הכנסת משה סעדה הופתע לגלות שחוק הרבנים שירד מסדר היום לפני שלושה חודשים, שב לדיונים בוועדת חוקה, דבר שגרר לעימות בינו ובין ח"כ רוטמן המקדם את החוק יחד עם ש"ס. בראיון ל"חדשות כיפה" מותח סעדה ביקרות חריפה על רוטמן ואומר: "זה חוק של ג'ובים, ש"ס תוכל למנות אלף רבנים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 17/06/24 15:23 יא בסיון התשפד

משה סעדה על חוק הרבנים: "רוטמן וסמוטריץ' מכרו את הציונות הדתית"
משה סעדה, "רוטמן מכר את הציונות הדתית", צילום: Erik Marmor,Flash90

עימות פנים קואליציוני התרחש היום (ב') בוועדת חוקה סביב חזרתו לדיון של חוק הרבנים, חוק שמקודם בידי חבר הכנסת שמחה רוטמן ואנשי ש"ס. במסגרת דיוני הוועדה נרשם עימות בין רוטמן וחבר הכנסת משה סעדה שזעם על החזרת החוק השנוי במחלוקת לסדר היום, שלושה חודשים לאחר שהוסכם להסירו. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר סעדה: "רוטמן וסמוטריץ' מכרו את הציונות הדתית כמגזר".

סעדה מסביר כי התנגדותו הנחרצת לחוק נובעת משתי סיבות עיקריות: "אחד כי זה חוק של ג'ובים בעיצומה של מלחמה ושתיים, זה שהרבנים צבועים רק בצבעים של ש"ס ולא בצבעים שאני הייתי מצפה, של רבנים יוצאי צבא".

"יביא לש"ס יכולת למנות מעל אלף רבנים"

"צריך להבין שזה חוק שבסוף הוא חוק של ג'ובים שיביא לש"ס יכולת למנות מעל אלף רבנים" אומר סעדה בנחרצות, "הסמכות על פי החוק תהיה של ש"ס במקום אצל המועצה שמייצגת את הציבור, ש"ס והעסקנים שלה יכתיבו מי יהיו הרבנים".

וועדת חוקה, ארכיון

רוטמן, מתעקש על חוק הרבנים. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ברקע העימות מול רוטמן בוועדה, מסביר סעדה מדוע לדעתו יו"ר וועדת חוקה מתעקש לקדם את החוק: "שמחה נותן לזה יד כי חילקו איתו חלק קטן מהשלל, זה הסיפור. הבטיחו להם כמה רבני ערים, הם יקבלו ארבעה וש"ס יקבלו אלף" הוא מסביר, "הם מכרו את הציונות הדתית כמגזר, הם מכרו את המגזר הליכודי שהוא מגזר אמוני, ערכי וליברלי, הם מכרו אותם בעבור מספר בודד של רבנים".

"את אותם אנשים שלוחמים בחזית הייתי רוצה לראות ברבנות"

סעדה מותח ביקורת חריפה גם על השר סמוטריץ' ואומר כי יחד עם רוטמן וכמה עסקנים בש"ס, הם היחידים שיש להם אינטרס בחוק המדובר, "סמוטריץ' שותף מלא של שמחה, שניהם מחלקים את השלל. מאיפה מביאים את הכסף לאלף רבנים? לאוצר פתאום יש כסף? בחוקים אחרים כשאנחנו מבקשים כספים עונים לנו שאין, פתאום פה נפתחים שערי שמיים" הוא אומר ומוסיף: "זה מלחמה שלי על דמותה של הרבנות. את אותם אנשים שלוחמים בחזית הייתי רוצה לראות ברבנות".

יש לזה קשר גם לבחירות לרבנות הראשית?

"ברור, זה חלק מהדיל. צריך לסדר פה את הקלפים בצורה שתהיה נוחה לצדדים מסויימים".

"אני לא חלק מהשלל הזה, תפסתי אותם בקלונם"

רוטמן טען שזה חלק מהסכמים קואליציונים ושאתה עושה ספין, מה אתה משיב לו?

"מי שעושה פה ספינים וחלוקת שלל זה לא אני, מי שצד פה את כספי הציבור זה לא אני. אני לא חלק מהשלל הזה, ברור שהוא בא לגונן על המעשה הזה שהוא פסול. תפסתי אותם בקלונם וקשה להם לראות את זה, באמת שלו הוא מסכים איתי שזה מעשה שלא ראוי בזמן מלחמה".

אתה חושב שהציבור הדתי לאומי יקבל את זה בקור רוח?

"הציבור הדתי שפונה אליי בהמוניו שואל את עצמו 'מה זה הדבר הזה', איך בשעת מלחמה כשכל הציבור הזה מחרף את נפשו, הם כמו גנבים בלילה מביאים חוקים של ג'ובים.

אתה תצביע נגד? "אני חושב שהוא ייחסם"

יש לך ולשאר המתנגדים את הכוח לעצור את זה בוועדה?

"כן, אני מקווה שהם יהיו חכמים לא להביא את זה".

ואתה תצביע נגד?

"אני את עמדתי אמרתי וכתבתי. אמרתי שהחוק הזה נותן את הכוח לעסקנים ואת זה אי אפשר לאפשר".

זה יכלול גם הצבעה נגדו?

"אם וועדת חוקה עוצרת את זה אז אין מה להצביע"

ואם רוטמן יתעקש להביא את החוק להצבעה?

"אני חושב שהוא ייחסם".