מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפסקה כוללת של המלחמה - אברה מנגיסטו ישוחרר: הצעת נתניהו לחמאס נחשפת

ההצעה הישראלית לחמאס נחשפת: הסיגה מלאה של צה"ל מעזה עוד בטרם ישוחררו החטופים, שחרור 50 מחבלים מאסרי עולם לפי בחירת חמאס ובסך הכל 250 מחבלים בתמורה ל-5 חיילות

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/24 20:52 ד בסיון התשפד

הפסקה כוללת של המלחמה - אברה מנגיסטו ישוחרר: הצעת נתניהו לחמאס נחשפת
סינוואר ונתניהו, חמאס דוחה את העסקה, צילום: קובי גדעון /לע"מ, פלאש 90. עבד רחים חטיב

אחרי הדלפות חלקיות לתקשורת הערבית והבינלאומית מסמך ההצעה הישראלית לחמאס נחשף הערב (ב') על ידי ירון אברהם בערוץ 12. לפי פרטי העסקה שנחשפו, במסגרת השלב הראשון לעסקה, נשים, חולים, פצועים וחיילות ישוחררו במפתח של 30 מחבלים לכל חטוף, 50 במקרה של חיילות בכפוף להחלטת חמאס. בשלב השני יתקיים דיון על זהות לפחות 100 מתוך 250 מחבלים שישוחררו תמורת 5 החיילות. בנוסף, לפחות 50 מחבלים עם מאסרי עולם, ישוחררו לפי ההצעה הישראלית או לחו"ל או לעזה.

3 חטופות ישוחררו ביום הראשון לעסקה

סעיף 5 בהסכם קובע את מנגנון השחרור של 33 חטופים שישוחררו בשלב הראשון. ביום הראשון ישחרר חמאס 3 נשים אזרחיות חטופות, ביום השביעי ישחרר ארבע חטופות אזרחיות נוספות, ובהמשך ישחרר שלושה חטופים כל שבעה ימים, תחילה את הנשים (אזרחיות וחיילות) ואת כל החטופים שישוחררו לפני הגופות. ביום השביעי לשחרור, חמאס יספק לישראל מידע על מספר החטופים הישראלים שישוחררו בעודם בחיים במהלך השלב הזה.

בין 33 החטופים - הישאם אסייד ואברה מנגיסטו

עוד נכתב בהצעה כי בין 33 החטופים שישוחררו יהיו גם הישאם אסייד ואברה מנגיסטו ובתמורה, במהלך השבוע השישי הצד הישראלי ישחרר 47 מחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונכלאו מחדש. בנוסף, בתמורה ליתר חטופים שאינם בחיים, ישראל תשחרר את כל הנשים והילדים מתחת לגיל 19 שנעצרו ברצועת עזה אחרי שבעה באוקטובר.

המחבלים הפלסטינים שישוחררו לא ייעצרו מחדש

במסגרת ההסכם ישראל מתחייבת שהמחבלים הפלסטינים שישוחררו לא ייעצרו מחדש על בסיס אותם האישומים שבעתיים נעצרו בעבר. בנוסף הצד הישראלי לא ייזום את החזרתם של אותם מחבלים לרצות מחדש את תקופת מאסרם שנותרה לפני השחרור. בנוסף, המחבלים הפלסטינים לא יידרשו לחתום על כל מסמך כתנאי לשחרורם.

"הערבים להסכם זה יעשו כל שביכולתם כדי להבטיח שהמו"מ יימשך"

המשא ומתן על השלב השני של העסקה יחל עד היום ה-16 לשלב הראשון, והוא יתנהל באופן לא ישיר עד לסוף השבוע החמישי. כל ההסכמות יישמרו גם בשלב השני על עוד המשא ומתן נמשך. עוד צוין בהסכם כי: "הערבים להסכם זה יעשו כל שביכולתם כדי להבטיח שהמו"מ יימשך עד ששני הצדדים יהיו מסוגלים להגיע להסכם".

"הפסקת הפעולות הצבאיות והעוינות באופן קבוע"

בסעיף 15 לעסקת החטופים ישראל מתחייבת לרגיעה בת קיימא ולנסיגה מוחלטת של צה"ל מרצועת עזה: "הכרזה על כינון רגיעה בת-קיימא, הפסקת הפעולות הצבאיות והעוינות באופן קבוע. במסגרת ההסכם המוצע הרגיעה תחל עוד לפני שחרור החטופים כולל נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה.