אחת ולתמיד: למה שמן זית נמכר בבקבוקים כהים?

שמן הזית, בצבעו הירקרק והקטיפתי, נמכר ברוב המוחלט של המקרים בבקבוקים כהים בגווני ירוק או שחור, ויש לזה סיבה. בשמן הזית בדומה לשאר העלים הירוקים נמצא כלורופיל והוא מושפע ישירות מהאור החודר לבקבוק | ההסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/24 15:48 ד בסיון התשפד

אחת ולתמיד: למה שמן זית נמכר בבקבוקים כהים?
בקבוקי שמן זית, לרוב הם כהים., צילום: Sebi Berens/Flash90

המטבח הישראלי בדומה לכלל המטבחים הים תיכוניים, עושה שימוש ניכר בשמן זית ובין אם זה בבישול, טיבול לשמן הירקרק יש מקום של כבוד בקולינריה המקומית. אלא שיופיו של השמן מוסתר לרוב בבקבוקים כהים שלא מאפשרים לראות את צבעו המקורי, ויש לזה סיבה, הבקבוק הכהה שומר על שמן הזית.

כלורופיל: האחראי על הצבע הירוק

בזיתים בדומה צמחים ואצות יש אחוז מסויים של כלורופיל (גזר מהמילים היווניות כלורוס-ירוק ופילון-עלה), מולקולה האחראית לפיגמנט הירוק. אחד התפקידים של המולקולה הוא האחריות על קליטת האור, דבר המשפיע על רמת החימצון של שמן הזית, כאן למעשה נכנס לתמונה הבקבוק הכהה.

בקבוקי שמן זית, למה הם כהים?

בקבוקי שמן זית, למה הם כהים?, צילום: AlenKadr,Shutterstock

הבקבוק הכהה שומר על שמן הזית

גם לאחר הפקת השמן מן הזיתים, עדיין נותר בו כלורופיל שכאמור, מושפע ישירות מרמת האור אליו הוא נחשף, לכן את רוב שמני הזית שתצרכו תקבלו בבקבוק כהה השומר על שמן זית מפני חדירת אור וכך שומר על רמת החימצון של השמן ואף משמש כמעכב חימצון. במידה ושמן הזית היה מאוכסן בבקבוק זכוכית רגיל ושקוף, הכלורופיל עלול לשחרר חמצנים שיזרזו את חמצון השמן.