בחירות לרבנות הראשית

הבחירות לרבנות הראשית בנקודת רתיחה: סמוטריץ' שותק והלחץ במטות גובר

שבוע אחרי הודעת הרב אריאל, יושב ראש הציונות הדתית עדיין לא התבטא בסוגיית הבחירות לרבנות הראשית. למרות שהממשלה אישרה את שלושת חבריה בוועדת הבחירות, גרירת הרגליים נמשכת ובמטות חוששים מדחייה נוספת

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 05/06/24 10:09 כח באייר התשפד

הבחירות לרבנות הראשית בנקודת רתיחה: סמוטריץ' שותק והלחץ במטות גובר
בצלאל סמוטריץ'. מחכים למוצא פיו, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

למרות שלבחירות לרבנות הראשית עדיין אין תאריך, תום כהונתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים קבוע בחוק: עוד פחות מחודש, בכ"ה בסיוון, 1 ביולי, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו יסיימו את כהונתם הארוכה אחרי 11 שנים. הסיבה לעיכוב בקביעת התאריך לבחירות היא באינטרסים של מעורבים בהליך הבחירה, ובקרב מטות הרבנים המועמדים גובר הלחץ בעקבות גרירת הרגליים.

אפילו עמית סגל תקף

לפני כשבוע, אחרי שהקים ועדה שבחרה ברב מאיר כהנא, הרב יעקב אריאל הודיע כי הוא מחזיר לסמוטריץ' את המנדט. מטה הרב כהנא שחרר הודעה סמוך להודעת הרב אריאל כי הרב כהנא יתמודד עד לבחירתו, ובמטות הרבנים האחרים שניגשו לוועדה ומעוניינים להתמודד קיבלו בהקלה את ההחלטה ותכננו את צעדיהם הפומביים. למרות החלטת הרב אריאל, הלך הרוח הציבורי נשאר לצד הרב כהנא שהצליח לצייר את המהלך כחתירה נגד הוועדה והפרת החתימה של הניגשים בפניי הוועדה.

אפילו עמית סגל, שמתרחק מעיסוק בנושאים מגזריים, הקדיש לנושא קטע בטור האחרון שלו בידיעות אחרונות. "הגן הפלגני-שתלטני של הציבור החרד"לי לא השלים עם הבחירה הדמוקרטית והחל במאמצים להפוך את ההחלטה של עצמו", תקף סגל, "רבנים שחותמים כל מכתב בפסוק 'האמת והשלום אהבו' הפגינו אלרגיה גם לאמת וגם לשלום: הם ממשיכים במאמצים לנקב את הספינה, לבטל את החלטת הוועדה, ולהריץ מועמדים אחרים".

נשאר בלי רבנים ראשיים?

בעקבות הביקורת הגדולה, הלחצים העצומים והנושאים הבוערים האחרים על סדר היום, סמוטריץ' טרם התייחס לנושא. ככל שהימים נוקפים, עולה שוב החשש מדחייה נוספת של כמה חודשים שתשנה את פני התמונה. למרות האינטרס בדחייה, נקבעו חמשת חברי ועדת הבחירות, ועדה שתפקידה להתניע את התהליך ולפקח עליו.

על פי חוק הוועדה צריכה לפרסם את רשימת חברי הגוף הבוחר לפחות עשרים ואחד יום לפני יום הבחירות, ולמרות ההחלטה על חברי הוועדה - כל עוד היא לא יוצאת לדרך ומודיעה לחברי הגוף הבוחר על חברותם, הליך הבחירות לא הותנע לגמרי. 21 יום לפני תאריך פקיעת כהונתם של הרבנים הראשיים הוא 10.6, בעוד פחות משבוע, ואם עד אז לא תתכנס הוועדה תהיה תקופת ביניים בין סיום הכהונה הנוכחית עד לתחילת הבאה.