מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ריאיון תופעת הריקולים | יצרן שמן הזית מהגולן: "זאת הייתה שנה מעולה לזייפנים"

בשנה החולפת נסק מחיר שמן הזית לגבהים שלא הכרנו ויחד עם זה התגברה תופעת הזיופים. בראיון ל"חדשות כיפה", מנהל המכירות של מותג "אליעד" מהגולן מסביר איך הבצורת בספרד פגעה בהספקת שמן הזית לישראל, מזהיר מפני השמן הטורקי ומעריך בזהירות: "אם זה יקרה המחירים יירדו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/06/24 11:30 כז באייר התשפד

תופעת הריקולים | יצרן שמן הזית מהגולן: "זאת הייתה שנה מעולה לזייפנים"
מפעל שמן זית, ארכיון, צילום: Vasileios Karafillidis,Shutterstock

אם אתם צורכים שמן זית ודאי שמתם לב שמשהו השתנה בשנה האחרונה. המחירים קפצו בצורה משמעותית, הבקבוקים קטנו, יש פחות היצע על המדפים ולא אחת מתפרסמים גם זיופים של שמנים המתחזים לשמן זית. אז כן, באמת משהו השתנה ולמרות שיש קשר גם למלחמה בישראל, זו לא הסיבה העיקרית. בראיון ל"חדשות כיפה", מסביר שוקי, מנהל המכירות של "אליעד" בית הבד הישראלי מהגולן, מדוע גדלה תופעת הזיופים ומה עשוי להוזיל בקרוב את המחירים.

למה שמן זית כל כל יקר?

אני שואל את שוקי מה הסיבות להתייקרות הדרמתית במחירי שמן הזית, והוא מסביר שהסיבה העיקרית היא לא המלחמה. "שמן הזית בעולם התייקר כתוצאה משנים של בצורת ושינויי אקלים קשים". ספרד, יצואנית שמן הזית הגדולה בעולם שאחראית לכ-60% משמן הזית העולמי סבלה משלוש שנות בצורת רצופות, דבר שהשפיע על יכולת הייצוא שלה ומתוך כך גם על המחירים. ישראל מייצרת רק כמחצית מצריכת שמן הזית שלה, כך שהיא תלויה בייבוא.

"ספרד מפיקה מיליון ושש מאות אלף טון שמן זית בשנה, בשנה האחרונה היא הפיקה חמש מאות אלף טון בלבד. ככה זה כל היצואניות הגדולות, אותו דבר קרה באיטליה ויוון, אין שמן זית". בישראל, הוא מסביר, המצב לא שונה בהרבה: "נפלנו השנה על שנה מורכבת, השנה הייתה סירוגית והזית נתן פחות. למזלנו הרע תקופת המסיק נפלה בדיוק על אוקטובר, אי אפשר היה להיכנס לשטחים, למסוק את הכרמים בזמן והתפוקה בהתאם".

ייצור שמן זית, אילוסטרציה

ייצור שמן זית, אילוסטרציה צילום: marsviolet.com,Shutterstock

אתה צופה שהמחירים ירדו חזרה?

"אנחנו צריכים לחכות עוד קצת כדי לדעת מה יהיה בשנה הבאה, עכשיו זאת בדיוק התקופה בה העצים מתחילים להראות את הניצנים שלהם ואם לא יהיו מכות חום קיצוניות אנחנו נראה יבול יותר טוב בשנה הבאה, ואם זה יקרה אז המחירים מן הסתם גם יירדו".

גם אם תפוקת השמן תגבר, הוא מסביר שלא נראה את המחירים אליהם התרגלנו לפני 3-4 שנים: "בספרד גם מחכים לראות מה יהיה המשך השנה, מבחינת הגשם הייתה תקופה טובה אז הם מצפים שתהיה עלייה בתפוקת שמן הזית. יחד עם זאת זה לא אומר שהמחירים יירדו בצורה דרסטית".

"כל השמן הזית המזוייף שנמצא היום בארץ הגיע מטורקיה"

רק בחודש וחצי האחרונים, פרסם משרד הבריאות על 7 יצרנים שמכרו שמן זית מזוייף ונראה כי התופעה רק הולכת וגדלה. "הייתה שנה מעולה לזייפנים" הוא אומר. "שמן זית הוא השמן המזוייף ביותר בעולם".

זיוף שמן זית לרוב מגיע בשתי תצורות: מהילת שמן הזית עם שמן צמחי אחר כמו שמן חמניות, קנולה או סויה או "לכבס את שמן הזית", להפיק את השמן גם מהפסולת שבזית ולהפוך אותו כאילו למוצר מעולה.

אני שואל אותו אם הוא מזהה מגמה של ישראלים שמנצלים את המצב. "כל שמן הזית המזוייף שנמצא היום בארץ הגיע מטורקיה. אבל אני לא רוצה להצביע על אנשים מסויימים, יש מדינות שמחמירות מאוד עם אנשים שמשווקים שמן זית מזוייף, אצלינו זה לא המצב", הוא מפנה חלק מהביקורת גם לרשויות המדינה.

"שמן הזית המזוייף מגיע מטורקיה"

"שמן הזית המזוייף מגיע מטורקיה" צילום: Resul Muslu,Shutterstock

"קשה לנו, אבל, אנחנו מתעקשים ואנחנו נמשיך לייצר שמן זית"

שמן זית "אליעד" נוסד בשנת 2006 בדרום רמת הגולן. הפרוייקט הוקם על ידי יזמים ממושב אליעד ואנשי עסקים מהמרכז שרצו להשקיע בחקלאות ישראלית. בשלב ראשון ניטעו 1,000 דונם של עצי זית במשולש הגבולות בדרום רמת הגולן, בית הבד הוקם בסמוך לכרמים והוא מעסיק רק עובדים ישראלים, "הכל על טהרת הכחול לבן"..

אליעד מפיקה בשנה רגילה כ-400 טון שמן זית ומלבד השוק הישראלי, הם מייצאים גם לארצות הברית וקניה. בית הבד זכה ארבע פעמים כמצטיין בישראל ופעמיים גם נכנס לרשימת 25 בתי הבד הטובים בעולם. "איזור רמת הגולן הוא איזור טוב לגידול זיתים".

הבעיה שאף אחד לא מדבר עליה

אבל למרות ההצלחה, גם הם נפגעו מהמלחמה. "קשה לנו" הוא אומר על המצב כיום, "בייחוד בימים האחרונים עם מטחים לעבר רמת הגולן". בנוסף גם כוח האדם של בית הבד הצטמצם משמעותית, "חלק מהעובדים שייכים לכיתות הכוננות והם לא יכולים לבצע את עבודתם, לפעמים הם קופצים בין משמרות, זה לא אידיאלי". הוא מציף בעיה נוספת שכמעט לא צפה בשיח הציבורי וזו העובדה שספקים רבים לא מוכנים לשנע את הסחורה מרמת הגולן בעקבות המצב.

הגולן, איזור מצויין לגידול זיתיםהגולן

הגולן, איזור מצויין לגידול זיתיםהגולן צילום: Michael Giladi,FLASH 90

"אנחנו מתעקשים ואנחנו נמשיך לייצר שמן זית איכותי, ישראלי על טהרת הכחול לבן והאחיזה בקרקע" הוא קובע בביטחון, "המוטו שלנו היה להנגיש לקהל הישראלי שמן זית באיכות גבוהה במחיר סביר".

יש ביקוש לשמן זית ישראלי?

"הצרכן הישראלי מאוד נאמן לשמן זית מקומי, כמובן שהכל בהתאם למחירים, אנחנו במדינת ישראל, אין לנו כמות שמן זית שמכסה את כל הצריכה הישראלית. אם ישראל צורכת 16 אלף טון שמן זית בשנה, התפוקה מגיעה במקרה הטוב ל7-8 אלף טון, את ההפרש צריך לייבא מחו"ל".