ריקול אחרי ריקול לשמן זית: עושים סדר - כל החברות שירדו מהמדפים

שוק שמן הזית בישראל נמצא בטלטלה בתקופה האחרונה ובחודש וחצי בלבד הורדו מהמדפים שורת מותגים, חלקם בשל שמן זית שהתברר כמזויף וחלקם ממפעלים שכלל לא מוכרים בידי משרד הבריאות. עושים סדר: כל שמני הזית שלא כדאי לכם לרכוש

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/24 13:39 כה באייר התשפד

ריקול אחרי ריקול לשמן זית: עושים סדר - כל החברות שירדו מהמדפים
שמן זית, מותגים רבים ירדו מהמדפים, צילום: dominique landau,Shutterstock

שוק שמן הזית הישראלי חווה טלטלות קשות בחודשים האחרונים כאשר מלבד התייקרות המחירים הדרמטית, בחודש וחצי האחרונים הורדו מהמדפים שבעה מותגים שהתבררו כמזוייפים או כאלה שאינם מכילים שמן זית אמיתי. הבעיה החמורה מגיעה בתקופה בה המחירים נוסקים ורבות מהחברות מעדיפות להקטין את בקבוקי השמן או לחלופין להעלות את המחירים באחוזים ניכרים. בנוסף, התגבר הייבוא מחו"ל ועל המדפים אפשר כיום למצוא בעיקר שמן זית מיובא מטורקיה או האיחוד האירופאי.

איזה מותג ירד מהמדפים? מי מכר שמן זית מזויף?

באזהרות שפרסם משרד הבריאות, נקראו הצרכנים שלא לרכוש את המותגים המדוברים ואף נקראו להחזיר את המוצרים. עושים סדר, איזה מותג ירד מהמדפים, מי מכר שמן זית מזויף ועל מה אתם צריכים להסתכל כאשר אתם רוכשים שמן זית.

16.4.14 - שמן זית מזויף

משרד הבריאות הזהיר מפני צריכת מוצרים מזויפים מתוצרת "שמן המעלה" מעלה עירון, שמסומנים על גבי התווית כ"שמן זית כתית" ו-"שמן קנולה מזוכך". בעקבות תלונה שהתקבלה בשירות המזון על הטעם של שמן הזית בוצעה בדיקת מעבדה למספר מוצרים ונמצא כי הרכב חומצות השומן של המוצרים אינו תואם להגדרת השמן המסומן על גבי התווית.

על אף שמצוין על גבי התווית מקום הייצור/האריזה של השמן, לא קיים במעלה עירון מפעל למילוי שמנים שמוכר למשרד הבריאות. הציבור מתבקש שלא לצרוך את המוצרים שמפורטים בהודעה זו מכלל תאריכי התפוגה.

שמן הזית המזויף

שמן הזית המזויף צילום: משרד הבריאות

6.5.24 - שמן הזית אינו שמן זית

חברת הזית שיווק שמן זית פארק התעשיה קדמת גליל ביקשה להרחיב את הקריאה לאיסוף המוצר:
"שמן זית כתית" בתכולה 04 ליטר בתאריכי פגי תוקף: 12/2026 ו-12/2025 הממולא ע"י הזית שיווק שמן זית. לאחר שנערכה בדיקה ע"י משרד הבריאות מחלקת שירות המזון, נמצא כי השמן אינו שמן זית ולא כפי שסומן "שמן זית כתית מעולה", כמו כן הרכב חומצות השומן לא מתאים להגדרת השמן.

שמן הזית אינו שמן זית

שמן הזית אינו שמן זית צילום: משרד הבריאות

8.5.45 - אינו עונה על הגדרת שמן זית

היבואן "טעמן שיווק מזון בע"מ" קרא להחזרת מוצר "שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה", בתכולה של 750 מ"ל שמקורו בטורקיה, זאת לאחר שנערכה בדיקה על ידי משרד הבריאות ונמצא כי המוצר
אינו עונה על הגדרת שמן זית. הציבור התבקש שלא לצרוך את המוצר. בחברה הודיעו כי הם פועלים להורדת המוצר מהמדפים בחנויות.

פרטי המוצר:

אצווה - BDZ AMR 25734-Z LOT: 350097547024
תאריך ייצור – 10/10/2023
תאריך פג תוקף – 10/10/2025
שם יצרן - אומאי זאיטיניאג'י דיס טיקראט לימיטד סירקטי – אוליבאויילסלאנד.
סובאסי מהא. 228 אס קיי. נו: 6 טורבאלי/ איזמיר, טורקיה
שם יבואן - טעמן שיווק מזון בע"מ. רח' עצמונה 9, א.ת. מישור אדומים 9851370, ת.ד. 138.

אינו עונה להגדרה, שמן זית מיובא מטורקיה

אינו עונה להגדרה, שמן זית מיובא מטורקיה צילום: משרד הבריאות

9.5.24 - לא צוין שם היצרן ולא מדובר בשמן זית

בעקבות פעילות של שירות המזון במשרד הבריאות, הזהיר המשרד את הציבור מצריכת המוצר המזויף "שמן זית – שמן איכותי" כבישה קרה, 4 ליטר, שעל גבי אריזתו לא מצויין שם היצרן. על פי תוצאות בדיקות המעבדה שערך המשרד למוצר זה עלה כי הרכב חומצות השומן אינו תואם להגדרת שמן זית בהתאם לתקן המחייב. הציבור התבקש שלא לצרוך את מוצר מכלל תאריכי התפוגה.

לא צויין שם היצרן

לא צויין שם היצרן צילום: משרד הבריאות

23.5.24 - זייפו את שם החברה ואת תווית הכשרות

חברת אופק זבאן אריזות בע"מ (החברה) הזהירה את הציבור שלא לצרוך שמן זית כתית מעולה מהמותג "שמרת" באריזה של 3.8 ליטר. החברה הודיעה לציבור כי שמן מהמותג "שמרת" נמצא בערוצי השיווק כשעליו מדבקה הנושאת את שם החברה כמי שארזה את השמן. מדובר בזיוף ושימוש אסור בשם החברה למרות שלא ביצעה מילוי של מיכלים אלה.

בנוסף, התברר המוצר כזיוף של הכשרות המופיעה על תווית המוצר. אי לכך ובתאום עם משרד הבריאות, החברה ממליצה לציבור שלא לצרוך מוצר זה של המותג "שמרת" מכל תאריכי הייצור ותאריכי התוקף.

שמן זית מזויף

זייפו את שם החברה. צילום: משרד הבריאות

26.5.42 - היצרן אינו מוכר למשרד הבריאות

משרד הבריאות הזהיר את הציבור מצריכת המוצר המזויף "שמן זית גלבוע - הראשון במסיק, כתית מעולה בכבישה קרה", 500 מ"ל, קוד יצרן 75131, מכלל תאריכי התפוגה. מבדיקות מעבדה שערך המשרד עלה כי הרכב חומצות השומן במוצר אינו תואם להגדרה של שמן זית כפי שמופיע בתווית המוצר וכי היצרן אינו מוכר למשרד הבריאות. הציבור התבקש שלא לצרוך את המוצר מכלל תאריכי התפוגה.

לא מוכר למשרד הבריאות

לא מוכר למשרד הבריאות צילום: משרד הבריאות

30.5.24 - חשד לזיוף המוצר ושימוש אסור בשם החברה

חברת "הזית - שיווק שמן זית" ביקשה להודיע על איסוף המוצרים הבאים:
1 .שמן זית כתית מעולה תכולה 4 ליטר תאריך פג תוקף 12/26 – "original" ממולא ע"י חברת הזית שיווק שמן זית ומשווק בלעדית על ידי מ.ש.ר HLNA- שיווק מוצרי מזון.
2.שמן זית כתית תכולה 750 מ"ל תאריך פג תוקף 12/2027 gavelir"" - ממולא ע"י הזית שיווק שמן זית ומשווק בלעדית על ידי מ.ש.ר HLNA- שיווק מוצרי מזון, עם ציון פג תוקף בלבד וללא ציון תאריך הייצור.

החברה מודיעה לציבור כי ישנו חשד לזיוף המוצר ושימוש אסור בשם החברה, הציבור מתבקש לא לצרוך את המוצרים. איסוף המוצרים מתבצע בעקבות בדיקה שערך שירות המזון במשרד הבריאות בה נמצא כי הרכב חומצות השומן במוצר אינו תואם להגדרה של שמן זית כפי שמופיע בתווית המוצר.

חשד לזיוף

חשד לזיוף צילום: משרד הבריאות