הדיון בחוק הגיוס נחתם דיון בג"צ בחוק הגיוס, סולברג לנציג הממשלה: "מדוע לא מגייסים 3,000 חרדים כשאפשר?"

בהרכב מורחב של תשעה שופטים, דן בג"ץ בעתירות כנגד חוק הגיוס. בשאלת גיוסם של 3,000 בני הישיבות שמערכת הביטחון ערוכה לגייס אמר השופט סולברג: "זה מאכזב. הממשלה לא מהאו"ם, צריך לבצע את זה" | דיון נרחב גם בשאלת תקצוב המוסדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/24 09:34 כה באייר התשפד | עודכן בתאריך 02/06/24 17:19

נחתם דיון בג"צ בחוק הגיוס, סולברג לנציג הממשלה: "מדוע לא מגייסים 3,000 חרדים כשאפשר?"
הדיון בבג"ץ, היום, צילום: צילום מסך

הדיון בחוק הגיוס יגיע היום (א') לשיא נוסף עם הדיון בהרכב מורחב של שופטי בג"ץ בחוק אותו מבקשת הממשלה להעביר. הדיון ייערך בהרכב מורחב של תשעה שופטים שידונו בשש עתירות שהוגשו כנגד החוק. את הממשלה ייצג בדיון עו"ד דורון טאובמן בייצוג פרטי לאחר סירוב היועמ"שית לייצג את הממשלה בדיון. בשעה 17:00 נחתם הדיון.

השופט סולברג: "מדוע לא מגייסים כשאפשר 3,000 חרדים?"

בתחילת הדיון, עם הצגת הדברים בידי נציג הממשלה, דנו הצדדים על המספר שנקבו במערכת הביטחון כבר גיוס מבחינתם, כאשר דובר על 3,000 בני ישיבות חרדים שצה"ל יכול לגייס בכל רגע. לאחר שהשיב נציג הממשלה כי הממשלה לא ערוכה לגייס את אותם 3,000 איש היה זה השופט סולברג שמתח ביקורת על נציג המדינה.

"התאכזבתי לגלות את המספר 3,000. בכל העשור האחרון, אפילו בנייר עמדה של הצבא, המספר היה 20 אלף" אמר סולברג, "3,000 זה מספר קטן לגיוס גם היום, זה מאכזב. הממשלה לא מהאו"ם, צריך לבצע את זה. צריכה להיות תמיכה נלהבת של הממשלה". על זה השיב לו נציג הממשלה: "הממשלה תומכת תמיכה נלהבת, אבל אנחנו לא מתערבים בשיקול הדעת. שיקול הדעת הוא של הפוקד (צה"ל)".

"דיני נפשות" אבל של מי?

חלק ניכר בדיון נגע בשאלת התקצוב למוסדות החרדיים הכרוך בשאלת הגיוס. נציג הממשלה טען בדיון כי אין קשר בין הדברים ואמר: "חד משמעית לא. התמיכות הקשורות להגברת הלימוד התורני לא רלוונטיות לשאלת הגיוס. התקציב הוא למוסדות חינוך תורניים, אפשר לאהוב, להסכים או שלא, אבל הסמכות קיימת". בהמשך הוסיף ואמר כי מדובר "דיני נפשות של עשרות אלפי אברכים". השופטת ברק - ארז השיבה על כך ואמרה: "לא דיני נפשות רק של אברכים - אלא של אזרחים אחרים".

נזכיר כי היועמ"שית הציגה בעבר קו שמתנגד לתקצוב הישיבות כל עוד אין הסדרה בחוק הגיוס. לפני מספר חודשים מסרה את עמדתה לעתירות המבקשות למנוע העברת כספי תמיכה בגין תלמידי מוסדות תורניים שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי ולא התייצבו לגיוס. היועצת כתבה לבג"צ אז כי "היעדר מסגרת נורמטיבית שתאפשר את דחיית שירותם או את אי גיוסם של תלמידי הישיבות כדין, תשליך על חוקיות מתן התמיכות בגין אותם תלמידים בהתאם למבחני התמיכה".