בן גביר וסמוטריץ' מאיימים בפרישה: תגובות סוערות בימין למתווה העסקה

במקביל לתגובות התמיכה במתווה הנוכחי לעסקה מהשמאל, בימין זועמים על ההצעה. ראשי מפלגת הציונות הדתית ועוצמה יהודית אף מאיימים כי יפרשו מהממשלה במידה וראש הממשלה יסכים לעסקה. לפיד צפה את האיום והציע לנתניהו רשת ביטחון

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/24 22:19 כד באייר התשפד

בן גביר וסמוטריץ' מאיימים בפרישה: תגובות סוערות בימין למתווה העסקה
השרים בן גביר וסמוטריץ' , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר שאמש (ו') פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את המתווה הישראלי לעסקה, הרוחות בישראל סוערות. במקביל לתמיכת האופוזציה ולהפגנות הענק בעד העסקה, בימין טוענים כי מדובר בתבוסה במסווה, ושר האוצר והשר לביטחון לאומי אף מאיימים בגלוי: נפרוש מהממשלה אם העסקה תצא לפועל.

בן גביר וסמוטריץ' מאיימים

"שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים" הצהיר בצלאל סמוטריץ'. "לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים. אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו".

"העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום - משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט - אלא התבוסה המוחלטת. במידה וראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם הם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה", איים בן גביר. זאת לאחר שמוקדם יותר היום הציע ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, רשת ביטחון לממשלה במקרה שסמוטריץ', בן גביר ומפלגותיהם יפרשו מהממשלה.

תגובות זועמות מחברי הכנסת

שרים נוספים הביעו את חוסר שביעות רצונם מהמתווה המוצע. גדעון סער, שהביע בעבר את חוסר שביעות רצונו מהתנהלות הקבינט אמר: "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט. זאת תהיה תבוסה ישראלית ונצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת".

השרה אורית סטרוק הצטרפה לדברי ראש מפלגתה וטענה כי אין שום הבדל: "לא הצלחתי לזהות הבדל מהותי בין מתווה ביידן ה'חדש' וה'מבטיח' ובין זה הקודם. עוד עסקת כניעה, שמצילה את חמאס, מתחילה את הספירה לאחור לטבח הבא, וגם משאירה חטופים מאחור ללא שום מנוף לשחרורם מלבד הפסקת המלחמה. גם אם הקמפיינרים מהשמאל יקראו לה 'עסקת נתניהו' - אותי היא לא עוברת בשום אופן".