מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הפסקת אש ושחרור מאות מחבלים: המתווה הישראלי לעסקה שהציג ביידן

ביידן הציג במהלך השבת את המתווה הישראלי לעסקה שכולל שחרור מאות מחבלים והפסקת אש קבועה. בישראל אישרו את המתווה, אך הסתייגו מרעיון הפסקת האש | רצף אזעקות בצפון במהלך השבת, בסיס "גיבור" נפגע מטיל חיזבאללה. צה"ל תקף בלבנון

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/24 20:48 כד באייר התשפד

הפסקת אש ושחרור מאות מחבלים: המתווה הישראלי לעסקה שהציג ביידן
צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נאם אמש (ו') והציג את שלושת שלבי המתווה הישראלי להפסקת אש ולשחרור החטופים משבי חמאס. בישראל אישרו את דברי ביידן אך הבהירו כי לא תושג הפסקת אש קבועה בטרם תשיג את מטרות הלחימה.

שלבי ההצעה

ביידן חשף בנאומו את שלבי ההצעה הישראלית. לדבריו, בשלב הראשון כוחות צה"ל יצאו מאזורים מאוכלסים ברצועה והלחימה תיפסק למשך שישה שבועות. במקביל ישוחררו מאות מחבלים, 600 משאיות סיוע יכנסו מדי יום לרצועה, והפלסטינים יוכלו לחזור לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כל זאת בתמורה לשחרור הנשים, המבוגרים והפצועים בשבי חמאס.

בשלב השני יתר החטופים הישראלים שעודם בחיים יוחזרו לישראל, כולל החיילים. מחבלים נוספים ישוחררו, וכוחות צה"ל יצאו באופן מוחלט מהרצועה. לבסוף תוכרז הפסקת אש מוחלט וסיום הלחימה. בשלב השלישי, לאחר הפסקת האש, יוחזרו גופות החטופים ורצועת עזה תקבל מימון בינלאומי ותשוקם.

המחבלים יוצאים מהכלא

המחבלים יוצאים מהכלא בעסקת החטופים הקודמת, צילום: Jamal Awad/Flash90

תגובת ישראל וחמאס

בלשכת ראש הממשלה הגיבו: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על-ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

אך לאחר מכן הוציאה הלשכה הודעה באנגלית בה נטען: "התנאים של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו, והם כוללים השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, שחרור כל החטופים והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. ישראל תמשיך להתעקש על עמידה בתנאים אלה לפני שניתן יהיה להגיע להפסקת אש קבועה. הרעיון שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני קיום התנאים האלה, אינו מתקבל על הדעת".

סינוואר ונתניהו, משא ומתן בתיווך קטאר

סינוואר ונתניהו, צילום: קובי גדעון /לע"מ, פלאש 90. עבד רחים חטיב

חמאס הגיבו גם הם להצהרה: "רואים בחיוב את נאומו של נשיא ארה"ב ביידן. מדגישים את עמדתנו - מתייחסים באופן חיובי לכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, חזרת העקורים למקומות מגוריהם והשלמת עסקת חילופי שבויים רצינית, אם ישראל תצהיר על מחויבותה המפורשת לכך".

התגובות לעסקה

החשיפה גררה תגובות מרחבי העולם ומישראל. נשיא צרפת, עמנואל מקרון צייץ בעברית, "תומכים בהצעה". ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "ממשלת ישראל לא יכולה להתעלם מנאומו המשמעותי של הנשיא ביידן. יש עסקה על השולחן וצריך לעשות אותה. מזכיר לנתניהו שיש לו מאתנו רשת בטחון לעסקת חטופים אם בן גביר וסמוטריץ׳ יעזבו את הממשלה".

השר בני גנץ שיבח: "ארה"ב הוכיחה תמיד, ומראשית המלחמה באופן מיוחד, את מחויבותה לביטחון ישראל ולהשבת החטופים. אנו מלאי הערכה לנשיא ביידן ולכל ידידינו האמריקאים על תמיכתם. אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם. לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך".

רצף אזעקות בצפון - צה"ל תקף בלבנון

רצף אזעקות במהלך כל השבת ביישובי הצפון. רקטה של חיזבאללה פגעה הבוקר במחנה גיבור, מפקדת חטיבה 769 בקריית שמונה. מדובר צה"ל נמסר כי צה"ל תקף שורת מטרות ב-72 השעות האחרונות בלבנון. בפעולה משותפת של פיקוד הצפון, חיל האוויר ואגף המודיעין הותקפו מבנים צבאיים מהם פעלו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה, נכנסים משמעותיים של הארגון ומשגרים מהם בוצע ירי לעבר שטח מדינת ישראל.

תקיפות צה"ל בלבנון

תקיפות צה"ל בלבנון צילום: דובר צה"ל

במהלך היום מטוסי חיל האוויר תקפו משגר טילי קרקע-אוויר ששימש את מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה, בתגובה לנסיונות הפגיעה של ארגון הטרור בחופש הפעולה האווירי. בסגירת מעגלים מהירה וממוקדת של מודיעין, אש ואוויר הותקפו כ-10 חוליות מחבלים בדרום לבנון של ארגון הטרור חיזבאללה, וכארבעה מחבלים חוסלו.