בחירות לרבנות הראשית

הרב יעקב אריאל במכתב לרבני הוועדה שבחרה ברב כהנא: זה מה שעומד מאחורי ההחלטה שלי

אחרי שהחליט להחזיר את המנדט לסמוטריץ', ראש ועדת הרבנים במכתב אל חברי הוועדה: "במכתבי האחרון אין חזרה מהחלטה זו שהתקבלה בוועדה המורחבת. לדאבוננו נוצרה מציאות של כרסום ופגיעה ביכולת הוועדה להצליח ולגרום למציאות של מועמד אחד מוסכם"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 28/05/24 16:19 כ באייר התשפד

הרב יעקב אריאל במכתב לרבני הוועדה שבחרה ברב כהנא: זה מה שעומד מאחורי ההחלטה שלי
הרב יעקב אריאל, צילום: כיפה

הרב יעקב אריאל, ראש הוועדה שבחרה ברב מאיר כהנא כנציג הציונות הדתית בבחירות למשרת הרב הראשי האשכנזי, שלח אתמול (ב') מכתב לסמוטריץ' ובו הוא כותב כי הוא מחזיר לו את המנדט ומבטל למעשה את בחירת הוועדה ברב מאיר כהנא. היום (ג') שלח הרב מכתב לחברי הוועדה ובו הוא שוטח מולם את הצד שלו. במכתב מדגיש הרב כי הוא עומד מאחורי הבחירה, אך מבהיר כי במצב הנוכחי הוועדה נפגעה ולא הצליחה לייצר מציאות של מועמד אחד מוסכם.

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים צילום: מזכירות הוועדה

מכתבו המלא של הרב יעקב אריאל לחברי ועדת הרבנים:

לכבוד מכובדי הרבנים החשובים שליט"א, חברי ועדת בחירת המועמד לרב הראשי האשכנזי לישראל מטעם הציונות הדתית, שלום וברכת ה' עליכם. כמתבקש מאליו הנני רואה חובה ורצון לעדכן אתכם, ולו בתמצית, בתשובתי ומכתבי למכובדנו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הי"ו ובמה שעומד מאחריה.

נתבקשתי מהשר סמוטריץ' לפני כשנה, לבחור רב אחד מוסכם ומקובל כמועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, כתנאי הכרחי לכך שיתאפשר לו ולאנשיו המסורים לעניין, לקדם ולממש את בחירת אותו מועמד לתפקיד חשוב זה. לאור החשיבות העצומה שבדבר, נעניתי לפנייתו ולרצונו ולצורך כך ראיתי לנכון, לאחר חשיבה ממושכת, ליצור ועדה רחבה ומגוונת, שבחרה ברב מאיר כהנא שליט"א.

את מסקנת הוועדה העברתי לשר, שמאז פעל לאור החלטה זו מתוך הנחה שמועמדות מוסכמת ויחידה זו אכן תביא בעזרת ה' את התוצאה המיוחלת. מאז ועד עתה, גם במכתבי האחרון אין חזרה מהחלטה זו שהתקבלה בוועדה המורחבת.

אמנם לצערנו הרב התפתחויות רבות אירעו בעיקר בתקופה האחרונה בנושא הבחירות לרה"ר. חלק מוכר ומפורסם מהתפתחויות אלו, הוא שמועמדים רבים נוספים, מהציבור הדתי וקירבתו, החלו לפעול בצורה רצינית שאינה נסתרת, ולעיתים עם פעילים רבים ומקצועיים, למען הצגת מועמדותם, בניגוד להחלטת הוועדה. גם נתפרסמו ערעורים מרבנים חשובים ואישי ציבור בכירים, שחלק גדול מהם פנו אלי וחלקם אף נתנו פומבי לדבריהם.

לנוכח כל אלו נוצרה לדאבוננו מציאות של כרסום ופגיעה ביכולת הוועדה להצליח ולגרום לכך שבחירתה תייצר במרחב הציבורי שלנו מציאות של "מועמד אחד מוסכם", על כל משמעויותיו. השינוי הזה מניח לפתחם של שליחי הציבור, אנשי הדרג המעשי – פוליטי, קושי גדול להוציא לפועל את החלטת הוועדה ומציב את הדרג הפוליטי במצב שונה מאוד מהמתוכנן והמבוקש בעת הקמת הוועדה. על כן העברתי והשבתי לבצלאל את האחריות לגבי המשך התהליך החשוב, מתוך תפילה שיאיר ה' את עיניו בדרך הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם.

הערכתי הברורה הייתה שכינוס נוסף של הוועדה המורחבת, כפי שהיו רבנים שביקשו, לא יצלח ולא יביא עלינו ברכה אלא עלול לגרום נזק משמעותי בהיבטים רבים. לכן נמנעתי מכך ולאחר חשיבה ומאמצים רבים, וקיום 'תשועה ברוב יועץ', הגעתי למסקנה שהדרך הטובה והנכונה ביותר, עם כל חסרונותיה הברורים, הינה המכתב והעמדה הזו כלפי בקשתו של השר.

מתוך הערכה וידיעה ברורה ששליחת מכתב זה כטיוטא אליכם טרם שליחתו לשר, וחשיפתו לרבים שתגרם מכך, תעורר פולמוס וח"ו אולי גם מדנים, שאינם טובים וראויים לכבוד הרבנות והנזק בכך יהיה מרובה לאין ערוך על התועלת, בחרתי לשלוח לו מכתב זה, כתשובה לבקשתו הראשונית אלי, ולכם חברי הוועדה היקרים הסבר לרקע הדברים.

לסיום ברצוני לשוב ולהודות לכם על היענותכם לקחת חלק בוועדה מתוך רצון ושותפות לכבודה של תורה והרבנות. יהי רצון שיתקבלו הדברים בעין טובה, ובאוזן שומעת ונזכה לראות בהרמת קרן תוה"ק והרמת קרנם של ישראל.

בברכת התורה, הרב יעקב אריאל.