"הועלו טענות": הרמטכ"ל מקים ועדה שתבחן את תנאי כליאת מחבלי הנוח'בה

בעקבות טענות ועתירות שהועלו נגד תנאי הכליאה של מחבלי הנוחבה בישראל, הוחלט במערכת הביטחון להקים ועדה מייעצת שתבחן את תנאי הכליאה במתקני צה"ל ותדווח לרמטכ"ל בחודש הקרוב | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/05/24 15:53 כ באייר התשפד

"הועלו טענות": הרמטכ"ל מקים ועדה שתבחן את תנאי כליאת מחבלי הנוח'בה
מחבלי נוחבה עצורים, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

המלחמה בעזה הביאה למצב חסר תקדים של אלפי מחבלים שנעצרו על ידי כוחות צה"ל ומחזקים במתקנים מיוחדים שברשות צה"ל. הכליאה יוצאת הדופן עוררה מספר ארגוני זכויות אדם, שעתרו לבג"צ בדרישה לסגור את מחנה הכליאה "שדה תימן" משום שחלה הפרה של זכויות אדם במתקן. עקב כך הוחלט במערכת הביטחון להקים ועדה מייעצת לבחינת תנאי הכליאה של המחבלים במתקנים אלה.

"הועלו טענות ביחס לתנאי ההחזקה במתקני הכליאה"

מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות המתקפה הנפשעת של ארגון הטרור חמאס נפתחה מלחמת 'חרבות ברזל'. במהלך המלחמה, נדרש צה"ל, באופן חסר תקדים, לעצור אלפי חשודים במעורבות בפעילות טרור. כלואים אלה מוחזקים במתקני כליאה שבאחריות צה"ל בעת כליאתם הראשונית ובחינת הצורך בהמשכה. וככל שנדרש המשך כליאתם, הם מיועדים לעבור להחזקה במתקני שירות בתי הסוהר".

"ואולם, על רקע מספר העצורים חסר התקדים ומצוקת מקומות הכליאה בשירות בתי הסוהר, כלואים רבים מוחזקים במתקני הכליאה שבאחריות צה"ל לפרקי זמן ארוכים מהצפוי. בתוך כך, הועלו טענות ביחס לתנאי ההחזקה במתקני הכליאה".

הרמטכ"ל בגבול הצפון, היום

הרמטכ"ל יקים ועדה מייעצת, צילום: דובר צה"ל

הוועדה תגיש מסקנות בתוך 21 יום

לפיכך, הורה הרמטכ"ל להקים ועדה מייעצת אשר תבחן את סוגיית כליאתם של עצורים במתקני הכליאה במחנות "שדה תימן", "ענתות" ו-"עופר". הוועדה המייעצת תבחן את תנאי הכליאה, דרכי הטיפול בכלואים, את ניהולם התקין של מתקני הכליאה ואת התאמתם להוראות הדין וכללי המשפט הבין-לאומי. בראש הוועדה יעמוד האלוף (מיל') אילן שיף, וחבריה הם האלוף (מיל') איתן דנגוט, תא"ל (מיל') נחמן אש, תא"ל (מיל') מיקי בראל, ואל"ם (מיל') פנינה שרביט ברוך. הוועדה תתחיל את פעילותה בהקדם ותגיש את המלצותיה לרמטכ"ל בתוך 21 ימים.