תליין, תובע ונשיא: מי היה איברהים ראיסי?

התובע הכללי של איראן, נציב תלונות הציבור, "התליין מטהרן", הנשיא והחבר של חמינאי. איברהים ראיסי שנהרג בהתרסקות המסוק אמש היה אחד מדמויות המפתח החשובות ביותר במדינה האיראנית לאורך השנים | אז מי הוא היה בדיוק?

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/24 11:46 יב באייר התשפד

תליין, תובע ונשיא: מי היה איברהים ראיסי?
נשיא איראן, איברהים ראיסי, צילום: photosince,Shutterstock

נשיא איראן איברהים ראיסי נהרג אמש (א') כשהמסוק עליו היה התרסק, יחד עם שאר הנוכחים במטוס בניהם שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן. המוות הפתאומי טלטל את איראן שהכרזה על חמישה ימי אבל לאחר שאיבדה את אחד מאנשי המפתח החזקים במדינה. אז מי היה ראיסי? ומה היה פועלו והשפעתו על איראן לאורך השנים?

קריירה משפטית

ראיסי, אסלאמי שיעי, נולד באיראן בשנת 1960 ובגיל 15 הלך ללמוד בסמינר לאנשי דת. ראיסי עצמו טען שעשה תואר שני במשפט בינלאומי, וכן שהוא בעל דוקטורט בתחום תורת המשפט ויסודות ההלכה האסלאמית. לפני שפנה לפוליטיקה, הוא ניהל קריירה משפטית ענפה במהלכה הוביל להוצאה להורג של אלפי אנשים באיראן.

ב-1981 מונה ראיסי לתובע הראשי של מחוז המדאן באיראן, ומשם הלך והתקדם בסולם הדרגות. כעבור ארבע שנים מונה לסגן התובע של טהרן, בירת המדינה, שם פיתח לראשונה את קשריו עם המנהיג העליון של איראן באותם השנים - רוחאללה ח'ומייני. ח'ומייני ששמע על תפקודו של ראיסי קירב אותו אליו והעניק לו סמכויות לטפל בעניינים משפטיים, ללא תלות במערכת המשפט עצמה.

אברהים ראיסי, איראן קרובה לפצצה

אברהים ראיסי, צילום: shutterstock

התליין מטהרן

בתום מלחמת עיראק - איראן בשנת 1988 התרחש טבח פוליטי עקוב מדם באיראן במהלכו נרצחו עשרות אלפי פעילי שמאל במדינה. על פי ההערכות, ראיסי חתום על הוצאתם להורג של בין 5,000 ל-30,000 תומכי אופוזיציה, מה שקנה לו את הכינוי "התליין מטהרן". הוא עצמו מעולם לא התייחס לנושא בפומבי.

לאחר מותו של המנהיג העליון חומייני, ובחירתו של המנהיג הנוכחי עלי חמינאי מונה ראיסי לתובע הראשי של טהראן. לאחר חמש שנים בתפקיד הוא מונה לראש משרד הפיקוח הכללי, שמתפקד כחלק ממערכת המשפט האיראנית ועוסק בתלונות הציבור ובמלחמה בשחיתות (דומה לנציב תלונות הציבור בישראל). ההתקדמות של ראיסי לא נעצרה שם ובשנת 2004 מונה לסגן נשיא בית המשפט העליון, משרה בה שימש כעשר שנים. בהמשך מונה לתובע הכללי של איראן.

לחץ מבית, הפגנה באיראן

חמינאי, צילום: Mohasseyn,Shutterstock

הקשר עם חמינאי והשנאה לישראל

בנוסף הוא פעל כתובע הכללי המיוחד של בית המשפט שתפקידו לבחון עבירות בתוך המערכת הדתית. בתפקיד זה הוא לא היה כפוף למערכת המשפט האיראנית, אלא דיווח ישירות לחמינאי, והקשר בין השניים הלך והתהדק.

בשנת 2017 ניסה ראיסי להבחר לנשיאות איראן בפעם הראשונה, אך נכשל. הוא לא התייאש, ובשנת 2021 התמודד שנית, וניצח. ראיסי התנגד למדינת ישראל בכל הכוח, ובנאום הבחירה שלו לנשיאות אמר: "הפלסטינים הם בעלי האדמה, ואירן תמשיך להגן עליהם ועל פלסטין".