מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"שבנו לאותו מחדל": שדרות מציינת את יום הזיכרון בצל השבעה באוקטובר

בערב ביום הזיכרון נורו טילים לעבר שדרות, כולל כחמש דקות לאחר הצפירה, ותושב העיר מתריע: "אנשים יעזבו" | ההבטחה של ראש העיר אלון דוידי: "תשובתנו הכפולה למבקשי נפשנו - לא תנצחו אותנו, לא תפחידו אותנו, לא תגרשו אותנו"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 13/05/24 13:39 ה באייר התשפד

"שבנו לאותו מחדל": שדרות מציינת את יום הזיכרון בצל השבעה באוקטובר
תחנת המשטרה ההרוסה בשדרות, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

העיר שדרות היא אחד מהמוקדים הקשים של השבעה באוקטובר. בבוקר שמחת תורה פרצו מחבלי החמאס לעיר, ועשרות לוחמים, שוטרים ואזרחים מצאו את מותם בקרבות על העיר. מאוקטובר ועד מרץ העיר הייתה ריקה מתושבים, ובחודשיים האחרונים היא התמלאה שוב - למרות הלחימה ברצועת עזה. השנה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, היה חי מתמיד.

"העיר שלנו הפכה בין רגע לשדה קרב מדמם ואכזרי"

כבר מהצהריים נורו לעבר העיר מספר רקטות, ובהחלטה מושכלת החליט ראש העיר, אלון דוידי, לקיים את הטקס בחלל סגור וממוגן ולא ברחבת יד לבנים הגדולה. הכניסה הוגבלה למשפחות שכולות בלבד, ושש דקות בלבד אחרי הצפירה נשמע צבע אדום שלישי במספר. "העיר שלנו, שמזה למעלה מעשרים שנה - סמל של עוצמה אזרחית וחוסן אנושי וקהילתי, הפכה בין רגע לשדה קרב מדמם ואכזרי", פתח דוידי.

דוידי נואם בטקס

דוידי נואם בטקס צילום: דוברות עיריית שדרות

"בערב הקדוש הזה ניתן את תשובתנו הכפולה למבקשי נפשנו: לא תנצחו אותנו, לא תפחידו אותנו, לא תגרשו אותנו. נכה בכם. נכה בכם בכל עוצמתנו. כפי שכוחותינו תפסו וחיסלו את רבי המרצחים - קודמיכם בתפקיד השטן, כך יגיעו לכל אחד מכם. נאטום את אוזנינו לנהמות המגיעות מאומות העולם לעצור את המלחמה. נכה בכם עד חורמה", הוסיף דוידי.

"שבנו לאותו מקום, לאותו מחדל"

לקראת היום, בחרה קהילת "רעות" בעיר, הגרעין התורני, לציין אותו במיזם מרגש. חברי הקהילה יצאו להניח אבנים עם גלויה על כל קברי הקדושים בבית העלמין, אלא שתוך כדי הפעילות נשמעה התראת צבע אדום. שמרון מוסאי, חבר בקהילת 'רעות' ושותף למיזם, מספר על התחושות ברגע הישמע האזעקה: "כולנו כאן מתוך תקווה ואמונה שנשוב למציאות אחרת, בלי טילים, בלי טראומות לילדים, עם שגרת חיים נורמלית כמו כל אזרח אחר במדינה. לא נסכים לחזור לאותה מציאות איומה ולצערי אנשים יעזבו אם המציאות הזו תשוב".

מיזם הנחת הגלויות

מיזם הנחת האבנים והגלויות צילום: קהילת רעות

"עוד לא יבש הדיו מאסון השביעי באוקטובר, עוד לא התאוששנו לחיים מהזוועות שראינו אנחנו וילדינו ברחוב, אצל השכנים והחברים שלנו, והנה שבנו לאותו מקום, לאותו מחדל", הוא מסיים בצער. התושבים בעיר נושאים עיניהם אל מקבלי ההחלטות: האם גם בשנה הבאה יופר היום הקדוש עם צבע אדום?

(הרמטכ"ל באישור תכניות לעזה, אפריל 2024)