הפרוייקטור לשעבר של ההילולה במירון: "אסור לתת לזה לקרות"

לאחר שבצה"ל המליצו שלא לערוך השנה את ההילולה ההמונית במירון, יש מי שכבר מנסים להפוך את ההחלטה. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר תא"ל (במיל') צבי טסלר, הפרוייקטור לשעבר של ההילולה: "אני לא מאמין שלחצים כאלה ואחרים ישפיעו, אי אפשר לקיים את ההילולה מתוך חוסר אחריות"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/05/24 11:46 כה בניסן התשפד

הפרוייקטור לשעבר של ההילולה במירון: "אסור לתת לזה לקרות"
צבי טסלר, לקחת החלטה מקצועית, צילום: David Cohen,Flash90

צה"ל המליץ השבוע לדרג המדיני שלא לערוך השנה את ההילולה המסורתית במירון בל"ג בעומר וזאת בשל המצב הביטחוני המתוח בצפון, אך למרות ההמלצה של הצבא, יש מי שפועלים על מנת לאפשר עלייה של מתפללים לקבר הרשב"י גם השנה. בראיון ל"חדשות כיפה" אומר בכיר פיקוד העורף ופרוייקטור ההילולה לשעבר, תא"ל (במיל') צבי טסלר, כי החלטת הצבא נכונה וכי קיום האירוע מסוכן.

"להגיש על מגש של כסף לחיזבאללה"

"אני חושב שההחלטה היא נכונה" אומר טסלר על המלצת צה"ל, "נכון לעכשיו האיומים הביטחוניים באזור מירון הם כאלה שאם תצבור שם ציבור גדול של אנשים זה באמת יהיה אירוע מסוכן, זה להגיש על מגש של כסף לחיזבאללה את ההזדמנות לעשות משהו בעל משמעות, אסור לתת לדבר הזה לקרות".

מנגד הוא אומר, "ברור שבצד השני של המשוואה יש את ההילולה שהיא אירוע סופר משמעותי עבור ציבור גדול במדינת ישראל. הוא אחד האירועים המשמעותיים של השנה דווקא במקום הזה, דווקא בקבר הרשב"י ולכן יש כאן ויתור קשה אבל אין מה לעשות, לאור הנסיבות הביטחוניות כנראה שאין אלא לקבל את ההחלטה הזאת".

מירון בשנה שעברה |

מירון בשנה שעברה, צה"ל ממליץ שלא לקיים את ההילולה | צילום: David Cohen/Flash90

מה בעצם הסיכונים העיקריים?

"ההתקלות של הרבה אנשים זה סיכון שהיה קיים כל שנה ולצערי גם חווינו אסון קשה, מאז האסון הופקו הלקחים והייתי אומר שההילולה כבר איננה מסוכנת כפי שהיא הייתה" הוא אומר, "יחד עם זאת, המצב הביטחוני הוא כזה שיורים רקטות יורים טילים למרחב הזה באופן יום יומי ועשרות אלפי תושבים לא גרים בבתיהם מאותה סיבה בדיוק, לבוא ולקבץ שם קבוצה גדולה של אנשים זה יהיה באמת חסר אחריות".

"משער שתהיה אפשרות להתקהלות מאוד מאוד מצומצמת"

על אפשרות של ארגון ההילולה באופן מצומצם יותר הוא אומר: "אני משער שיהיה משהו מצומצם, כי זה לא מקום שאסור להיות בו באופן מוחלט, אבל זה תלוי בהחלטה של גורמי הביטחון, צה"ל, פיקוד העורף שיקבלו את ההחלטה המקצועית והבטוחה ביותר. אני משער שתהיה אפשרות על פי המצב הנוכחי להתקהלות מאוד מאוד מצומצמת, בוודאי לא בסדר הגודל של ההילולה שאנחנו מכירים".

לפני יומיים התבטא השר גולדקנופף בנושא ורמז כי ביטול ההילולה היא לא סוף פסוק, על התבטאויות מעין אלה אומר טסלר: "אני לא מאמין שלחצים כאלה ואחרים ישפיעו. הם לא צריכים להשפיע והשיקולים צריכים להיות נקיים ומקצועיים. אירוע כזה, אי אפשר לקיים אותו מתוך חוסר אחריות. צריך להשאיר את ההחלטה לגורמים המקצועיים ולקבל את ההחלטות על בסיס התובנות הביטחוניות, אני לא חושב שיש דרך אחרת לנהל את האירוע הזה".

טסלר, " דברים השתנו לטובה"

טסלר, " דברים השתנו לטובה" צילום: David Cohen,Flash90

האם ארגון ההילולה השתפר מאז אסון מירון?

טסלר כאמור, כיהן כפרוייקטור ההילולה בשנת 2022, אני שואל אותו האם ארגון ההילולה ותשתית אתר מירון אכן השתפרה במהלך השנים שמאז האסון, הוא משיב: "בהחלט דברים השתנו לטובה. החל מהטיפול בתשתיות של הר מירון שהיום הן שונות באופן משמעותי מהתשתיות שהיו בשנת האסון. יש עוד דרך לעשות אבל נעשה שינוי מאוד משמעותית לכיוון הבטוח יותר וגם האופן בו מקיימים את ההילולה".