שמחה רוטמן חושף מתי החל לעבוד על הרפורמה המשפטית

יו"ר ועדת החוקה אומר כי הרפורמה במערכת המשפט "עדיין הכרחית כפי שהייתה ביום הראשון", ומרגיע: "היא לא דיקטטורה" | יו"ר הוועדה טוען: "לא ניתן לעשות כמעט שום דבר במדינת ישראל בלי תיקון במערכת המשפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/04/23 11:55 ט באייר התשפג

שמחה רוטמן חושף מתי החל לעבוד על הרפורמה המשפטית
שמחה רוטמן | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 

ביום חמישי האחרון נערכה מול הכנסת "הפגנת המיליון", אליה הגיעו כמה מאות אלפי אזרחים כדי לתמוך במובילי הרפורמה המשפטית. אחד מהם הוא יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

"גם היום אני ושר המשפטים יריב לוין מקווים שזה יהיה בהסכמה רחבה"

"נושא הרפורמה לא התחיל לפני ארבעה חודשים", סיפר רוטמן במהלך ריאיון שנערך עמו באולפן ynet. "הקמתי את הפרויקט למשילות כבר לפני 10 שנים, זה לא משהו של ארבעת החודשים האחרונים. זה לא משהו חדש. בחודשים האחרונים זה נכנס לטורבו, והיום בעזרת השם יש קונצנזוס כמעט מוחלט שחייבים תיקון יסודי ושורשי במערכת המשפט". לדבריו, "התיקון הזה יקרה. גם היום אני ושר המשפטים יריב לוין מקווים שזה יהיה בהסכמה רחבה".

בעניין השיחות בבית הנשיא, האשים רוטמן כי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לא ממש מעוניין במשא ומתן לפי התבטאויותיו האחרונות. לדבריו,"האופוזיציה עושה פסאדה של רצון של שיג ושיח, ובפועל אנחנו רואים את ההצהרות שלהם. יש פה חוסר יושר קיצוני מצד האופוזיציה, שלא רוצה לנהל משא ומתן ענייני על הדברים".

רוטמן אמר כי הרפורמה בנויה על עקרונות שהוא ולוין עוסקים בהם כבר שנים. "כל מה שיהיה ויעמוד בעקרונות יקרה ויעבור. לא ייתכן שאנשים שאין להם אחריות יחזיקו בסמכות. נבחרי ציבור חייבים למנות את השופטים, אבל מעולם לא הייתה אמירה שרק הקואליציה תעשה זאת".

יו"ר ועדת החוקה הסביר כי מה שמונח על שולחן הכנסת זה תהליך עבודה של חקיקה שמתנהל בכל חוק, "זה לא איזה משהו חדש", אמר רוטמן. "ההצעה מדברת על כך שלא יכול להיות וטו לשופטים, ועל זה ברוך השם יש הסכמה רחבה. אני חושב שכל מנגנון שיאפשר גיוון של השופטים בהתאם לרצונו של הרוב בעם הוא מצוין, הוא טוב וכך צריך להיות".

"אי אפשר להשאיר את מדינת ישראל בלימבו הזה"

רוטמן אמר כי "הרפורמה היא לא דיקטטורה", והסביר: "ההצעה שמונחת היום לקריאה שנייה ושלישית מונעת את התרחיש הזה. הייתה טענה אחת צודקת שמדברת על תרחיש קיצוני שעליו לא חשבנו, וכדי לסתום את תרחיש הקיצון הזה הכנסנו תיקון. מה הבעיה בזה?", תהה בשידור. 

"הרפורמה היא עדיין הכרחית כפי שהייתה ביום הראשון, אני עדיין אומר שזה דחוף. אני עם כל הכבוד לא ראש הממשלה, שר המשפטים או אחד מראשי הקואליציה, אז אני לא יכול להציב דד ליין, למרות שאני חושב שהציבור שיצא להפגנה בחמישי רוצה דד ליין, כי לא ניתן לעשות כמעט שום דבר במדינת ישראל בלי תיקון במערכת המשפט. אי אפשר להשאיר את מדינת ישראל בלימבו הזה. כל הציבור חש מתוסכל. יש ציבור מתוסכל על זה שעצרו את החקיקה ויש שמתוסכל בגלל שלא הגיעו להסכמה".