אריה כץ

הרב יובל שרלו ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, וראש המרכז לאתיקה של ארגון רבני צהר

  • שמירת שבת למול שלום בית

    שלום לכבוד הרב אני חוזר בתשובה (מזה מספר חודשים) בן 39 נשוי ואב ל4 ילדים אך אישתי לצערי הרב עדין חיה חיים בעלי אופי חילוני .עיקר הקושי הוא לגבי ניהול השבת אישתי כמובן רוצה לראות טלביזיה לנסוע ברכב ולבלות ואני ממש לא. אני אוהב את אשתי מאד ומכבד אותה מאד על הזויגיות הטובה שזכיתי לה כל השנים (על הרבה פשרות שעושה למעני למשל הפיכת הבית לכשר)אני רוצה לשמור שבת אך ממש לא רוצה לריב או ליצור אוירה קשה בבית בגלל השקפותינו השונות מה לעשות? האם נגזר עלי לחלל שבת בשלב זה בתודה

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:28

  • ייעוד האשה היהודיה

    שלום , אני אשה דתיה אבל איני מבינה את ההתייחסות האמביוולנטית הקיימת במקורות היהודיים לגבי האשה. לדוגמא : "כל כבודה בת מלך פנימה " לעומת "אשת חיל" המתוארת כאשה סוחרת , שפרנסת בית על כתפיה והינה ידועה בשערים. וכן "איש ואשה להחיות איש קודם " -מדוע ? הרי קיום המצוות הוא לצרוף את האיש שהוא במעלה רוחנית נמוך יותר מהאשה ? ועוד ועוד.......

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:22

  • הפסקה

    מה דינו של אדם שהפסיק להתפלל/לשמוע באמצע התפילה א. קריאת מגילה. ב. שמונה עשרה. ג. תקיעת שופר. בבקשה תענה לי בכל אחד מהמקרים מה דינו. ( מי שהפסיק, אם לא היה מפסיק היה יכול כבר לגמור את התפילה), מה דינם? לגבי חזרה לתפילה? מה מתפללים? איך? וכ''ו. אם אפשר לכתוב לי את המקורות לתשובות של ( א. שמונה עשרה. ב. קריאת מגילה. ג. תקיעת שופר. תודה רבה!

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:18

  • שבעה במות הסב

    אבי נפטר בהיותי ילד וסבי נפטר זה עתה. לסבי בת נוספת שיושבת שבעה. האם אני בתור נכד צריך לשבת שבעה על הסב?

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:14

  • חוששת לחתונה!!!

    כבוד הרב שלום!י אני בחורה דתיה בת 21 ויש לי חבר רציני כבר תקופה ממושכת (4 שנים) כיום הוא חייל ומשתחרר בקרוב ואז נתחתן בע"ה.י כשהתחיל הקשר שלנו הייתה לי בעיה אמיתית שבאמת לא הייתי משקיעה בקשר והוא היה עושה/יוזם כמעט כל דבר טלפונים/שיחות/פגישות וכו' וזה למרות שמאוד רציתי בקשר הזה והיה (ועדיין יש) לי כלפיו המון המון רגש. לאחר תקופה מסויימת הוא החל מדיי פעם להתלונן על דבר זה ואכן שיניתי ועודני משנה את הבעיה הזו.י יש לי חברה קרובה מאוד, אנחנו כמעט כמו אחיות, עושות הכל ביחד. לפני כשנתיים הוא החל לראשונה להעיר לי שיש לה השפעה גדולה מאוד עליי. ההשפעה מתבטאת בכך שאנחנו מדברות אותו דבר ועם אותם ביטויים בדיוק (שאנחנו ממציאות) בקו המחשבה הדומה( עד כאן אני מסכימה), ובכך שאיני מבקרת אותה על דעות פסולות שיש לה (היא אכן גזענית) ואף רוכשת אותם לעצמי. בנוסף הוא טוען שאני משקיעה בקשר שלי איתה הרבה יותר משאני משקיעה בקשר איתו(מה שלדעתי לא נכון). לא מזמן היה לנו ריב גדול לאחר שהוא שאל אותי באופן תאורטי על איזה מהקשרים הייתי מעדיפה לוותר, לא הסכמתי לענות ולאחר שלחץ לקבל תשובה אמרתי שאם מישהו מהם היה מבקש שאוותר על הקשר השני, הייתי מוותר על זה שביקש. הוא המשיך ושאל אם תאורטית הייתי מוכנה כיום לשנות מעט (לא לוותר) את הקשר שלי איתה וקצת (!) פחות להשקיע בה בשביל לחזק ולהריץ את הקשר שלנו לפני החתונה. גם כאן עניתי באופן שלילי. מאז הרצון והמוטיבציה לחתונה קטנה מאוד והוא אומר שהוא מודאג כי אם לפני החתונה איני מוכנה להשקיע בו יותר ולתת לו להרגיש טוב ובטוח יותר בקשר על חשבונה, אז הוא לא רואה סיבה שדבר זה ישתנה לאחר החתונה ואף אולי אני אתחיל להתעקש על דברים נוספים שהוא מבקש.י אדגיש כי אני מאוד מאוד אוהבת אותו ורוצה לחיות איתו את חיי, הוא אדם טוב, מקסים ומעניק יותר מכל אדם אחר בעולם!י 1. מה עליי לעשות? איך לנהוג בנושא בהתחשב שאני מאוד מרוצה גם מהקשר עם חברתי ואיני רוצה לוותר או לעמעם אף אחד מהם על חשבון השני 2. האם בכלל נכון להשתנות אחד בשביל השני בכדיי להתאים? 3. הוא שינה המון דברים בשבילי (שהערתי לו עליהם) ואומנם אני בעיקרון כמעט ולא משנה דבר בשבילו, הוא טוען שהוא צריך לפני החתונה לראות שבכמה דברים שמציקים לו אני אכן אשתנה בשבילו (לנתק קשר עם ידידים, ביטויים כאלה או אחרים והשקעה בו) והוא

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:12

  • אישות

    שלום לכבוד הרב,שלחתי אליך שאלה והתשובה ששלחת אלי בלתי קריאה לצערי,אודה על שליחתה מחדש אם ניתן. השאלה:שכחתי לעשות הפסק טהרה יומיים,למרות שהיה נקי לגמרי ובדקתי בוקר וערב היטב.האם אני יכולה להסתמך על זה ולטבול ביום ד'?(ביום הראשון שלא עשיתי את ההפסק ממש,אבל בדקתי בבוקר וערב)?אודה מאד על תשובתך.

    הרב יובל שרלו

    26/12/05 16:05

  • חתונה נפרדת או מעורבת

    ננו עומד להנשא בקרוב, בע''ה. יש לנו חילוקי דעות עם המחותנים החדשים שלנו בנושא ההפרדה בחתונה. בחתונות קודמות במשפחה דאגנו לכבד כל אורח עפ''י דרכו: מי שמתאים לו נפרד - ישב בנפרד ומי שמתאים לו מעורב - ישב במעורב. המחותנים שלנו מבקשים הפרדה מוחלטת גם לגבי האורחים שלנו. מתוך היכרותנו עם אורחינו, הפרדה מלאה לא תתאים להם והם עלולים להרגיש לא בנוח ואולי אף להפר את ההפרדה ו''לחצות את הקוים'' ובכך ייגרם אי סדר בחתונה. אשמח לקבל התייחסות לנושא. בברכה אופיר

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:23

  • ספק לגבי בעלי

    בס"ד מה עליי לעשות אם אני מרגישה שבעלי לא כתמול שלשום אני חשה שיש לו אישה אחרת על פניי, מה עליי לעשות למרות שדברתי עימו והוא מכחיש בכל תוקף אבל אני חשה זאת מאד חזק............... ניצה

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:21

  • אוי לי מייצרי

    לצערי הרב איני מתגבר על היצר הרע שלי. אני מתבייש ממש לכתוב זאת אך אני יותר מתבייש לפנות לעצה מאלה שמכירים אותי. כיצד אני יכול להפסיק לשפוך זרע לבטלה? אני מנסה להמנע מכך אבל אני נופל שוב ושוב. אני מודע לחומרת המעשה ובכל זאת אני נופל ונופל אני מתחנן אנא עזור לי כדי שאוכל למצוא את דרך הישר. תודה

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:15

  • היחס לבעלי חיים

    שלום הרב. השאלה שלי אולי תשמע קצת מוזרה, אך היא באמת מציקה לי. אני יודעת שמגלגלים חובה ע"י חייב, וממש מציק לי מדוע מגלגלים על ידי כל הזמן לפגוע בבע"ח שאני אפילו לא מודעת לכך שאני פוגעת בהם. לדוגמה: אני דורכת כל הזמן על נמלים, וכו'. אני יודעת שהם לא נבראו סתם, ולמה דווקא אני נבחרתי להפסיק את חייהם? כל הזמן זה קורה. אני יודעת שהשאלה אולי נראית קצת טפשית, אבל אשמח באמת אם תענה לי עליה ברצינות. תודה, מרים.

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:12

  • הרבי מליובאוויטש

    ב``ה שלום וברכה! רציתי לשאול שאלה שמאוד מכבידה עלי כבר הרבה זמן: רציתי לדעת בצורה ברורה, באיזה שלב אנו אוחזים בתהליך הגאולה, הוא כבר התחיל, או שאנו עדיין בסוף הגלות, מצד אחד יש את הנתונים בשטח, קיבוץ גלויות וכו', אבל מצד שני יש דבריו של הרבי מליובאוויטש המתבססים על המקורות יסודיים ביותר: רמב``ם: שכותב ש``ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין``, משמע שהגאולה באה בבת אחת,וכן מדברי הרמב``ם שמשיח מקבץ נדחי ישראל, דהיינו שמשיח עושה זאת, וכן שקודם משיח מקבץ גלויות ורק לאחר מכן בונה בית המקדש, ולמרות שיש בזה מחלוקות אבל ההכרעה היא על ידי הרמב``ם, פסק הלכה למעשה, ואכן שאלתי שאלה זו כמה רבנים: 1) הרב אבינר, ענה לי שמשיח רק מקבץ את סוף הנידחים אבל הקיבוץ גלויות הראשונים לאו דוקא שיהיה על ידי משיח, אבל אחר כך עיינתי טוב ברמב``ם, ובמחילת כבוד תורתו, זה לא מסתדר, שהרי כשהרמב``ן מוכיח על עצם מציאות הגאולה, הוא כותב שנאמר ``ושב ה' אלוקיך וגו'`` ובהמשך לזה מזכיר את הענין של משיח, שזה היינו הך, זאת אומרת שכל התהליך יהיה על ידי משיח, שכדברי הרמב``ם משיח הוא בשר ודם, וכדברי החת``ס הידועים שלא שנפסק ברמב``ם היה אפשר להאמין שהקדוש ברוך בעצמו יגאל אותנו, ומשיח זה תהליך, אבל אחרי שנפסק ברמב``ם, אזי מי שסובר אחרת הוא כופר בתורה (כך דבריו, אינני זוכר איפה, אוכל לחפש בעזרת ה'), ואשמח להביא הערה של הרבי מליובאוויטש מדהימה שהראו לי ששינתה אצלי את תפיסת עולמי: ראה רמב``ם (הל' מלכים ספי``א) פס``ד ברור בזה וז``ל: יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות... ויכוף כל ישראל לילך בזה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'... עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל כו'. (וידוע אשר מדייק הרמב``ם גם בסדר דבריו. וראה ג``כ התחלת הפרק שם). ואין שום פוסק חולק בזה. וידוע הכלל (ראה משל``מ הל' כלאים פ``ט, הי``א ובס' שנסמנו בשד``ח כללי הפוסקים ס``ו סק``א) שבמקום שנ``כ הרמב``ם לא השיגו עליו ה``ז הוכחה שמסכימים לדבריו. ובנדו``ד ה``ז הראב``ד, הכסף משנה (הב``י, מרן המחבר), הרדב``ז וכו'. והרי פס``ד הלכה למעשה הוא דוקא בספרי הפוסקים ולא במדרשי חז``ל ואפילו לא בסוגיות חמורות שבש``ס. ובודאי ובדאי שידע הרמב``ם מחז``ל בסנהדרין ובירושלמי ריש ברכות וכו'. ותמיהני שימצא מי שהוא שיאמר שדוקא הוא הוא המבין מחז``ל בסנה' וכו' – ו

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:10

  • חיילים בשמירה

    רמב"ם הלכות מגילה וחנוכה פרק ד הלכה ה אין מדליקין נרות חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם שקיעתה לא מאחרין ולא מקדימין, שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק, וכמה הוא זמן זה כמו חצי שעה או יתר, עבר זמן זה אינו מדליק, וצריך ליתן שמן בנר כדי שתהיה דולקת והולכת עד שתכלה רגל מן השוק, הדליקה וכבתה אינו זקוק להדליקה פעם אחרת, נשארה דולקת אחר שכלתה רגל מן השוק אם רצה לכבותה או לסלקה עושה. חייל שנמצא בשמירה בזמן הדלקת נרות חנוכה מה יעשה?

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:05

  • הלכות חנוכה

    רמב"ם הלכות מגילה וחנוכה פרק ד הלכה ה אין מדליקין נרות חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם שקיעתה לא מאחרין ולא מקדימין, שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק, וכמה הוא זמן זה כמו חצי שעה או יתר, עבר זמן זה אינו מדליק, וצריך ליתן שמן בנר כדי שתהיה דולקת והולכת עד שתכלה רגל מן השוק, הדליקה וכבתה אינו זקוק להדליקה פעם אחרת, נשארה דולקת אחר שכלתה רגל מן השוק אם רצה לכבותה או לסלקה עושה. מה יעשה חייל בפעילות מבצעית שיצא לפעילות לפני שקיעת החמה וחוזר אחרי שלוש שעות האם ידליק נרות ואם כן האם ידליק בברכה

    הרב יובל שרלו

    22/12/05 10:01

  • אהבה

    אני ובן זוגי נפרדנו אחריי 3 שנים ביוזמתו בלי סיבה מיוחדת אני מאוד אוהבת אותו בנינו חיים ביחד ואני אבודה...

    הרב יובל שרלו

    20/12/05 22:02

  • בדיקת זרע

    שלום. ראשית, אבקש שהשאלה לא תתפרסם באתר. תודה. וכעת לשאלתי: אני רווק, כבן 22. יש לי יסוד סביר להניח שקיימת אצלי בעיית פוריות מסויימת. חשש זה גרם לי להימנע עד כה מיצירת יחסים עם בנות. הבעיה היא שכדי להפריך(בעז"ה) את החשש, עלי לגשת להיבדק אצל רופא, ולהידרש מן הסתם לבדיקת זרע. אינני יודע מה לעשות, וזאת מלבד המבוכה הגדולה המתלווה לעניין. אשמח לקבל את תשובתך בהקדם. שבת שלום.

    הרב יובל שרלו

    20/12/05 22:00

  • טבעת אירוסין

    ערב טוב... ברצוני לשאול האם חל חיוב בטבעת אירוסין ואם כן האם יש חוקים כמו לטבעת קידושין. בתודה מראש טל

    הרב יובל שרלו

    20/12/05 21:55