אריה כץ

הרב יובל שרלו ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, וראש המרכז לאתיקה של ארגון רבני צהר

  • ניסיונות

    שלום, יש לי שאלה נורא נורא מסובכת.. ואני רוצה לכתוב לך מראש,אני לא מפגינה פה חוסר אמונה אדרבה מתוך האמונה החלטתי לשאול שאלות קשות כאלו! אחותי סבלה מהיתעללות מינית כשהיא הייתה בת 13במהלך שנתיים.. עומדים בפננו קשיים כלכך עמוקים,ןלהבדיל ממנה היא כבר לא מכירה בקשיים, היא אפילו לא בכיוון,היא רואה בקשיים כמשהו שיש לו פתרון,בעיניה חייה מזמן תמו והגרוע מכל כבר קרה..,השאלה העיקרית שלי היא איך יתכן? הלא הקבה הוא אב הרחמן "לא ינום ולא י'ישן" זה לא הגיוני..איפה הקבה היה? איך הוא נתן לפשע הכי נוראי שיש לקרות??? כיום אחותי ללא משמעות לחיים ללא שמחת חיים, אין זה המקום לפרט את הנזקים שקרו בעיקבות האסון הנורא, אבל אציין שכמעט איבדנו אותה... כבוד הרב, נכון אני מלאה אמונה שהכל מאיתו, והשכל כל כך מוגבל כדי להבין חשבונות שמיים, הדגל שלי שאני דוגלת בו מאז שחזרתי בתשובה הוא שכל ניסיון הוא למען הזיכוך! אבל באמת איך אפשר למקרה כזה עגום וחסר רחמים לקרוא זיכוך?? זה אפילו לא מסתדר אחרי דבר שכזה כבר לא מעוניינים בזיכוך. לא מצאתי היגיון בדבר ואני כל כך מייחלת לתשובה אולי היא תחזיר בי את מי שהייתי לפני שהבנתי,לפני שקלטתי,עד כמה זה אכזרי ולא נתפס הייתי כל כך שונה פעם אופטימית חרדית לדבר ה', גם היום אני פחות או יותר כזו אבל הסבל לקח ממני הרבה בעיקר את השמחה התמימה שהייתה לי בזכות האמונה בקבה אני יגיד לך את האמת אני ילחם ויגיד שה' הוא צדק! אבל..אני לא יודעת אם אני יחזור לעצמי.. אני נפרדת באמונה שיש מענה לשאלות הכואבות ויש כח לניסיון ופשוט לא גילינו אותו-למרות שלא הראתי את זה בדברי אשמח לקבל ממך "אישור" שיש לזה מענה וגם לקבלו. (באמת שאני מנסה להיות איכשהוא "תמיד בשמחה") -בת ישראל.

    הרב יובל שרלו

    05/12/06 14:33

  • אישות

    היום היתה שקיעה ב4:39.ככה כתוב ביומן.עשיתי הפסק טהרה ב16:43 (ממש כמה דק אחרי) השמים עוד לא היו חשוכין כלל היה עוד 10 דק למנחה.האם זה יכול להחשב לי בדיקת טהרה? תודה

    הרב יובל שרלו

    04/12/06 21:32

  • לגיטימיות הפולמוס

    שלום רב כיוון שלא מצאתי את המייל הפרטי שלך, אני פונה אליך דרך אכסניה מכובדת זו. אני לומדת אצלך במדרשה בבר אילן בשיעור "פולמוסים בפרשת השבוע" (החיה המוזרה במכנסיים וללא כיסוי הראש) היום בשיעור הארתי כתגובה לדברי אחת הנשים, כי אין לדעתי טקסט שאינו ראוי לקריאה ביקורתית ואף הדגשתי, ביקורתית שאינה שיפוטית. אתה מצדך הגבת ואמרת שבין כתלי המדרשה יש ויש טקסטים שכאלה ואף הבאת את דבריי בהמשך השיעור כדוגמא לשלילה. יצאתי מהשיעור באי נוחות ובידיעה ברורה כי לא הובנתי כהלכה, לכן אבקש להסביר. גם אם נצא מנקודת הנחה כי יש אמת אחת מוחלטת, היא האמת האלוהית, הרי שבשמיים היא, גבוהה ורחוקה מאיתנו, בני האנוש ולכן, מספר הצורות והדרכים לקריאת הטקסט יהיה זה אף התנך, כמספר בני האדם הקוראים אותו. מהו הנסיון להבין ולפרש את הדברים אם לא קריאה ביקורתית? מהו הפולמוס בין הפרשנים השונים אם לא מספר דרכי קריאה והבנה שונות לטקסט ומכאן קריאה ביקורתית. חושבת ומאמינה שזו אינה רק זכותנו, אלא גם חובתינו כאנשים חושבים לקרוא את הטקסט תוך חשיבה עליו והשקעת מחשבה בו ומכאן לקרוא בו באופן ביקורתי. מהשתלשלות העניינים בשיעור ניתן היה להבין כי הזכות להבנת המקרא היתה נתונה לחזל", לרמב"מ, לרמב"ן ולעוד גדולים וחכמים ואילו מה שנותר לנו הוא לקבל את דבריהם ככזאת ראה וקדש ולא לנסות לפרש ולהבין את הדברים בדרכינו. ועל כך אנו חלוקים (אם אכן כך אתה חושב) כי הלא גם אתה עוסק בפירוש משלך ולא נתלה אך ורק בדברי חכמים. אשמח לתגובתך. ג.

    הרב יובל שרלו

    04/12/06 21:22

  • הפסקת הריון

    יש לי ב"ה 5 ילדים בצפיפות רבה, הקטנה בת 1.2 שנים. עדיין לומדת איך לתפקד עם 5 ילדים, עבודה, בעל שכמעט אינו בבית וכו'... מבחינה גופנית ונפשית אני חלשה מאוד. גם מבחינה כלכלית יש לנו קושי עצום כרגע. להפתעתי הרבה, למרות שלקחתי כדורים נכנסתי להריון וקשה לי עם זה מאוד. אני חושבת שצריך כוחות לגדל ילדים ולעשות זאת מתוך שמחה. האם מותר להפסיק הריון ע"י תרופה? (יש לי ילדים מקסימים וגורמים לי הרבה שמחה אבל אין לי כוחות. במיוחד שההריונות שלי מאוד מאוד קשים. אשמח אם לא תפרסמו את השאלה. תודה

    הרב יובל שרלו

    03/12/06 23:41

  • בייבי סנס בשבת

    שלום רב, האם מותר להשתמש במכשיר בייבי סנס בשבת.מכשיר זה משמש להתרעה במידה והתינוק מפסיק לנשום בזמן השינה (מוות בעריסה).המכשיר מתחיל לצפצף כאשר התינוק למעשה לא נמצא במיטה והוא לא מפסיק לצפצף עד אשר מפסיקים אותו.האם זה נחשב פיקוח נפש שכן זה מגדיל מאוד את הסיכוי למנוע מוות בעריסה ?

    הרב יובל שרלו

    03/12/06 06:03

  • נשיקה באותו מקום

    שלום רב. תודה על ההתייחסות של הרב שרלו שליט"א (לא חשבתי חלילה שהשאלה תתפרסם באתר אלא בהחלט במענה אישי) אני אכן נשוי, והייתי שמח מאד לקבל תשובה לשאלתי. למדתי כי יש איסור לנשק במקום ערוה, ברצוני לשאול האם האיסור הוא רק על הבעל לנשק את ערוות האשה אך לאשה מותר לנשק את ערוות הבעל או שהאיסור הינו כוללני וגם לאשה אסור לנשק. אודה על תשובתכם.

    הרב יובל שרלו

    03/12/06 06:01

  • עיניין זיווג

    שלום כבוד הרב שמי מוטי אני בחור כבן 30 נכה בכסא גלגלים כתוצאה מתאונת דרכים בגיל 17 וחצי. לפני כחודש הכרתי בחורה בת 21 - שמה רעות. מהר מאוד הקשר התפתח לכיוון רציני מצד שנינו, והחלטנו לספר להורים שאנחנו הולכים לכיוון חתונה. אתן קצת רקע על שנינו ואז אגיע לשאלתי. אני בחור עצמאי לחלוטין, גר לבד מסתדר ב"ה בכוחות עצמי ומתמודד עם כול בעיה בצורה הקלה ביותר ומודה כול יום לקב"ה על מה שנתן לי. עבדתי עד לפני מס' חודשים במשך 10 שנים בתור מנהל בחברה גדולה בר"ג וכרגע מיוזמתי הפסקתי את עבודתי בחברה, אך מתכוון לשוב במהרה. אציין כי בעבר היו לי מספר קשרים עם בחורות לא נכות, אך דווקא מצידי החלטתי שזה לא מתאים. בקשר הנוכחי אני מרגיש מהרגע הראשון שיש לי חיבור פנימי שלא ניתן להסבירו במילים ותמיד "חלמתי" שאם זו תהיה הרגשתי, אדע שזה משמיים והדבר הדדי גם מצד רעות. כמובן שסיפרתי לרעות את כול המורכבות הקשורה למגבלה שלי ואין דבר שהסתרתי ממנה ובין השאר השאלה שעלתה היא לגבי הבאת ילדים. סיפרתי לרעות כי לאחר כמה שנים מהתאונה עשיתי בדיקת זרע (באישור הרב הלפרין) ונאמר לי ע"י אורולוג כי ישנו זרע תקין, ובגלל שהיתה דלקת במערכת השתן זה הוריד את איכות הזרע, אבל למרות זאת ישנו סיכוי להכנס להריון באופן טבעי. כמו כן, רעות ואני מודעים לכך שעדיין ישנה אפשרות מפאת מגבלתי שהריון יוכל להיות מטיפולים. לאחר שיחתנו רעות שקלה את הנושא ברצינות וקיבלה זאת בהבנה ורצתה בהמשך הקשר. בנוסף, יצא לנו להיות יחד מספר פעמים ותמיד העלנו יחד את הנושא של המגבלה והשלכותיה והחלטנו להמשיך. אולי משתמע מפאת גילה הצעיר כי ישנו מצב שהחלטותיה נובעות מכך, אך אוסיף כי מדובר בבחורה בוגרת מאוד לגילה ואני עצמי לא הייתי רוצה להיכנס למצב בו הבחורה שאיתי "לא יודעת לקראת מה היא הולכת". גם לרעות היו קשרים בעבר וב"ה היא באה מבית טוב שלא החסירו ממנה דבר ועברה ניסיונות בחיים והיא הגיעה למצב בו היא יודעת בדיוק מה היא מחפשת. בעייתנו אינה נובעת מהקדמה זו, אלא מצד הוריה. הוריה מתנגדים בכול תוקף להמשך הקשר ואינם מעוניינים בהיכרות עימי והם רואים בנכות שלי מכשול שלא ניתן להתגבר עליו. הם לא מעוניינים לשמוע פרטים, רקע על מצבי, על חיי או כול דבר שקשור אליי ואליה יחדיו. מניסיוני בעבר, ברגע שהורים נותנים צ'אנס להיכרות עימי ועם המגבלות שבכך, הם

    הרב יובל שרלו

    02/12/06 23:10

  • מזוזות

    שלום וברכה הורי רכשו בית והדייר עוזב היום, רצינו לדעת האם הוא יכול לקחת את המזוזות הוא שהוא חייב להשאיר עד שהורי יביאו מזוזות חדשות. משבוע הבא מתחילים שיפוצים בבית ורק בעוד כשבועיים שלושה הורי יכנסו לגור בביית . אשמח לתשובתכם.

    הרב יובל שרלו

    01/12/06 06:47

  • גילוי עריות - דחוף!!

    שלום כבוד הרב. אני נערה דתיה, לומדת באולפנא בכתה יב'. השנה התחלנו ללמוד בתושב"ע את הנושא "אישות ומשפחה". בזמן שלמדתי למבחן נתקלתי בכותרת "יהרג ואל יעבור", שם נכתב "בכל מצוות שבתורה אם אומרים לו לאדם עבור עליהן ולא תהרג, יעבור ואל יהרג. חוץ משלוש עבירות - עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות, שבהן יהרג ואל יעבור. להלכה נפסק בשולחן ערוך שחובה זו של יהרג ואל יעבור אינה רק באיסורי עריות שיש בהם חיוב מיתה בלבד, אלא אף באותם איסורי עריות שהם בלאו בעלמא כגון "לא תקרבו לגלות ערוה. וכן כתב ה"חפץ חיים": מה שכתבנו דמחוייב למסור נפשו על העריות, לאו דווקא על הבעילה בלבד, אלא אפילו על חיבוק ונישוק של כל העריות או נכרית או נידה, אפילו הכי הדין דיהרג ואל יעבור... אף אבזרייהו דעריות האסורים מדרבנן הם בכלל גילוי עריות ויהרג ואל יעבור." (לעיון: "בית נאמן"-אישות ומשפחה) אם כן, אני מניחה ששאלתי דיי מובנת, האם גילוי עריות זה לא רק בין קרובי משפחה כמו שחושבים רוב האנשים? האם חיבוק\נישוק זו עבירה כ"כ חמורה שצריך למות ולא לעבור עליה? אשמח לקבל תשובה בהקדם, כי כשקראתי את זה, פשוט הופתעתי..

    הרב יובל שרלו

    01/12/06 06:45

  • האם אתה מנתניה במקור

    האם מרחוב דוד ילין?

    הרב יובל שרלו

    30/11/06 23:08

  • לכבוד הרב שרלו-ביקשת שארחיב

    כבוד הרב,שלום.ביקשת שארחיב לגבי שאלתי: האם יש לפסול זיווג עם ידוע שעלולה להיות בעיה בהבאת ילדים? אז ככה,אני לא יודעת הרבה,אבל חברי אמר שהוא חושש שישנה איזו בעיה.כמובן שלא נעים לדבר על זה,בנוסף-הוא גם לא רוצה לפנות לבדוק את זה אלא לאחר החתונה-מה שהופך את זה למלחיץ מאד עבורי.אני חוששת שלא נוכל להביא ילדים יחד ומצד שני חוששת להפסיד את הזיווג שלי... תודה רבה.

    הרב יובל שרלו

    30/11/06 07:58

  • ביוץ בימים הנקיים

    הנני בת 34 נשואה כשנתיים וחצי - שומרי מסורת. לאחר סדרת בדיקות שלי ושל בעלי - התברר בשבוע האחרון כי יום הביוץ נופל ביום ה-10 [בזמן הנקיים] כיצד פועלים במקרה זה ?

    הרב יובל שרלו

    29/11/06 06:31

  • נשיקה באותו מקום

    אני מנסה מספר פעמים כבר לשאול את אותה שאלה ומשום מה אינני זוכה לתשובה. למדתי כי יש איסור לנשק במקום ערוה, ברצוני לשאול האם האיסור הוא רק על הבעל לנשק את ערוות האשה אך לאשה מותר לנשק את ערוות הבעל או שהאיסור הינו כוללני וגם לאשה אסור לנשק. אודה על תשובתכם.

    הרב יובל שרלו

    29/11/06 06:07

  • חתונה רפורמית של הבת דודה-המשך

    רב תודות לרב על תשובתו . רציתי להוסיף ולשאול אם בכל זאת בת דודתי לא תשנה את דעתה ותקיים את החתונה באולם לא כשר עם רב רפורמי-האם מותר לי הלכתית להגיע לחתונה? שוב תודה

    הרב יובל שרלו

    28/11/06 08:02

  • גזל

    התחלתי לעבוד לאחרונה ובשל כך נצטרכתי לשירות של צהרון עבור ילדי,ז"א לאסוף מהגן,ארוחת צהריים,פעילות קלה והשגחה,המליצו לי על אישה שלפרנסתה עושה זאת בבביתה,התקשרתי לברר פרטים והיא הסבירה שאם אני רוצה ע"ב שעתי מדי פעם זה 20 ש"ח לשעה,ואם ע"ב חודשי 450 ש"ח לילד (מדובר על 2 ילדים),הבהרתי שמדובר אך ורק ע"ב חודשי,התלבטתי מאוד לגבי צהרון זה בשל העובדה שהוא בתוך בית צפוף,קטן,עמוס בילדים (של הצהרון),לדעתי ייתר על המידה,הסברתי לה שנתחיל ונראה איך יהיה,במידה ויהיה טוב נמשיך ובמידה ולא ייפרדו דרכינו,הילדים היו שם 10 ימים ולא היו מרוצים כלל וכך גם אני,הודעתי לה שהחל מיום ראשון לא יהיו אצלה,בסה"כ הם היו אצלה 10 ימים,היא אמרה שאם כך עלי לשלם לה לפי שעה וכך לפי החישוב יוצא 1000 ש"ח הבהרתי לה שזה היה נסיון ושאין באפשרותי לשלם לה סכום כזה בעיקר ובמקביל אשלם למקום אחר,השיחה היתה בנועם וכוונתי היתה לשלם לה כמה שתדרוש,היו ברשותי 450 ש"ח ונתתי לה את הכל,היא מצדה אמרה שהיא תעשה חישוב ותאמר לי כמה הייתי צריכה לשלם ותחשוב על כך,בעלי אומר שמה שנתנו לה זה מספיק והתקשר לסגור איתה את הנושא,אך לדעתי היא רמזה שזהו גזל ואני לא רוצה זאת,אך אני לא בטוחה שבאמת אני צריכה להוסיף לה ,לדעתי גם מה שנתתי זה הרבה מדי לפי החישוב החודשי,מה גם שמבחינה כלכלית זה יקשה עלינו מאוד,כבוד הרב,אשמח לדעת מה דעתך בנושא,לשלם לה את ההפרש 550 ש"ח?

    הרב יובל שרלו

    28/11/06 08:01

  • לימודים גבוהים מעורבים

    בס"ד שלום, אני לומדת במכללה מעורבת, מקצוע ריאלי שלא היה לי כ"כ ברירה אלא ללמוד אותו שם, וכדרכם של המקצועות הריאלים- רוב הכתה הם בנים, ובתור אחת שגדלה כל חייה בחברה נפרדת (כמעט לגמרי) אני ממש משתדלת לשמור על דיסטנס והכל, אבל הנימוס מחייב וחיי החברה של המכללה וכו', לכן יש לי 3 שאלות יותר ממוקדות: 1) קורס שאני בת יחידה בו (3 עולות חדשות שממ שאין דיבור עברי איתם בנתיים, הם לא הפתרון) עם 20 בנים, הוא הכי קשה שלי, ובאמת חייבים ללמוד עם מישהו, ואחד מהקורס מסיע אותי כטרמפ, חילוני, נשוי 2, והוא הציע שנלמד יחד, וממש לא ידעתי מה להגיד לו, כי זה או ללמוד איתו או ללמוד לבד (קורס שנפלתי בו בעבר בגלל זה) . 2) בחור (גם- חילוני) שלומד איתי בכתה, שאני יודעת שמאוד קשה לו, ואם אני ישב איתו ויעזור לו אני יודעת שזה מאוד יציל אותו בלימודים. 3) עוד בחור חילוני שכמעט רק שנינו נמצאים במעונות- ובטבעיות (מצדו) התחלנו ללמוד ולעשות שיעורים ועבודות ביחד כי אין עוד כמעט אופציות אחרות. אני לא יודעת אם באמת יש שוני מהותי בין השאלות, קשה לי מאוד המציאות הזאת של לחיות פתאום במציאות מעורבת, יותר מעצם זה שהם חילונים לעצם המעורב של בנים עם בנות. תודה רבה רבה לרב! בבקשה לכשהשאלה תתפרסם, אם אפשר להשמיט פרטים.

    הרב יובל שרלו

    28/11/06 07:57