ללא

מושב גיתית

  • בית משפט רבני

    כבוד הרב, רציתי לשאול מדוע אישה אינה יכולה להעיד בפני בית דין רבני? ומעבר לכך אם אישה עברה אונס מדוע לפי האמונה הדתית על הגבר לשאת אותה לאישה או לשלם כסף עבורה? שאלה נוספת האם אפשר לשאול פה כל דבר הקשור לדת שאינני מבינה?

    הרב אבנר פורת

    12/04/16 22:23

  • טבילת כלים

    שלום הרב! האם אני טובל/ מלבן וכו'.. כלי בשרי/ חלבי הוא נהיה פרווה? אם אני מטביל/ מלבן וכו' לפסח זה גם נהיה פרווה? תודה רבה!

    הרב אבנר פורת

    12/04/16 22:09

  • מהו צדיק ובחירה

    כבוד הרב שלום, ישנו המשפט "צדיק באמונתו יחיה" רציתי לדעת לפי מה קובעים מיהו צדיק? האם גם אנשים שלא מאמינים נחשבים צדיקים? ואם צדיק באמונתו יחיה למה אותו צדיק לא יכול לקבוע לעצמו את אורח החיים הטוב ביותר מבחינה הלכתית? בתודה מראש

    הרב אבנר פורת

    12/04/16 22:02

  • ביצוע עבודה בבית מיד לאחר פסח.

    1) התחלתי להקים גינה בחצר ביתי. האם מותר להמשיך בהקמת הגינה מיד לאחר חג הפסח? 2) האם מותר לקנות מיד לאחר הפסח מחסן לגינה? 3) עץ הנטוע בעציץ 4 שנים, והועבר וניטע בגינה, האם מותר לאכול מפרותיו שנה לאחר נטיעתו? תודה שושי

    הרב אבנר פורת

    12/04/16 12:19

  • אמונת חכמים ושמחה

    לכבוד הרב שלום. אני חייל בשנה השלישית לשירות, מהמפגש עם חברים שאינם שומרי תומ"צ ובכלל מהמציאות היום יומית עולות לי שאלות רבות, בעיקר בתחום אמיתת האמונה והיסמכות על תלמידי חכמים בנושאים ובפרטי האמונה. להבנתי, העולם הפנימי אמוני של האדם נשען הרבה על ביטחון של אדם ברבותיו, ז"א למרות שלרעיונות יש הגיון מצד עצמם עדיין הם נשענים על אקסיומות מסוימות שקשה להוכיח לדוגמא כשאדם לומד על התועלת בלימוד גמרא, הרב יסביר מה התהליכים הפנימיים שייקרו אצל הלומד אבל בלי ביטחון ברב קשה לדעת אם אלו דברים שקורים בוודאות שהרי אלו תהליכים ארוכים נסתרים ופנימיים. על כן, א.כאשר יש וויכוחים בין החכמים וניראה כאילו מתעלמים לגמרי אחד מהשני ניראה כאילו חס ושלום יש בהם נגיעות על כן איך אפשר עם תחושה כזו ללמוד מרב זה או אחר ב. כנ"ל לפעמים אף מתעלמים לגמרי מממקורות קדמונים של הרב החולק ( לדוגמא בפולמוס תנ"ך בגובה העיניים) ולא מובן לי למה . ג. לפעמים מהיכרות ארוכה עם רב מסויים קרה מספר פעמים לא מבוטל שהתערב בנושא שלא הבין בו או שדיבר על נושא מסויים כאילו ממש מחובר ומבין, דבר שלא היה נכון בפועל ומקשה אחר כך לסמוך על אדם זה שהיה בקיא לא לטעות בעניינים פנימיים ודקים כמו אמונה ד. לפעמים ניראה שהחכמים עצמם מעריכים חיצוניות כגון הישגים ותוצאות ואנשים בעלי מעמד ופחות את המאמץ הפנימי האם יש בכך מן האמת ה. תופעות לוואי של אנשי הדת כגון שמעריכים בעיקר הישגים ונראה שזה נובע באופן סוראליסטי דווקא מהרצון שלהם להיות אנשים מוסריים ולכן אוהבים עשייה אך יוצא שמעריכים רק ת'כלס וגם אם נסביר מה התהליך שמוביל לזה , העובדה עצמה ממש בעייתית כי ניראה שאין התקדמות במידות ( או אם לדייק אנשים נשארים חיצוניים) והרי זו אחריות התורה שאדם שיפעל על פיה ישיג תוצאות ו.איך ידע אדם שרבותיו טועים ועליו לשנות שיטה/השקפה" והרי ועשית ככל אשר יורוך גם על ימין שהוא שמאל וכ"ו" דהיינו גם על מה שניראה לך כטעות… ז.האם המושג "תורת חיים" כולל בתוכו את הרעיון שהתורה "מסתדרת" דהיינו שאין סתירה עקרונית בין התורה לחיים לדוגמא שאדם שיעבוד עפ"י ההלכה יתפרנס בכבוד ושאנשי התורה יוכלו להיות משכילים וכ"ו. אני שואל מכיוון שבמציאות רואים שכששומרים על ההלכה מפסידים אין סוף דברים כשרים כגון תפקידים, ידיעות, הנאות, התפתחות אישית וכ"ו ויוצא שהתורה כביכו

    הרב אבנר פורת

    11/04/16 22:23

  • שם לתינוק

    שלום, אני יודעת שאצל המזרחים נתינת שם לתינוק על שם האב שבעודו בחיים מסמלת ברכה. השאלה אם זה בסדר או שעדיף שלא ?

    הרב אבנר פורת

    11/04/16 17:12

  • גמרא מסכת קידושין

    שלום כבוד הרב. אני לומד עכשיו מסכת קידושין ונתקל הרבה במושגים: תחילת ביאה, גמר ביאה, וביאה שלא כדרכה. מה המשמעות של ביטויים אלו? תודה רבה מראש.

    הרב אבנר פורת

    11/04/16 00:34

  • בדיקת חמץ

    בס"ד לכבוד הרב שלום. בני יוצא לחו"ל עם אישתו ביום חמישי השבוע וחוזר ביום שישי ערב ליל הסדר בשעה 6:00 בבוקר. האם יכול עשות בדיקת חמץ לפני צאתו לחו"ל כשבוע לפני התאריך המקורי? ואם כן כיצד? כמו כן הוא משאיר בית נקי ללא חמץ כלל. תודה רבה.

    הרב אבנר פורת

    10/04/16 13:07

  • שיער

    היי הרב אישתי כבר העירה לי כמה פעמים שהיא מאוד רוצה שאני אוריד את שיער המפשעה שלי ואמרתי לה שזה אסור מבחינה הלכתית והיא אמרה לי שזה מאוד מציק לה השאלה שלי אם אני יכול להוריד את השיער לצמיתות או פעם ב... תודה רבה על התשובה

    הרב אבנר פורת

    06/04/16 22:36

  • אלגריבה

    שלום הרב על פי המסורת התוניסאית בבית הכנסת שבאי גרבא יש דלת מהמקדש ואבן מהזבח הפליטים הביאו את מה שהצליחו לחלץ לאחר שנחרב הבית האם יכול להיות שיש אמת בדבר? תודה רבה

    הרב אבנר פורת

    06/04/16 21:06

  • לאחר שמיטה

    שלום, האם מותר מיד לאחר שנת שמיטה לקנות במשתלה/חנות פרחים עציצים ואדניות לנוי?

    הרב אבנר פורת

    06/04/16 13:20

  • האם הכלים כשרים?

    כבוד הרב שלום וברכה, הוריו של בעלי מסורתיים, מקפידים עבורנו על כשרות, מפרידים בין כלי בשר לחלב ומטבילים את הכלים. האחים שלו אינם מפרידים בין כלי בשר וחלב בבתיהם, פעמים רבות קורה שאחד מהאחים מביא עימו תבשיל מסוים לשבת- והאוכל נאכל כשהוא חם בכלים הרגילים של בית הוריו כמו כן לעיתים קרובות חמותי מציידת את האחים בסירים או קופסאות פלסטיק עם אוכל מבושל ומקבלת אותם בחזרה כשהם רחוצים בסקוטצ בו השתמשו לבשר וחלב. שואלת-מה דינם של הכלים במצב כזה? האם הם כשרים לאכילה מתוכם? בנוסף- לעיתים האחים שמגיעים בשבת או בערב שבת הרבה אחרי הדלקת נרות מביאים איתם שתיה, פיצוחים וכו' האם מותר לנו לאכול מהם ? אשמח לקבל תשובה על מנת שנדע איך לנהוג בעתיד. אנחנו ספרדים

    הרב אבנר פורת

    06/04/16 13:15

  • מה עושים עם כמויות של אלכוהול לא כשר בפסח

    שלום יש לי בקבוקי אלכוהול לא כשר לפסח וויסקי ובירה מה הדין ? האם אפשר לשמור אותם בארון סגור? או בחדר שאף אחד לא יכנס אליו במהלך החג? תודה על המענה

    הרב אבנר פורת

    05/04/16 20:54

  • אמירת אמן בברכת תתקבל בשחרית של פסח

    ******אבי 05/04****** שלום כבוד הרב, להלן שאלתי. בספר ההלכות ""הבית היהודי"" בהלכות פסח נאמר בנושא תפילת שחרית של פסח, שלאחר חזרת הש""ץ גומרים את ההלל ויש לענות אמן של ברכות באמצע ההלל, אבל אמן של תתקבל אין לענות (ולא ברוך הוא וברוך שמו), מאש""כ בהלל של ר""ח אפשר לענות אמן של תתקבל ג""כ הואיל ואין אנו מברכים עליו. השאלה שלי היא, 1. האם ""תתקבל"" הכוונה למשפט בקדיש של ""תתקבל צלותנא ובעותנא וכו'"" או לכל הקדיש שנקרא קדיש תתקבל. 2. מדוע במחזור פסח (גרסת למען שמו באהבה) כתוב ""אמן"" בסוף ברכת תתקבל, אם זה לא נדרש?

    הרב אבנר פורת

    05/04/16 06:44

  • יחץ - פסח

    ******אבי 03/04****** שלום כבוד הרב, נאמר בספר הבית היהודי, בהלכות יחץ, שלאחר בציעת המצה, את החלק הגדול יתן לאחד מן המסובים לשומרה לאפיקומן ונותנים אותה תחת המפה זכר למה שנאמר ""משארותם צרורות בשמלותם"" להלן שאלתי. 1. במקום אחר קראתי שישר לאחר הבציעה, את החלק הגדול של האפיקומן כבר מחביאים. אם כן, לפי מה שכתבתי לעיל, ניתן להבין שטרם מחביאים אלא רק נותנים לאחד המסובים לשומרה לאפיקומן. אז לא ברור לי מה הכוונה ""לשומרה"", האם לשמור אותה בינתיים ולהחביא במהלך הערב? מתי נהוג להחביא את האפיקומן. 2. לא הבנתי בדיוק את נתינת האפיקומן תחת המפה. איך פרקטית זה מתבצע. ******אתר כיפה - הרב אבנר פורת 03/04****** 1. יש נוהגים לתת לאחד המסובים לשמור לסוף הסעודה ('צפון'). י הנוהגים שמחביאים והילדים מחפשים, יש נוהגים שהילדים מחביאים והאב מחפש, ויש נוהגים שאחרי אמירת 'הא לחמא עניא' לתת לאחד הילדים שיישא את האפיקומן עטוף על הכתף, ואז ידפוק בדלת, ושואלים אותו 'מי אתה', והוא עונה 'ישראל', 'מאין באת', 'ממצרים', 'לאן אתה הולך' 'לירושלים' וכולם אומרים 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה, ואז מתחילים 'מה נשתנה'. 2. המקובל כמדומני הוא לעטוף את החלק הזה השמור ל'צפון' במפית. ******אבי 04/04****** ומה קורה במידה והמנהג הוא להחביא כדי שהילדים יחפשו וימצאו ויקבלו מתנה. איך נקיים את מצוות אכילת האפיקומן בסוף הסעודה? האם צריך לאכול בעצם את האפיקומן שהוחבא ונמצא ע""י הילדים?

    הרב אבנר פורת

    04/04/16 22:56

  • השבת אבידה

    בס"ד שלום הרב, בשמחת תורה השנה הייתי מחוץ לבית, והייתי בגד מסוים- איני יודעת מי נתנה לי את החולצה אבל ראיתי חולצת תנועה על המזרון שלי לקחתי והשתמשתי בה אבל לא ידעתי למי להחזיר היא עדיין אצלי.. השאלה שלי האם אני יכולה להשתמש בה או שאני צריכה לנסות לגלות של מי היא? כי היו שם הרבה בנות מכל מיני מקומות...

    הרב אבנר פורת

    04/04/16 19:28