ללא

מושב גיתית

  • נטילת ידיים אחרי השירותים ושטיפת הידיים

    איך סדר הפעולות אחרי השירותים: לשטוף ידיים עם סבון, לנגב ידיים וליטול ושוב לנגב ולברך ? או ליטול ידיים, לנגב ולשטוף עם סבון ולברך? או שניגוב הידיים באמצע מיותר?

    הרב אבנר פורת

    04/01/17 20:57

  • מצטמק ורע לו

    שלום כבוד הרב, מה משמעות המונחים מצטמק ויפה/טוב לו או מצטמק ורע לו? תודה,

    הרב אבנר פורת

    31/12/16 22:10

  • השהיית תבשיל בתנור עם מצב שבת

    שלום כבוד הרב, בקיצור שולחן ערוך בסימן רנג - שהיית תבשיל על כירה מערב שבת, סעיף ה' כתוב: ""תנור חשמלי המופעל מערב שבת, ויש בתוכו גוף חימום הפועל בדרגת חום קבועה, [הנקרא ''מצב שבת''], שלא באמצעות טרמוסטאט, מותר להשהות בתוכו מערב שבת תבשיל שנתבשל כל צורכו, אפילו אם הוא מצטמק ויפה לו, ואין חוששין שמא יגביה את חום התנור בשבת. [דחשיב ככירה גרופה וקטומה]. וכל שכן שמותר להניח בתוכו מערב שבת מים חמים שהיד סולדת בהם, אחר שהגיעו לרתיחה. או תבשיל שהצימוק רע לו. או קדרה שיש בתוכה חתיכת בשר שאינה מבושלת כלל. ויש המחמירים בתבשיל שמצטמק ויפה לו, לכסות את הכפתורים, או לרשום בפתקא ''שבת'' באותיות בולטות, להיכר שלא יבוא להגביה את חום התנור, ומניחים הפתק סמוך לכפתורים. והמחמיר כן תבא עליו ברכה. [ילקו''י שבת א' עמ' צו. שמעיקר הדין יש להתיר דהא המנהג כחנניה, ושמא חשיב כגרוף]"". להלן שאלתי. בהלכות א-ד התייחסו לחימום בגז ובפלטה והתייחסו למצבים נוספים שלא ראיתי התייחסות לגבי תנור חשמלי עם גוף חימום בדרגת חום קבועה. אשמח לדעת מה ההלכה לגבם (אולי יש קל וחומר מתוך סעיף ה' שאני לא יודע לעשות). להלן המקרים: א. תבשיל שנתבשל רק כחצי בישולו, ועדיין אינו מבושל כל צרכו, [וראוי לאכול מהתבשיל על ידי הדחק]. ב. תבשיל שהתחיל להתבשל, ונתבשל קצת מערב שבת, אך עדיין לא הגיע למאכל בן דרוסאי. ג. תבשיל שהתחיל להתבשל מעט, ונתן בתוכו סמוך לכניסת השבת חתיכת בשר שאינה מבושלת. תודה,

    הרב אבנר פורת

    31/12/16 22:08

  • קריאה בתורה ביום הראשון בחנוכה

    שלום כבוד הרב, נאמר בק""ש סימן תרפד - סדר קריאת התורה בחנוכה, א': ""בכל שמונת ימי חנוכה קוראים בפרשת הנשיאים, וכשחל יום ראשון של חנוכה בחול, מתחיל הכהן מפרשת כהנים עד ""ויקריבו אותם לפני המשכן"", והלוי קורא משם עד ""ויהי המקריב ביום הראשון"", והשלישי קורא משם עד ""ביום השני"". ויש נוהגים שהכהן קורא עד סיום ברכת כהנים בלבד, ואף על פי שיש להם על מה שיסמוכו, נכון להודיעם שיותר טוב להמשיך עד ""לפני המשכן"", ואם יסכימו לבטל מנהגם תבוא עליהם ברכה. ואין צריך לומר שאם טעה השליח צבור וסיים לכהן ""ואני אברכם"". וקפץ הכהן ובירך ברכה אחרונה שיצא, ואין מחזירין אותו. "" להלן שאלתי. לא הצלחתי להבין את הסוף: ""ואין צריך לומר שאם טעה השליח צבור וסיים לכהן ""ואני אברכם"". וקפץ הכהן ובירך ברכה אחרונה שיצא, ואין מחזירין אותו."". אשמח אם תוכל להסביר יותר טוב. תודה, אבי

    הרב אבנר פורת

    21/12/16 07:03

  • מי אמר שהפסיקה בגמרא היה הנכונה?

    שלום הרב! שאלה פשוטה יש לי מדוע פוסקים בגמרא בסופו של לטובת מישהו מסוים מדוע שאר הדעות לא נכונות? אם במקרים אחרים זה שלא קיבלו את פסיקתו עכשיו כן פסיקתו התקבלה.. מה שונה? למה מקודם הלכו לפיו ובפסיקה אחרת לא הלכו לפיו? הרי הוא תלמיד חכם לא? חשוב לי להעיר הרב שאני לא שואל את זה מציניות אלא מתוך רצון אמיתי להבין. תודה הרב!

    הרב אבנר פורת

    19/12/16 21:58

  • גיל מינימליסטי לנישואין

    שלום רב, אני יודעת שאין גיל מסויים לנישואים כי כל אחד ומי שהוא .. אבל בערך - מה הגיל המינימליסטי לנישואין לדעתכם? אני בת 19 ומאוד בוגרת, ויצאתי עם מישהו שעכשיו בן 17 (כיתה י"ב) שגם הוא מאוד מאוד בוגר נפרדנו בעיקר בגלל שאי אפשר לשמור נגיעה במשך שנים שלמות ויש לנו זמן עד החתונה .. מתי לדעתכם נוכל כבר לחזור לקשר? כמה זמן הכי הרבה אפשר לשמור נגיעה אם שנינו באמת רוצים ומאמינים?! והאם זה בסדר שנשאר בקשר קל כזה עד שנחזור לקשר רציני של לפני נישואין?

    הרב אבנר פורת

    19/12/16 21:38

  • גביר שקונה לולב עבור חכם

    שלום כבוד הרב, נאמר בשולחן ערוך, סימן תרמט, סעיף ה: ""גביר שרוצה לקנות לולב מהודר עבור חכם, מותר להעלות בדמים כדי לזכות בו, דאף שהחכם גדול כבודו, אמנם במה שציונו ה' מצוה מן התורה אין חולקים כבוד לרב, שאדם קרוב אצל עצמו לעשות המצוה שציוהו ה' יותר מכל אדם אחר. ובכל דבר מצוה הוא קודם אפילו לאדם גדול ממנו."" להלן שאלתי. אני לא יודע אם אני לא מבין או שיש טעות בטקסט. מה שהבנתי שגביר יכול להעלות את המחיר כדי לזכות בלולב מהודר למרות שחכם ממנו יפסיד את הלולב. אבל כתוב בטקסט ""גביר שרוצה לקנות... עבור חכם"" כלומר שהוא לא קונה לעצמו אלא למישהו אחר שהוא חכם, אז מה הכוונה בהמשך המשפט ""דאף שהחכם גדול כבודו"" שהרי שהוא קונו בשבילו אז להפך היה צריך לומר ""דווקא בגלל שהחכם גדול כבודו"" הוא מעלה את הדמים עבור אותו חכם שקונה עבורו. תודה, ****** אתר כיפה - הרב אבנר פורת 16/11 ****** שלום הכוונה שם היא שיש שני אנשים - אדם כלשהו, ומולו גביר שקונה עבור חכם. והמחבר אומר שהאדם הראשון יכול להעלות את המחיר כדי לזכות בלולב, אפילו שבגלל זה החכם, שמיוצג על ידי הגביר, יפסיד. כל טוב שלום כבוד הרב, ואם לא היה מדובר בגביר שקונה לחכם, אלא החכם עצמו, האם במקרה הזה אפשר לומר שאסור להעלות בדמים כנגד החכם? (שאם היה מותר להעלות בדמים, מדוע כתבו בהלכה על דביר אלא היו כותבים ישר על החכם שמותר להעלות כנגדו בדמים, ואז בקל וחומר גם כנגד דביר שקונה עבור החכם יהיה מותר להעלות בדמים). תודה,

    הרב אבנר פורת

    19/12/16 21:32

  • רצון להתאמה

    שלום כבוד הרב אני יודעת שהיה עדיף שארחיב בשאלה אבל ממש אין לי זמן פשוט .. אני אסביר בקצרה: יצאתי עם מישהו שנה וחצי בערך , אבל היינו די ילדים. למרות זאת .. אהבה בינינו הייתה גדולה ובסופו של דבר נפרדנו בגלל שלא שמרנו נגיעה .. עכשיו, כחצי שנה אחר כך חשבנו לחזור לקשר כי שנינו מאמינים שיש פונטציאל עתידי.. הקטע הוא שאני מפחדת שמרוב שאנחנו רוצים אחד את השניה ואוהבים את מה שהיה לנו בעבר אנחנו נהיה יחד גם אם אנחנו לא מתאימים. זאת אומרת ... שנינו מאמינים בזוגיות שלנו מאוד. כי יש לנו כנות ויש לנו אמון ויש לנו תקווה והקרבה ואת כל מה שבנינו יחד בעבר ... אבל אני מפחדת שרק בגלל שאנחנו כלכך מאמינים בנו אז נצליח. נניח הבוקר דיברנו על זה שהוא מחמיא לי יותר מידי לדעתי והוא אמר שהוא אוהב להחמיא אז הגענו יחד לפשרה שהוא ינסה להפחית בזמן שאני אנסה לקבל אותן. -זו רק דוגמה אבל אני מפחדת שאנחנו לא באמת מתאימים ולא באמת צריכים להיות יחד אבל בגלל שאנחנו רוצים את זה אנחנו נתקן את הבעיות האלה... בבקשה תגיד לי שאלוקים לא יתן לנו לעשות טעות ולהתחתן יחד אם אנחנו לא מתאימים ://

    הרב אבנר פורת

    18/12/16 19:24

  • הדלקת נרות חנוכה במוצש

    שלום כבוד הרב, בהלכות חנוכה בקש""ע, סימן תרפא, סעיף א' נאמר: ""במוצאי שבת אין מבדילין בנר חנוכה, שאין נהנים מאורו, ואין מברכים על הנר עד שיאותו לאורו."" להלן שאלתי. מה הכוונה ""עד שיאותו לאורו"". לא הבנתי מה זה אומר שלא מברכים עד זמן זה על נרות חנוכה. תודה,

    הרב אבנר פורת

    18/12/16 07:47

  • גילוח בימינו

    שלום הרב, יש לי כמה שאלות בנושא גילוח בימינו. א. האם יש האיסור להתגלח בתער הוא דווקא במתכת? ב. מה אורך הפאה המינימלי? בשו"ע כתוב עד סוף האוזן וזה לא נראה שהרבה אנשים עושים כך. ג. אם יש שיער שהוא לא בפאה עצמה אבל הוא בין האוזן לעין (באותו גובה אבל לא חלק מהזקן) יש איסור להוריד? אם זה מבייש? תודה רבה!

    הרב אבנר פורת

    18/12/16 07:43

  • ברכת הרואה נר חנוכה

    שלום כבוד הרב, בקש""ע, ברכת הרואה נר חנוכה, סעיף א נאמר: ""גם בזמן הזה יש לברך על ראיית נרות חנוכה, באופן שיתמלאו שלשה התנאים הצריכים לזה, שהם: שלא הדליק נר חנוכה, שאינו עתיד להדליק באותו לילה, ואין מדליקין עליו בביתו, שאז כשרואה נרות חנוכה, בלילה הראשון מברך שתי ברכות, שעשה נסים, ושהחיינו, ובשאר לילות ברכת שעשה נסים בלבד. ואם חסר אחד משלשה תנאים אלו, אינו מברך על הראיה. ונראה עוד שאין הרואה מברך על נרות חנוכה של אחרים, אלא בתוך זמן המצוה, שהוא תוך חצי שעה משעת ההדלקה, אבל אם עבר זמן המצוה, אינו מברך. וכן אם הוא מסופק בדבר, אם עברה חצי שעה משעת ההדלקה או לא, לא יברך. ואף על נרות של בית כנסת יש לברך ברכת הראיה, ובלבד שיהיו תוך חצי שעה. ואם ראה נר חנוכה, ולא בירך מיד ברכות הראיה, יכול לברך בתוך זמן המצוה. [ילקוט יוסף מועדים עמוד רכז. יחו""ד ח""ד סימן לח]"". כמו כן, באותו סימן בסעיף ו נאמר: ""הרואה נרות חנוכה שהודלקו בבית הכנסת, בתוך חצי שעה של זמן הדלקתם, יברך ברכות הראיה, היינו שעשה נסים ושהחיינו בלילה הראשון של חנוכה, וברכת שעשה נסים בשאר הלילות. [שכיון שמנהג הדלקת נ""ח בבית הכנסת ""בברכה"" הביאו מרן בש""ע, ופסק כן לדינא, הו""ל בכלל ""מנהג ישראל תורה הוא"". תוס' (מנחות כ:), ורמב""ן (פסחים ז:). וממילא יש לברך על הראיה של נרות החנוכה שהודלקו בביהכ""נ. ועיין בשו""ת יביע אומר ח""ז (חאו""ח סימן נז), ובחזון עובדיה הלכות חנוכה]. "" להלן שאלתי. לא הבנתי את החידוש בסעיף ו' על סעיף א'. האם אני מפספס משהו בהלכה? האם מדובר בסעיף ו' גם על מקרה שאדם כן מברך בביתו לאחר בית הכנסת (בניגוד לסעיף א)? תודה,

    הרב אבנר פורת

    17/12/16 22:28

  • ייעוץ לזוגיות

    בס"ד שלום הרב, אנסה לספר את זה בקצרה - ק' ואני מכירים כבר כמעט שלוש שנים והיינו בני זוג יותר משנה וחצי. ככל שהזמן עבר אני התחזקתי יותר עד שהחלטתי לשמור נגיעה, ק' קיבל את הרצון שלי וניסינו לשמור אבל זה היה קשה לנו מכיוון שכבר היינו מורגלים לקשר ההוא וידעתי שהוא לא יצליח עד שהוא לא ירצה את זה בעצמו ויעשה את זה כי הוא באמת יבין למה אסור ולמה זה כדאי ולא רק מתוך כבוד אליי .. בסופו של דבר אחרי חודשיים בערך של ניסיונות ונפילות, נפרדנו בהחלטה שאם הוא יתחזק אז נוכל לתת לזה עוד צ'אנס. עבר הזמן ועברו מאז כמה חודשים .. ק' ואני חזרנו לקשר, הוא יתחזק ונפגשנו פעמיים ושמרנו נגיעה מוחלטת (אני גאה בנו) מאז חזרנו לדבר באופן כמעט יוםיומי וק' טוען שהוא לא הפסיק לאהוב אותי ואני מאמינה לו. הקשר בינינו הוא מאוד טוב כי הוא נורא פתוח , בלי משחקים ועם המון אמון וכנות. הקטע הוא ששמתי לב שכאשר הוא אומר שהוא אוהב אותי או מספר לי מה הוא אוהב בי או כמה אני מדהימה בעיניו אז אני ממש רוצה להיות איתו .. שמתי לב שכשהוא אומר לי שהוא רוצה להתחתן איתי כי אהיה לדעתו אמא מדהימה אז אני ממש רוצה להתחתן איתו ולהיות אמא מדהימה לילדים שלנו .. וכאן מגיעה השאלה - האם זה בסדר שהרצון שלי להיות איתו נובע בעיקר בגלל כמה שהוא אוהב ורוצה אותי? כמובן שלא הייתי רוצה סתם אחד בגלל שהוא אוהב אותי - אנחנו מכירים כבר כמה שנים ויש בינינו תקשורת מעולה , אנחנו מכבדים אחד את השניה ואפילו שהיינו פרודים וכבר "התגברתי עליו" עדיין הערכתי אותו על המידות הטובות שבו ועל כמה שהוא באמת בןאדם נדיר שכל הזמן רוצה להשתפר ושואף לעשות את הדבר הנכון גם אם זה בניגוד לרצונות שלו (למשל שנפרדנו בהדדיות כי הבנו שלמרות הרגשות שלנו אי אפשר להתפשר על דת) .. אז כן, אני נורא אוהבת אותו בתור בן אדם וכמה שהוא טוב ומיוחד אבל אני חושבת שיותר מזה אני אוהבת את איך שהוא אוהב בי הכל והשאלה האם זה בסדר, לאהוב אותו בגלל זה , לתת לזוגיות עוד הזדמנות בעיקר כי הוא עדיין אוהב. הקטע הוא שכאשר הוא מספר לי למה הוא אוהב אותי אני פשוט באמת רוצה להיות האישה הזו שהוא מתאר וזה גורם לי לרצות להיות אישה טובה יותר ולכן אני נוטה לחשוב שזה דווקא טוב וגם אם כרגע אני לא "מאוהבת" בו אז בטח שנחזור האהבה הזו תחזור עם הזמן ... ולמרות שאני לא מרגישה בפנים את ה"אהבה" הזו - א

    הרב אבנר פורת

    17/12/16 22:20

  • מעט דחוף בבקשה

    שלום כבוד הרב, האם מותר לאכול אוכל שבושל בכלים בשריים שהודחו במדיח כלים יחד עם כלים חלביים? אשמח לדעת את ההלכה לגבי ספרדים. תודה מראש

    הרב אבנר פורת

    16/12/16 10:08

  • אסור להשתמש לאורה

    שלום כבוד הרב, נאמר בקש""ע, בהלכות חנוכה, סימן ""אסור להשתמש לאורה"", סעיף ב: ""אחר שעבר זמן מצותה, שהוא חצי שעה משעת הדלקתה, מותר להשתמש לאורה. [כ""כ הרי""ף אם היתה דולקת והולכת כשיעור הזה, ורצה אח""כ לכבותה או להשתמש לאורה הרשות בידו. וכ""פ הרמב""ם. וכ""ה בש""י סי' תרעב ס""ב. וכתב הר""ן, וה""ט לפי שלא הקצה אותה אלא למצותה]. "" ובסעיף ג נאמר: ""מותר להשתמש במנורת החנוכיה להאיר בסעודת מצוה וכיו""ב, אחר שנגמר זמן מצותה. [כן נראה מד' הר""ן. וכ""ש להרי""ף והרמב""ם הנ""ל, שמרן פסק כדבריהם. ובשו""ת משנה שכיר (סי' רה) אסר להשתמש במנורת החנוכיה כל ח' ימי חנוכה, אחר שהקצהו למצותו כל ח' ימי חנוכה. ובאמת שאין חילוק בין השמן למנורת החנוכיה, שלדעת הרי""ף והרמב""ם אחר זמן מצותה לא הוקצו. ואין לנו אלא דברי מרן]. "" להלן שאלתי. לא הבנתי מה החידוש של סעיף ג' על סעיף ב'. זה נשמע כמו פרט של כלל ואין אוזני שומעות טעם הפירוט. תודה,

    הרב אבנר פורת

    16/12/16 09:50

  • בכורה

    שלום וברכה לכבוד הרב. למה יעקב אבינו קנה את הבכורה מעשיו? אני מבקש שזה לא יפורסם באתר

    הרב אבנר פורת

    14/12/16 23:14

  • הדרכה בנ״ע

    שלום ולילה טוב , בעזרתו ובעזרתי ? ברוך ה' נכנסתי להדרכה בבנ״ע , אני ככ נרגשת וברוך ה' אתחיל עוד שבועיים , רציתי לשתף שאני מלאת חששות , הן בנות לא ככ חזקות ואחד מהסיבות שרציתי להיכנס היא להשפיע בעניינים האלו וכמובן חברתית ועוד , לפי מה שאני מכירה את עצמי אני יכולה לעמוד באתגר , אבל מוכנה? זה קרה ככ מהר , אני מפחדת שהן לא יאהבו אותי, שאולי אכשיל אותן בדבר מה , שאכריח אותן להיכנס לתפילה בגלל שצריך ולא בגלל רצון , אני רוצה שלא יהיה שום יום מבוזבז בהדרכה שלי , אני יודעת שזה נראה שאני שואפת להזיז הרים אבל אני רוצה להזיז משהו , אני רוצה שיראו אני הייתי כאן , מאיפה מתחילים? אני אובדת עצות

    הרב אבנר פורת

    14/12/16 21:11