ללא

מושב גיתית

  • שליטה בכעס

    שלום כבוד הרב, בהלכות דעות פרק א נאמר: ו [ד] הדרך הישרה- -היא מידה בינונית שבכל דעה ודעה, מכל דעות שיש לאדם; והיא הדעה שהיא רחוקה משני הקצוות ריחוק שווה, ואינה קרובה לא לזו ולא לזו. ולפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד, ומשער אותן ומכוון אותן בדרך האמצעית, כדי שיהא שלם. ז כיצד- -לא יהיה בעל חמה נוח לכעוס, ולא כמת שאינו מרגיש; אלא בינוני: לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו, כדי שלא ייעשה כיוצא בו פעם אחרת. בהלכות דעות פרק ב נאמר: ה [ג] ויש דעות שאסור לו לאדם לנהוג בהן בבינונית, אלא יתרחק עד הקצה האחר ... ו וכן הכעס, דעה רעה היא עד למאוד; וראוי לאדם שיתרחק ממנה עד הקצה האחר, וילמד עצמו שלא יכעוס, ואפילו על דבר שראוי לכעוס עליו. ואם רצה להטיל אימה על בניו ובני ביתו, או על הציבור אם היה פרנס, ורצה לכעוס עליהם, כדי שיחזרו למוטב- -יראה עצמו בפניהם שהוא כועס כדי לייסרם, ותהיה דעתו מיושבת בינו לבין עצמו, כאדם שהוא מידמה איש בשעת כעסו, והוא אינו כועס. להלן שאלתי. לפי הבנתי מדברי הרמב""ם בפרק א, פסוק ז, לגבי הכעס (החמה) יהיה כבינוני - לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו. מצד שני הוא אומר בפרק ב שיש מקרים בהם מידת הבינוניות לא טובה (""ויש דעות שאסור לו לאדם לנהוג בהן בבינונית"") אלא יתרחק עד הקצה האחר, והוא מביא בפסוק ו' את הכעס כדוגמא למדה כזו. אם כך, הוא הביא את הכעס הן בפרק א כמדה שיש לנהוג בבינוניות, והן בפרק ב כמדה שיש להתרחק עד הקצה האחר. אשמח לביאור הסתירה לכאורה כפי שהבנתי אותה. תודה

    הרב אבנר פורת

    06/03/17 08:27

  • נפסלו מאכילת הכלב

    שלום כבוד הרב, בקש""ע בהלכות פסח, סימן תמז - דין נותן טעם לפגם, ג, נאמר: ""טבליות וכדורי הרגעה, נגד מיחושי ראש וכאב שינים, מותר להשתמש בהם בפסח, אפילו יש בהם תערובת חמץ (עמילן של חטה), כל שטעמם פגום וכבר נפסלו מאכילת הכלב קודם הפסח, ובולעים אותם כמות שהם. ..."" להלן שאלתי. מה המשמעות של ""נפסלו מאכילת הכלב"". אני רואה את זה חוזר כמה פעמים בהלכות. הרי כלב לא אוכל אמקול אז מה המשמעות של פסילת אקמול מאכילת הכלב, ומתי זה לא היה פסול? תודה,

    הרב אבנר פורת

    05/03/17 21:57

  • חלום של חברה שלי

    הייתי בבלוק כלשהו פתאום נכנס איש אחד עם בגדים מוזרים והיתה לו מזוודה אמרתי לו שהוא טעה בכניסה .הוא התקרב אליי ודקר לי משהו בצוואר. הרגשתי שאני מאבדת הכרה אהל הצלחתי לחשוב. הוא לקח אותי בידיים ועלה איתי במדרגות . כל הדרך ניסיתי להסביר לו שאני מצליחה לחשוב כי פחדתי ממה שהוא יעשה לי. ואז הוא הכניס אותי לכיתה כלשהי שם אותי על השולחן ואז איכשהו התעוררתי והצלחתי לברוח והוא רדף אחרי והיו מלא ילדים בחוץ וזה בסוף תפסו אותו

    הרב אבנר פורת

    05/03/17 21:55

  • נתילת ידיים במקום ציבורי

    כאשר אוכלים בקניון למשל בארומה כשרה, יש חדר אחד שירותים ביחד עם ברז כיור אין הפרדה בין שירותים לבין חדר אחר של ברז, כשאני רוצה ליטול ידיים לפני סעודה, האם מותר לי במקום כזה ליטול ידיים, כשאין נתלה, האם מותר ללא נתלה, האם לברך, וגם אם אמצא כוס חד פעמית, האם לברך, מה נכון לעשות?

    הרב אבנר פורת

    04/03/17 23:49

  • כוסברה

    אצלי בבית אני משתמשת בכוסבר שמיר באריזה כשרה, אצל משפחה שלי לא שומרים, מה שכן מנקים שם היטב, ואנו אוכלים שם,האם אפשר לסמוך במצב הזה או להימנע לאכול שם מאכלים עם כוסברה

    הרב אבנר פורת

    04/03/17 23:25

  • צנצנת

    על אריזה תירס רשום כשר לפסח ובצד שני לא כולל פסח, לא ברור, האם מותר לאכול תירס בפסח?

    הרב אבנר פורת

    04/03/17 23:10

  • קריאת מגילה של נשים

    רציתי לשאול. בקהילה שלנו יש בכל שנה קבוצה של נשים ששומעות מגילה מאישה שקוראת. מצד אחד זה נראה לי מיוחד וחווייתי אבל מצד שני יש לי תחושה לא טובה עם זה. אשמח לשמוע מה אתה חושב על זה? זה בסדר? תודה

    הרב אבנר פורת

    04/03/17 23:05

  • הדרקון של חז''ל ושל היום; והאם עבודה זרה?

    לכ' הרב יוגב שלום, ברשותי בובת דרקון מהעיר קראקוב, בה מקובל אצל הגויים שחי בעבר דרקון לו נהגו להקריב (אם זו המילה הנכונה - אנא שקול השפעתה על תשובתך) בהמות ׁׁ(ולגרסא אחרת, בתולות) מדי זמן, אחרת היה יוצא למסעות הרג, הרס וביזה. האם הדרקון נחשב לעבודה זרה כי הוקרבו לו תשורות ("קורבנות"?) ע"מ למנוע תוצאות הרסניות של טבעו? למיטב ידיעתי לא יוחסו לו תכונות שאינן גשמיות, וזאת שלא כמו לאלילים. אם התשובה שלילית, אזי, בהתייחס למשנת עבודה זרה ג', ג', האם הדרקון הנזכר שם הוא-הוא הדרקון המוכר לנו כיום מסרטים מצוירים וכד' (כמו הדרקון הידוע מקראקוב)? ואם הוא הוא, אני מבין שאין להשהות הבובה ברשותי, וודאי שלא לתתה כמשחק לילד. האם נכון? במקרה כזה האם נכון שמצווה להשחיתה כליל (עפ"י "הרס תהרסם")? אם כן, האם מותר להשהותה עד שיתאפשר לקיים המצווה בתנאים טובים? האם יש מקום להקל אם הבובה התקבלה כמתנה מאדם חשוב במשפחה שחייבים בכבודו? אולי בתנאי שתושחת הבובה כך שתחסר איבר? ובמקרה כזה האם חובה להשחית הפנים, או שתספיק השחתה פחות ניכרת? תודה מראש!

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 13:12

  • שפך מים צוננים שלא נתבשלו לתוך תבשיל

    שלום כבוד הרב, כתוב בקש""ע בהלכות שבת, סימן שיח סעיף א' - דין הנאה ממעשה שבת, הלכה טו: ""אם שפך מים צוננים שלא נתבשלו לתוך תבשיל הנמצא על הפלאטה, ועשה כן במזיד, כיון שהמים לא נאסרו מקודם בפני עצמם, ואיסורם [הבישול] נעשה עם התערובת, אין בו משום דבר שיש לו מתירין. "" להלן שאלתי. אני מנסה להבין את ההלכה. אנסה לנסח את הבנתי ואשמח אם תאשר אותה או תסביר אחרת. בסעיף ההלכה הקודם כתוב ""תבשיל שנתבשל בשבת במזיד ונתערב בתבשיל אחר כשר, ויש בתבשיל ההיתר שיעור ביטול כנגד התבשיל שנתבשל בשבת, התבשיל מותר באכילה אפילו בשבת. ואפילו לאחרים יש להתירו בשבת, ואינו נחשב כדבר שיש לו מתירין שאינו בטל, שמתוך שלמבשל אין לו דין דבר שיש לו מתירין, שהרי אסור לו עולמית, גם לאחרים יש להתירו, אף שלאחרים יש היתר במוצאי שבת."". כלומר הייתי עלול לחשוב שאם אני שופך מים שלא נאסרו לתבשיל בקדרה כאשר יש בתבשיל שיעור ביטול כנגד המים, הרי מכיוון שאין פה עירוב של תבשיל שנתבשל בשבת במזיד עם תבשיל אחר כשר, אלא כשר עם כשר, הייתי עלול אולי להסיק שהתבשיל מותר, ואז בעצם הלכה טו אומרת לי להיזהר במקרה הזה, כי במקרה הזה בעצם הבישול נעשה עם התערובת אז הוא פוסל את כל התבשיל, ולכן יש להתייחס אליו כדין תבשיל שנתבשל בשבת כלומר שאין לו מתירין לאותו אדם גם לאחר השבת (ולאחרים יש מתירין ממוצ""ש). תודה

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 13:06

  • קל וחומר בהיתר אכילה

    שלום כבוד הרב, כתוב בקש""ע בהלכות שבת, סימן שיח סעיף א' - דין הנאה ממעשה שבת, הלכה יד:""תבשיל שנתבשל בשבת במזיד ונתערב בתבשיל אחר כשר, ויש בתבשיל ההיתר שיעור ביטול כנגד התבשיל שנתבשל בשבת, התבשיל מותר באכילה אפילו בשבת. ואפילו לאחרים יש להתירו בשבת, ואינו נחשב כדבר שיש לו מתירין שאינו בטל, שמתוך שלמבשל אין לו דין דבר שיש לו מתירין, שהרי אסור לו עולמית, גם לאחרים יש להתירו, אף שלאחרים יש היתר במוצאי שבת. "" להלן שאלתי. לא הצלחתי להבין את הסבר ההיתר לאחרים. הרי איך הוא עושה פה קל וחומר, שהרי אי אפשר לומר שלעצמך זה קל מלאחרים כיוון שלמרות שלך התבשיל אסור עולמית ולאחרים מותר ממוצ""ש שזה באמת הקל וחומר, יש צד אחר שלאחרים יש מתירין במוצ""ש ולכן יש לאסור מצד דבר שיש לו מתירין ולך יש להקל מצד דבר שאין לו מתירין. ונמצא שיש צד הפוך שאמור לא לאפשר לך לבצע קל וחומר במקרה הזה. תודה,

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 12:39

  • מה זה עולמית?

    שלום כבוד הרב, כתוב בקש""ע בהלכות שבת, סימן שיח סעיף א' - דין הנאה ממעשה שבת, הלכה יא: ""המבשל בשבת במזיד שהתבשיל אסור לו עולמית, הקדרה שבישל בה מותרת לו למוצאי-שבת, ואינה צריכה שום הכשר. ומכל מקום אם אפשר נכון להחמיר להגעיל את הקדרה. ואף כלי חרס יש להתירם בהגעלה ג' פעמים. אבל לאחרים הקדרה מותרת אף בלי הכשר לכל הדעות."" ובסעיף יב כתוב ""ולפיכך מי שהוריו מחללי שבת ומבשלים גם בשבת, אבל שומרים על כשרות המוצרים, מותר לו לאכול אצלם בימי החול, אף שמבשלים באותם כלים שבישלו בהם בשבת. ואם עברו ובישלו אחר השבת באותה קדרה שבישלו בתוכה בשבת, אף אם בישלו בקדרה במזיד, אין צריך לשער ששים כנגד הבלוע בכלי."" להלן שאלתי. 1. מה זה אומר ""שהתבשיל אסור לו עולמית""? האם מדובר על בישול שאסור גם בחול כגו בשר עם חלב? אם כן, מדוע זה לא מחייב הגעלה? ואם לא, מדוע כדאי להגעיל הרי המזון בקדרה היה כשר. 2. האם בסעיף השני מדובר על מקרים שההורים מבשלים בכלי בשבת ואז הוא מבחינתם חייב הגעלה, אבל לא מבחינת האורחים האחרים? או שמדובר על מקרה בו ההורים מבשלים בצורה לא כשרה כגון שמערבבים בשר וחלב, ולמרות זאת בבישול אחר כשר אחר השבת באותו הכלי, הוא כשר עבור האורחים? תודה,

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 12:34

  • נדר?

    שלום כבוד הרב מה עושים אם לקחתי על עצמי לא לעשות משהו (לא חטא או משהו כזה) , אם יקרה משהו שרציתי , ונפלתי בזה (היו פעמים ב"ה שהצלחתי ) ? לא מצליחה להשתחרר מההרגשה..

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 12:24

  • כלים לפסח

    האם בפסח צריך לאכול רק בכלי זכוכית והאם עם כן מותר חלבי ואחר שטיפה בשרי באותה צלחת

    הרב אבנר פורת

    02/03/17 12:23

  • המשך שאלה / עד פסול

    היי הרב, תודה רבה על התשובות שלך לשאלותיי כאן: http://www.kipa.co.il/ask/personal.asp?id=342693

    הרב אבנר פורת

    26/02/17 23:02

  • גמול משלוח מנות

    שלום כבוד הרב, כתוב בקש""ע, סימן תרצה סעיף ד - הלכה מו: ""מי שקיבל מחבירו משלוח מנות, אין המקבל רשאי להשיב לו בחזרה מפירות שביעית או מדמיהן, שמכיון שהוא חייב להשיב לו כפי המנהג והנימוס המקובל, הרי זה תשלום תגמולין שאסור בפירות שביעית, שנראה כאילו פורע חובו."" להלן שאלתי. האם יש מנהג נימוס להביא משלוח מנות בחזרה למי שנתן לך משלוח מנות? למשל בבית הכנסת עושים חלוקה מי מביא למי משלוח מנות, אז אם למשל אני מביא למישהו אחר משלוח מנות, האם אני צריך להחזיק גם משלוח מנות נוסף כדי לתת מטעמי נימוס גמול למי שמביא לי משלוח מנות? תודה,

    הרב אבנר פורת

    25/02/17 22:23

  • הזמנת משלוח מנות מחנות

    שלום כבוד הרב, בקש""ע, סימן תרצה סעיף ד - הלכה לו, כתוב: ""מי שניגש לחנות ומזמין מנות לשולחם לחבירו, יוצא ידי חובתו, לא מבעיא אם שילם תמורתם לבעל החנות, אלא אפילו בהקפה יוצא ידי חובה. ודלא כמי שרצה להחמיר בזה. [ע' בתשובות והנהגות ח''א סי' תו]."" להלן שאלתי. א. אשמח להסבר של ""אלא אפילו בהקפה"", מה זה בהקפה? כלומר שהוא לא שילם לבעל החנות? ב. ומה הוא אומר לעניין ההחמרה שבסוף ההלכה? תודה,

    הרב אבנר פורת

    25/02/17 22:22